Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Jeg finner ingen andre forum på nettet der det er litt aktivitet og diskusjon slik som her. De fleste lærerforum er døde. Mistenker at norske lærere er altfor slitne og motløse til å diskutere tilpasset opplæring 😳 Det har seg sånn at sønnen min på 8 år begynner å få en sterk aversjon mot skole og spesielt lekser. Han er faglig meget sterk og veldig kreativ. Han sitter helt frivillig med både matteoppgaver, diverse hjernetrim og kompliserte byggeprosjekter som han finner opp selv. Han har selv utviklet sin egen teknikk for å regne multiplikasjon, lenge før de startet med enkel multiplikasjon i 3. klasse. Jeg vil ikke påstå at han er verken et geni eller mega-begavet, men en indre motivasjon for læring over gjennomsnittet har han kanskje? Problemet; Vi opplever han som litt utålmodig dersom han blir satt til oppgaver han synes er repetitive eller ikke gir noen mening for han. Dermed kommer problemet med leksearbeid, og noen ganger oppgaver på skolen. Det blir mye mengdetrening i matte, på et nivå ofte tilpasset de svake elevene. Sønnen min synes dette er helt meningsløst, og gråter mens han sitter med det. Han sier mattetimene e estår av å repetere det samme om igjen og om igjen for de elevene som 'ikke fulgte med de andre gangene', som han sier. Han blir meget utålmodig av dette. Får han derimot én mye vanskeligere oppgave eller et nytt tema, som han må bryne seg på lenge, er han fornøyd. Men lærerne er så bestemte på at elevene skal gjøre en viss mengde arbeid, okke som, og i et visst tempo slik at 'alle er med'. I engelsk... må de sitte og fargelegge i lekse (!) noe han virkelig hater. Han spør meg hva han lærer av det (noe jeg ikke vet selv, da han har lært navnet på fargene for mange år siden). I norsk... sitter de med avskrift og fargelegging. Lærerne sier på hver samtale at 'mengdetrening er jo viktig'. Men er det viktig dersom det dreper læringslysten til eleven? Dersom han har en indre motivasjon, er det ikke mulig å la eleven få medbestemmelse i hvor mye han trenger å øve på noe? Hvor er kreativiteten i skolen? Hvor er tilpassingen (annet enn for de svake elevene?) Ha kan vi som foreldre gjøre for å bevare denne indre motivasjonen som vi elsker å se i gutten vår?? Noen som har vært i liknende situasjon? Anonymous poster hash: 913be...c2c
sug lut Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Det er jo helt misforstått at han skal drive mengdetrening på nivåer han har mestret forlengst. Han skal selvsagt fortsette å bruke (trene) basisferdigheter, men bruke dem til mer avanserte ting, om han skal føle at det gir noe. Hvis dere ikke kommer noen vei med lærerne så gå høyere, og i verste fall bytt skole. Vi har vært heldige med å få tilpasset høyere utfordringer i flere fag, men det krever selvsagt at man har lærerne med på laget. Ikke gi dere - han har mange skoleår foran seg.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 Jeg har også en sånn sønn, han går nå i 6.klasse og er heldigvis ferdig med fargelegging og slike ting som han fant fullstendig hjernedødt å drive med. De har vært flinkere med tilpasset undervisning her enn det høres ut som de er på deres skole, men 100% bra har det ikke vært her heller. Sønnen min har ihvertfall sluppet å høre på samme forklaring 10 ganger når han forsto det første gang da, de har et grupperom i forbindelse med klasserommet som han da har fått sittet alene og regne oppgaver som er hakket vanskeligere. Sist gang jeg reagerte var nå før jul. Da hadde de hatt en prøve på skolen også var nivået på denne prøven så dårlig. Det var altfor mye feil og klassen fikk totalt sett et elendig resultat. De bestemte da på skolen at de skulle ha akkurat samme prøve en gang til, elevene skulle lese på akkurat de samme tingene og visste de ville få akkurat samme oppgavene. Min sønn som da fikk alt riktig på prøven måtte også ta samme prøve en gang til. Det er jo helt meningsløst, han burde jo fått noen andre oppgaver, noe annet å lese på. Anonymous poster hash: 48665...d77
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 Takker for svar, vi har dialog med skolen men lærere og rektor er veldig innkjørt i likhets-prinsippet på mengde arbeid og progresjon. Vet ikke om jeg kan overkjøre f.eks leksemengsen og gi han alternative oppgaver... må vel snakke med de igjen. Jeg er utdannet lærer i bunn, så det skal jo gå bra å involvere meg en del mer... men vet ikke hva lærerne vil si... HI Anonymous poster hash: 913be...c2c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 Jeg tenker det er en viktig kamp du tar her. Din sønn som er flink skal ikke trenge å sitte å terpe på ting han kan. Men det er også viktig at skolen da ikke bare kjører standardløsningen for flinke elever som er ekstraoppgaver, eller mer lekse. Begge deler er i grunn bare mer av det man alt kan. Han må få andre oppgaver. Hør hva som finnes av oppgavehefter, om han kan få noe fra et høyere nivå etc.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #6 Skrevet 3. januar 2016 Du ber om tilpasset undervisning! Mengdetreningen skal gjøre at ting går på autopilot og det er jo greit til en viss grad, men det må da være noe som ikke allerede er automatisert. Det er jo heller ikke sånn at alt behøver å læres inn på den måten. Jeg har klart å gjennomføre for 2.klassingen bittelitt tilpasset opplæring i form av at hun ikke behøver å lese den superenkle leseleksen 3 ganger, men kan lese andre ting, at hun kan skrive en historie i stedet for å skrive samme ord utallige ganger osv. MEN jeg ser jo at de ikke følger opp i timene. Der går det i sakte tempo for alle gitt. Anonymous poster hash: 334de...32b
Gjest Antarctica Skrevet 3. januar 2016 #7 Skrevet 3. januar 2016 Takker for svar, vi har dialog med skolen men lærere og rektor er veldig innkjørt i likhets-prinsippet på mengde arbeid og progresjon. Vet ikke om jeg kan overkjøre f.eks leksemengsen og gi han alternative oppgaver... må vel snakke med de igjen. Jeg er utdannet lærer i bunn, så det skal jo gå bra å involvere meg en del mer... men vet ikke hva lærerne vil si... HI Anonymous poster hash: 913be...c2c Skit i hva de sier. Går man dem inn på klingen ender de til slutt med universalargumentet: jammen, lekser er jo noe som er likt for alle. Ta en konferansetime og fortell at dere ikke akter å be ham gjøre lekser før de kommer på et riktig nivå og har et hensiktsmessig mål (utover "mengdetrening").
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå