Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Har en bekjent som døde for ca 5 år siden. I dag ble jeg varslet på FB om at han har bursdag i dag. Han har også fått noen gratulasjoner. Hvem har ansvaret for å stenge slike kontoer? Han har barn (som ennå ikke er på FB heldigvis.) Det var slutt med moren til barnet før han døde. Han har også oppegående famile ellers (foreldre og søsken), så føler virkelig ikke at jeg skal eller bør ta noe ansvar her, men synest det er ubehagelig å få opp slike bursdagsvarsler og ikke minst se at andre gratulerer ham med dagen... Anonymous poster hash: f5665...113
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #2 Skrevet 3. januar 2016 Tror det er mulig å rapportere til Facebook om dødsfall, ellers må vel familie sende forespørsel om å få profilen stengt pga dødsfall. Anonymous poster hash: d30cd...c49
Hjertefru Skrevet 3. januar 2016 #3 Skrevet 3. januar 2016 Nei, det må vel være de nærmeste som må gjøre noe med det. Det lønner seg at en av dine nærmeste vet passordet til nettsteder som fb, både i tilfelle død, forsvinning etc. Ekkelt med døde som får gratulasjoner på face. Sier vel noe om verdien av "vennskapet" når de ikke vet at vedkommende er død engang. I det tilfellet du nevner burde nok pårørende tatt kontakt med Facebook for å få tatt bort profilen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #4 Skrevet 3. januar 2016 En tidligere nabo gikk bort for noen år tilbake. Hennes side er fortsatt aktiv ved at datteren bruker den til å uttrykke sin sorg, det samme med enkelte venninner av henne. Da jeg ikke hadde noen nær relasjon til henne valgte jeg å fjerne henne fra min venneliste av grunner du nevner her. Men, for å få stoppet en fb konto som ikke er din egen så tror jeg faktisk du må kunne legge ved dødsattest i søknaden som sendes til admin i fb. Dette under forutsetning av at du ikke har fått passord og brukernavn til kontoen av eier på forhånd. Ift din sak, så litt avhengig av hvordan fb siden til avføde har blitt brukt og forvaltet så kan kanskje det være noe fint for barna når de blir litt eldre. Se hva pappa har gjort, hvordan han har blitt savnet av andre også og få et lite innblikk i hvem han var. Så jeg er litt delt i hvordan man bør løse noe slikt når en person dør... Anonymous poster hash: c3d77...5fc
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #5 Skrevet 3. januar 2016 Jeg har en venninne som døde for noen år siden på facebook. På hennes fødselsdag og på hennes dødsdag pleier jeg å sette et hjerte eller noen ord på siden hennes. Fordi jeg fremdeles bærer henne med meg og fordi jeg ønsker å vise blant annet foreldrene hennes at hun inne er glemt. Jeg vet de setter pris på det. Anonymous poster hash: d0f2e...6dc
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #6 Skrevet 3. januar 2016 Familie kan få stengt kontoen, men dødsfallet må dokumenteres med dødsattest tror jeg. Det var ganske omstendelig visstnok, i følge familie som skulle stenge en side. Det er jo logisk, hvis ikke kunne hvem som helst stenge andres sider. Anonymous poster hash: 76c27...a48
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #7 Skrevet 3. januar 2016 Jeg fikk slettet min fars facebookside 1,5 år etter hans død. Må sende inn dødsattesten. Det går også an å få siden gjort om til en minneside slik at folk kan skrive der, men det går frem at vedkommende er død. Anonymous poster hash: 1ca68...859
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #8 Skrevet 3. januar 2016 Jeg sender ofte mld til min avdøde mann på facebook. Jeg føler at det er en måte å få fortalt han om hvordan vi har det og hva som er nytt med barna. Hvis noen hadde fått siden stengt, ville alt bli borte. Det ville vært trist. Hvis en side skal stenges bør iallefall alle få beskjed i tilfelle de vil ta vare på bilder og meldinger. Anonymous poster hash: 013db...c36
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #9 Skrevet 3. januar 2016 Min far gikk bort for to år siden og jeg administrerer kontoen hans siden jeg alltid visste hans passors. Men hvordan gjør man om siden til en minneside? Hørtes interessant ut.. Anonymous poster hash: e1a50...54b
Hønemor30 Skrevet 3. januar 2016 #10 Skrevet 3. januar 2016 under konto innstillinger har fb en innstilling som heter minnekontoorvalter eller noe slikt. Der tror jeg man kan legge inn (kun på forhånd) en betrodd venn som vil få tilgang til kontoen din om du blir borte. Når man først er gått bort så er det som fler her sier, litt omstendig å få stengt eller endret på en side. Jeg vet en venninne fikk tilgang til sin avdøde manns fb ved og sende inn kopi av dødsattest. Hun slettet så hans profil , men det tok lang tid før hun fikk tilgang. Det jeg tenker at du kan gjøre er jo å slette denne personen som venn. Siden du syns det er ubehagelig å få varseler så er det kanskje heller ikke noen grunn til å forsette å ha den avdøde på vennelisten. Mange familier velger jo helt bevisst å ha profilen som den er.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #11 Skrevet 3. januar 2016 Nei, det må vel være de nærmeste som må gjøre noe med det. Det lønner seg at en av dine nærmeste vet passordet til nettsteder som fb, både i tilfelle død, forsvinning etc. Ekkelt med døde som får gratulasjoner på face. Sier vel noe om verdien av "vennskapet" når de ikke vet at vedkommende er død engang. I det tilfellet du nevner burde nok pårørende tatt kontakt med Facebook for å få tatt bort profilen. Noen gratulerer også døde venner, som en del av sorgprosessen. Anonymous poster hash: 7bbe6...fbb
Gjest Darwinia:-) Skrevet 3. januar 2016 #12 Skrevet 3. januar 2016 Nei, det må vel være de nærmeste som må gjøre noe med det. Det lønner seg at en av dine nærmeste vet passordet til nettsteder som fb, både i tilfelle død, forsvinning etc. Ekkelt med døde som får gratulasjoner på face. Sier vel noe om verdien av "vennskapet" når de ikke vet at vedkommende er død engang. I det tilfellet du nevner burde nok pårørende tatt kontakt med Facebook for å få tatt bort profilen. Interresant nick på en som viser så lite forståelse for at andre har en annen måte å håndtere sorgen på. Jeg bor langt fra min fars gravsted og får derfor ikke besøkt graven hans så ofte. Jeg ønsker han god jul, godt nyttår og gratulerer han med farsdag og fødselsdag på Facebook. Og det er IKKE fordi jeg ikke har fått med meg at han er død, hvis du trodde det. Hvis noen av hans venner på facebook plages av at det kommer opp meldinger er det bare å slutte å følge vedkommende eller slette han som venn, istedenfor å kreve at slektningene skal få vedkommende fjernet og dermed frata dem en mulighet til å minnes sin kjære.
februarprins2013 Skrevet 3. januar 2016 #13 Skrevet 3. januar 2016 har en klassevenn også, som har åpen side enda, han døde i 2010,men det hjelper kanskje familien hans,venner og kjæresten i sorgen. jeg personlig synes det er fint
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #14 Skrevet 3. januar 2016 Jeg synes ikke det ser ut som denne personens FB side blir brukt som en minneside, da jeg aldri ser familien hans skrive der. Tror jeg har rett når jeg sier at de som gratulerte ham med dagen i dag ikke har fått med seg at han er død. Men nettopp pga det dere nevner over her så vil jeg ikke blande meg ved å foreslå for slektningene hans at de kanskje skal stenge siden hans. Syns bare det er litt rart at de ikke allerede har gjort det. Hadde skjønt det bedre viss folk la igjen meldinger går som viser at de tenker på han til tross for at han er død. Men men, jeg har jo strengt tatt ikke noe med det. Anonymous poster hash: f5665...113
Hjertefru Skrevet 3. januar 2016 #15 Skrevet 3. januar 2016 (endret) Nei, det må vel være de nærmeste som må gjøre noe med det. Det lønner seg at en av dine nærmeste vet passordet til nettsteder som fb, både i tilfelle død, forsvinning etc. Ekkelt med døde som får gratulasjoner på face. Sier vel noe om verdien av "vennskapet" når de ikke vet at vedkommende er død engang. I det tilfellet du nevner burde nok pårørende tatt kontakt med Facebook for å få tatt bort profilen. Interresant nick på en som viser så lite forståelse for at andre har en annen måte å håndtere sorgen på. Jeg bor langt fra min fars gravsted og får derfor ikke besøkt graven hans så ofte. Jeg ønsker han god jul, godt nyttår og gratulerer han med farsdag og fødselsdag på Facebook. Og det er IKKE fordi jeg ikke har fått med meg at han er død, hvis du trodde det.Hvis noen av hans venner på facebook plages av at det kommer opp meldinger er det bare å slutte å følge vedkommende eller slette han som venn, istedenfor å kreve at slektningene skal få vedkommende fjernet og dermed frata dem en mulighet til å minnes sin kjære. Er klar over at flere bruker fb på den måten der, og det respekterer jeg. Blir forskjell på minnesider og døde som åpenbart får gratulasjoner fordi folk ikke er klar over at de har gått bort. Det siste syns jeg faktisk er litt ekkelt og trist. Endret 3. januar 2016 av Hjertefru
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå