Gå til innhold

Kan en lege erklære

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen frisk når de har hjertesvikt? Og flere hjerteproblemer?

Eller kan pasienten klage på det?

Anonymous poster hash: 933f0...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Skrevet

Hva mener du med å erklære frisk ? Til hvem erklærer legen ?At legen mener at pasienten ikke lengre har hjertesvikt ?

Skrevet

En lege kan friskmelde.

Anonymous poster hash: a8d9b...105

Skrevet

Hva mener du med å erklære frisk ? Til hvem erklærer legen ?At legen mener at pasienten ikke lengre har hjertesvikt ?

Skjønner jeg må komme med mer informasjon. Min mor er ung, litt over 40.

Fikk hjerteinfarkt for to år siden. Måtte ha en bypass operasjon. Har hatt flere betennelser i hjertet som nå har ført til hjertesvikt.

Hun er nå på aap. Og nav skal finne ut om hun kan fortsette å jobbe. Hun fikk beskjed av nav at legen hadde erklært henne som frisk. Men ingen fysiske tunge jobber var å anbefale.

Hun ringte legen sin å lurte på om dette stemte. Ja det gjorde det. Han mener hun er frisk og kan jobbe 100%

Min mor tar flere medisiner. Blant annet mot hjertesvikt og uregelmessig hjerterytme. Hun må kanskje ha pacemaker etterhvert.

Min mor vil gjerne jobbe. Det er ikke det. Men 100% tror jeg aldri hun klarer. Jeg har også to yngre søsken som bor hjemme. Ser hun sliter.

Så kan en lege erklære noen med hjertesvikt frisk?

Skrevet

Syns det hørtes rart ut. Så lenge man har en funksjonsnedsettelse, og det har man jo når man har hjertesvikt, er man ikke 100% arbeidsfør. Er det fastlege el. Hjertespesialist som har friskmeldt da?

Skrevet

Syns det hørtes rart ut. Så lenge man har en funksjonsnedsettelse, og det har man jo når man har hjertesvikt, er man ikke 100% arbeidsfør. Er det fastlege el. Hjertespesialist som har friskmeldt da?

Fastlege. Kan hun be om henvisning til hjertelege?

Ja syns heller ikke dette høres rett ut. Hun sliter seg ut på det programmet nav har satt henne på.

Skrevet

Ja syns heller ikke dette høres rett ut. Hun sliter seg ut på det programmet nav har satt henne på. Anonymous poster hash: 933f0...011

Ja, vil tro at denne avgjørelsen bør tas av en spesialist på din mors tilstand.
Skrevet

Ja syns heller ikke dette høres rett ut. Hun sliter seg ut på det programmet nav har satt henne på.

Om hun har hjertesvikt så er hun vel til kontroll på sykehuset i blant. Det var jeg da jeg hadde hjertesvikt - hver 3. md. 

Det er jo forskjell på alvorlighetsgraden og om dette er akutt, behandlingsmuligt osv som spiller inn i arbeidsevnen.

Om hun ikke har et fysisk krevende jobb så burde hun kunne jobbe om enn ikke 100% så hvertfall noe. Kanskje legen har friskmeldt henne for at NAV kan få vurdert hennes arbeidsevne.

Anonymous poster hash: 57abe...ac0

Skrevet

Fikk hjerteinfarkt for to år siden. Måtte ha en bypass operasjon. Har hatt flere betennelser i hjertet som nå har ført til hjertesvikt.

Hun er nå på aap. Og nav skal finne ut om hun kan fortsette å jobbe. Hun fikk beskjed av nav at legen hadde erklært henne som frisk. Men ingen fysiske tunge jobber var å anbefale.

Hun ringte legen sin å lurte på om dette stemte. Ja det gjorde det. Han mener hun er frisk og kan jobbe 100%

Min mor tar flere medisiner. Blant annet mot hjertesvikt og uregelmessig hjerterytme. Hun må kanskje ha pacemaker etterhvert.

Min mor vil gjerne jobbe. Det er ikke det. Men 100% tror jeg aldri hun klarer. Jeg har også to yngre søsken som bor hjemme. Ser hun sliter.

Så kan en lege erklære noen med hjertesvikt frisk?

Uregelmessig hjerterytme og medisinering, med mulighet for pacemaker er vel ganske "vanlig" og nødvendigvis ikke alvorlig. Jeg har dette og vært unde utredning for pacemaker flere ganger. Jeg jobber fullt og aldri vært snakk om noe annet. Uregelmessig hjerterytme er ikke farlig, men ubehagelig og pacemaker er aktuelt i tilfellene hvor noen besvimer.

Anonymous poster hash: 4d20a...b48

Skrevet

Så kan en lege erklære noen med hjertesvikt frisk?Anonymous poster hash: 933f0...011

Uregelmessig hjerterytme og medisinering, med mulighet for pacemaker er vel ganske "vanlig" og nødvendigvis ikke alvorlig. Jeg har dette og vært unde utredning for pacemaker flere ganger. Jeg jobber fullt og aldri vært snakk om noe annet. Uregelmessig hjerterytme er ikke farlig, men ubehagelig og pacemaker er aktuelt i tilfellene hvor noen besvimer. Anonymous poster hash: 4d20a...b48

Det er ikke riktig at uregelmessig hjerterytme ikke er farlig. Ubehandlet kan det bla føre til blodpropp og hjerneslag.
Skrevet

Om hun har hjertesvikt så er hun vel til kontroll på sykehuset i blant. Det var jeg da jeg hadde hjertesvikt - hver 3. md.

Det er jo forskjell på alvorlighetsgraden og om dette er akutt, behandlingsmuligt osv som spiller inn i arbeidsevnen.

Om hun ikke har et fysisk krevende jobb så burde hun kunne jobbe om enn ikke 100% så hvertfall noe. Kanskje legen har friskmeldt henne for at NAV kan få vurdert hennes arbeidsevne.

Anonymous poster hash: 57abe...ac0

Nei legen har sett på blodprøvene at hun viser tegn til hjertesvikt. Han har ikke sendt hun til sykehus.

Jeg mener hun må også undersøkes på sykehus.

Skrevet

Så kan en lege erklære noen med hjertesvikt frisk?Anonymous poster hash: 933f0...011

Uregelmessig hjerterytme og medisinering, med mulighet for pacemaker er vel ganske "vanlig" og nødvendigvis ikke alvorlig. Jeg har dette og vært unde utredning for pacemaker flere ganger. Jeg jobber fullt og aldri vært snakk om noe annet. Uregelmessig hjerterytme er ikke farlig, men ubehagelig og pacemaker er aktuelt i tilfellene hvor noen besvimer. Anonymous poster hash: 4d20a...b48
Det er ikke riktig at uregelmessig hjerterytme ikke er farlig. Ubehandlet kan det bla føre til blodpropp og hjerneslag.

Det er vel heller ikke riktig. Uregelmessig hjerterytme kan være forårsaket av mange ting, AV blokk blant annet. De aller fleste går uten medisinering.

Anonymous poster hash: 4d20a...b48

Skrevet

Det virker som om legen din mor har ikke greier å kommunisere godt nok til din mor hva han mener om hennes helse og funksjonsevne og fremtidsutsikter. Jeg synes din mor skal ta kontakt med legen sin og be ham forklare henne mer. Siden hun har hatt en bypassoperasjon følges hun vel opp på sykehuset også? I så fall bør hun snakke med spesialist der.

Jeg tror det er viktig å huske at når det kommer til helse og arbeid så brukes to ulike begreper for "frisk". Jeg har f.eks. en medisinsk uførgrad på mellom 20 og 30 % (pga. en skade), det betyr imidlertid ikke at jeg er samme prosent arbeidsufør.

Enkleste eksemplet er kanskje en person som sitter i rullestol og er lam fra midjen og ned. En slik person er 100 % medisink ufør, men den kan - med riktig jobb - i mange tilfeller være 100 % arbeidsfør.

Jeg vil tro at det er noe slikt som her skjer med din mor mtp. kommunikasjon mellom legen og Nav. Legen tror din mor kan være "frisk" nok til å jobbe ganske mye i riktig jobb (lite fysisk belastende jobb), men det betyr ikke at hjerteproblemene mirakuløst også er borte slik at hun er "frisk" medisinsk.

Forskjellen mellom disse begrepene forklares dessverre veldig dårlig for mange.

For din mor så vil det være viktig å finne riktig jobb med riktig belastning og riktig stillingsprosen hvis hun må jobbe redusert.

Jeg anbefaler på det sterkeste at din mor får snakket med spesialist om sin tilstand. Min erfaring er at hjertepasienter - spesielt de som får hjerteproblemer i ung alder - ofte sliter med mye angst for sin tilstand hvis de ikke får god nok informasjon. De blir redde for at hjertet skal stoppe, for nye infarkt, de er redde for å dø. Hjertediagnoser er ofte forbundet med angst for fremtiden og angst for å gjøre noe som kan være galt for hjertet.

Mye av dette henger igjen fra tidligere når alle hjertepasienter stort sett fikk beskjed om å ta det veldig med ro, at de ikke måtte gjøre noe som "satte hjertet i fare" osv. Nyere forskning og erfaring har vist at de fleste hjertepasienter har godt av trening, godt av å bruke seg - selvfølgelig innenfor sine rammer. For noen år siden hadde jeg en periode treningsgrupper for hjertepasienter. Felles var at alle var urolige og bekymrede og ble forferdelig slitne når de begynte å trene - de ble redd når de merket at pulsen økte og kjente hjertet dunke i brystet. Og da unngikk de gjerne aktivitet. Det viktigste da var kunnskap, kunnskap om egen tilstand, kunnskap om hva hjertet tåler - selv når det har en skade. Mange av de som til å begynne med følte de ikke tålte noe, ble helt utslitt av lett aktivitet, oppdaget at når de fikk forklart tilstanden sin (hver person har da sin egen historie som er viktig å ta hensyn til) og hva deres hjerte ville tåle, de endte med å bli av de som etter hvert begynte å like treningen, de tålte mer og de sluttet å være redde. De måtte ta noen hensyn, men ikke så mye som de opprinnelig trodde. Og når de oppdaget det og fikk prøvd seg i kontrollerte former, da oppdaget de at de hadde mye mer energi når angsten for nye hjerteproblemer ga slipp.

Jeg tenker at det første og viktigste ser at din mor får oppklart hva ulike leger mener om hennes tilstand. Der mener jeg spesialist på sykehuset kan være det beste. Fysioterapeut tilknyttet hjerteavdelingen kan også være god på å forklare hvor mye din mor tåler (de kommuniserer med spesialistene og har erfaring med trening av denne gruppen pasienter). Om hun ikke har hatt tilbud om det, sjekk om det finnes en treningsgruppe på sykehuset hun kan følge. Alternativ kan være treningsgrupper som LHL bruker å organisere mange steder i landet. Slike grupper er også viktig for å dele erfaringer, og se at andre har greid seg i årevis helt fint med lignende - og til og med kanskje verre - problemer.

Hvis hun har vært veldig inaktiv siden hjerteproblemene startet er det kanskje mer hensiktsmessig at hun har en aktiv treningsperiode før hun testes ut i jobb. Det finnes også rehabiliteringssenter hun kan søke om å få opphold på, spesialisert for de med hjerteproblematikk.

Så er det selvfølgelig viktig å sjekke at de aktivitetene Nav vil ha henne gjennom er tilpasset henne - og ikke hva en ikke medisinsk kyndig saksbehandler tror din mor tåler når legen har skrevet at din mor er "frisk". Ikke alle er like gode på det i Nav.

Om din mor tror hennes hjertesvikt/-feil er langt mer alvorlig enn den faktisk er så er det svært uheldig for resten av hennes liv - som trolig kan bli både langt og godt. Om hun ikke har ordentlig informasjon om dette og derfor feilaktig tror tilstanden er alvorligere enn den er, da vil det hemme henne veldig, det vil gjøre at hun tror hun tåler mindre enn hun faktisk gjør, og det vil begrense hennes livskvalitet. Og selvfølgelig hennes arbeidsevne. Med riktig informasjon, riktig trening og deretter riktig tilpasning kan det godt tenkes at din mor kan klare å jobbe langt mer enn det hun føler nå når hun sliter seg ut på noe som føles veldig feil og for mye for henne. Men dette er en prosess, og eneste måte å komme frem til riktig funksjonsnivå og ev. arbeidsevne er med riktig informasjon, kunnskap og utprøving med riktig belastning som føles trygg.

Så første bud er at din mor må få klarhet i hva hennes hjerteproblemer faktisk innebærer, hva hun kan tåle og hvilke hensyn hun må ta. Dette trenger hun uansett hvor bra/dårlig hun er. Spesielt viktig siden hun er så ung.

Ta kontakt med legen igjen. Om kommunikasjonen ikke fungerer - bytt lege. Be gjerne om henvisning til spesialist på sykehus. Spør der om info om hva din mors hjerte tåler, hvilke signaler som er naturlige og ufarlige (og det motsatte), og ev. trening i grupper eller rehab.senter. Ha en åpen samtale med Nav i prosessen, da er også sjansene større for å finne riktig funksjonsevne i ev. jobb på sikt.

Anonymous poster hash: ade45...48d
Skrevet

Takk for fint svar.

Det jeg vet er at hun har noe som heter venstre gren blokk, hun har en innsnevring de ikke kan fikse, det er åren som er trang.

Hun har også hatt hjerteflimmer, og hun sliter med en hjerterytme som kan være skadelig. Legene sier hun springer maraton om natten når hun sover. Den er veldig uregelmessig. Kan komme opp mot 160 når hun sover.

Hun er helt utslitt. Hun føler ikke medisinene ikke hjelper.

Hun er nær ved å brsvime når det blir ille.

Jeg skal pushe så hun kommer seg til legen sin igjen å be han om å henvise vidre.

Skrevet

Takk for fint svar.

Det jeg vet er at hun har noe som heter venstre gren blokk, hun har en innsnevring de ikke kan fikse, det er åren som er trang.

Hun har også hatt hjerteflimmer, og hun sliter med en hjerterytme som kan være skadelig. Legene sier hun springer maraton om natten når hun sover. Den er veldig uregelmessig. Kan komme opp mot 160 når hun sover.

Hun er helt utslitt. Hun føler ikke medisinene ikke hjelper.

Hun er nær ved å brsvime når det blir ille.

Jeg skal pushe så hun kommer seg til legen sin igjen å be han om å henvise vidre.

Ja, gjør det. Og som sagt, om hun føler hun og fastlegen ikke har god nok kommunikasjon så få henne til å bytte fastlege.

Skriv gjerne opp spørsmål som hun har på forhånd, har du noen så skriv dem også opp, det kan være noe din mor ikke tenker på. Og tenk spørsmålene både til fastlegen og spesialist på sykehuset. Om fastlegen ikke kan svare med sikkerhet bør han henvise din mor videre.

Men så store problemer som din mor synes å ha så bør hun vel uansett følges opp av spesialist på sykehus.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ade45...48d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...