Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Jeg må skaffe pass til barnet da vi skal på en båttur snart (Tyskland). Da jeg var i banken for en stund siden for å åpne sparekonto til barnet, fikk jeg ikke lov uten fars samtykke. Men dette er helt feil fra banken sin side, for jeg har hørt både her og der og så lenge jeg har foreldreansvaret alene skal jeg kunne skaffe både bankkonto og pass uten hans samtykke. Men er det fare for at politiet også sier nei? Eller får de sjekket opp slik?Den ene etaten jeg snakket med sa at de kunne sende meg et skriftlig dokument som viser til at jeg er alene om ansvaret, men jeg er redd at det vil ta for lang tid å skaffe dette og pass innen vi skal reise.. Noen som har noe erfaring? Ganske langt til politistasjonen så vil gjerne unngå bomtur! Anonymous poster hash: 0f4e8...8ea
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Da ringer du ganske enkelt politistasjonen og spør før du reiser inn. Anonymous poster hash: b4f34...f0b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 Jeg må skaffe pass til barnet da vi skal på en båttur snart (Tyskland). Da jeg var i banken for en stund siden for å åpne sparekonto til barnet, fikk jeg ikke lov uten fars samtykke. Men dette er helt feil fra banken sin side, for jeg har hørt både her og der og så lenge jeg har foreldreansvaret alene skal jeg kunne skaffe både bankkonto og pass uten hans samtykke. Men er det fare for at politiet også sier nei? Eller får de sjekket opp slik? Den ene etaten jeg snakket med sa at de kunne sende meg et skriftlig dokument som viser til at jeg er alene om ansvaret, men jeg er redd at det vil ta for lang tid å skaffe dette og pass innen vi skal reise.. Noen som har noe erfaring? Ganske langt til politistasjonen så vil gjerne unngå bomtur! Anonymous poster hash: 0f4e8...8ea Jeg måtte ha bekreftelse på at jeg har eneansvar for barnet mitt for å åpne bankkonto. Dette bestilte jeg fa fra folkeregisteret og det kom i løpet av få dager. 2-3 kanskje? Men jeg har hørt noen si at det er politiets jobb å undersøke om man har eneansvar i forbindelse med pass. Jeg ville ringt til dem og hørt! Anonymous poster hash: ada66...533
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 Jeg må skaffe pass til barnet da vi skal på en båttur snart (Tyskland). Da jeg var i banken for en stund siden for å åpne sparekonto til barnet, fikk jeg ikke lov uten fars samtykke. Men dette er helt feil fra banken sin side, for jeg har hørt både her og der og så lenge jeg har foreldreansvaret alene skal jeg kunne skaffe både bankkonto og pass uten hans samtykke. Men er det fare for at politiet også sier nei? Eller får de sjekket opp slik? Den ene etaten jeg snakket med sa at de kunne sende meg et skriftlig dokument som viser til at jeg er alene om ansvaret, men jeg er redd at det vil ta for lang tid å skaffe dette og pass innen vi skal reise.. Noen som har noe erfaring? Ganske langt til politistasjonen så vil gjerne unngå bomtur! Anonymous poster hash: 0f4e8...8ea Jeg måtte ha bekreftelse på at jeg har eneansvar for barnet mitt for å åpne bankkonto. Dette bestilte jeg fa fra folkeregisteret og det kom i løpet av få dager. 2-3 kanskje? Men jeg har hørt noen si at det er politiets jobb å undersøke om man har eneansvar i forbindelse med pass. Jeg ville ringt til dem og hørt! Anonymous poster hash: ada66...533 Skal ringe i morgen, tenkte bare å høre her først Takk for svar! Anonymous poster hash: 0f4e8...8ea
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 Politiet kan sjekke folkeregisteret selv, du behøver ikke ta med dokumentasjon. Har du foreldreansvaret alene, kan du også bestille pass alene (dvs. du må ha med barnet). Anonymous poster hash: 38a68...508
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #6 Skrevet 3. januar 2016 For å få pass må du ha fødselsattest og der står det at du har foreldreansvaret alene for bare mor står oppført derfor ikke noe problem der. Anonymous poster hash: 8786c...33f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #7 Skrevet 3. januar 2016 Politiet har tilgang til folkeregisteret, og der står det at du har foreldreansvaret alene. Anonymous poster hash: 5021b...a49
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #8 Skrevet 3. januar 2016 Politiet har oversikt, trenger ikke ta med noe. Anonymous poster hash: eda62...9b9
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #9 Skrevet 3. januar 2016 For å få pass må du ha fødselsattest og der står det at du har foreldreansvaret alene for bare mor står oppført derfor ikke noe problem der. Anonymous poster hash: 8786c...33f Det står ikke i fødselsattesten at man er alene med barnet om man ikke var det ved fødsel og har da oppgitt en far. Man får ikek ny attest om man blir alene med barna Anonymous poster hash: ade9a...f51
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #10 Skrevet 3. januar 2016 For å få pass må du ha fødselsattest og der står det at du har foreldreansvaret alene for bare mor står oppført derfor ikke noe problem der. Anonymous poster hash: 8786c...33f Det står ikke i fødselsattesten at man er alene med barnet om man ikke var det ved fødsel og har da oppgitt en far. Man får ikek ny attest om man blir alene med barna Anonymous poster hash: ade9a...f51 Det vet jeg men når man har ansvaret alene er det som oftest pga man har Vært alene fra fødsel av eller den ene forelderen er død. Ikke så ofte man fraskriver seg ansvaret. Anonymous poster hash: 8786c...33f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå