Gå til innhold

Når slutter dere å bestemme over barnas skjermtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 12-åring og merker at hos de fleste kompisene er det fritt fram med spilling/tv-titting. Hadde de regulert det selv hadde det vært ok men de gjør jo ikke det. Når det er besøk her spiller de helt til jeg jager de ut eller ber de finne på noe annet. Er jeg strengere enn foreldre flest??

Anonymous poster hash: c6b57...031

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de bruker det med fornuft. Eldste er flink. Ser tv eller spiller to-tre timer om dagen. Yngste kan sitte hele helgen. De er 10 og 12.

Anonymous poster hash: 9feb9...4d0

Skrevet

Når de flytter hjemmefra.

Anonymous poster hash: c4e85...6da
Skrevet

Hvordan vet du at det er fritt frem da? Jeg lar ofte gutta se skjerm når de har besøk, men da blir det mindre etterpå feks. Du vet vel også bare det ditt barn sier, og det trenger ikke være sant.

Anonymous poster hash: f2070...929

Skrevet

Når de bruker det med fornuft. Eldste er flink. Ser tv eller spiller to-tre timer om dagen. Yngste kan sitte hele helgen. De er 10 og 12.

Er det å være flink? 2-3 timer om dagen??

Jeg slutter aldri. Har en 18 åring som sitter med nesa i telefonen når han er hjemme, og da får han beskjed om å legge den bort.

Anonymous poster hash: 6509a...0e3

Skrevet

Kontrollerer på den måten at jeg avbryter med ting han må hjelpe til med; gå med søpla, rydde rommet, gå i butikken, leke litt med lillebror osv... Avbryter også på den måten at jeg finner på ting med han; som regel blir han motvillig med på ting, men ender opp med å kose seg... :lol:  

Anonymous poster hash: 60e6c...e0b
Skrevet

Godt spørsmål. Har også to gutter - 10 og 12. De synes jeg her helt nazi fordi jeg tar alle nettbrett og telefoner på kvelden og har dem også om morgenen til hverdags. Sier også ofte at nå må de skru av når de har sittet i flere timer og spilt nå i ferien. Men - det er søren meg ikke lett fordi de er så opptatt av dem. De leker ikke med noe annet om de får velge. De ønsket seg ikke noen leker til jul, bare spill. I følge mine barn så har "alle de andre" lov å spille så mye de vil og kan ha nettbrett og telefoner på rommene om nettene. 

Anonymous poster hash: 9d881...476
Skrevet

Jeg slutter aldri. Har en 18 åring som sitter med nesa i telefonen når han er hjemme, og da får han beskjed om å legge den bort.

De aller fleste voksne ser vel også på tv 2-3 timer om dagen (kvelden)?

Anonymous poster hash: 8a643...c05

Skrevet

Hvordan vet du at det er fritt frem da? Jeg lar ofte gutta se skjerm når de har besøk, men da blir det mindre etterpå feks. Du vet vel også bare det ditt barn sier, og det trenger ikke være sant.

Anonymous poster hash: f2070...929

Fordi foreldrene sier de lar barna begrense det selv...Er et par gutter i klassen som pleier å droppe å droppe bursdager for å sitte hjemme og spille istedenfor. Det sjokkerer meg litt 😱

Anonymous poster hash: c6b57...031

Skrevet

Når de flytter hjemmefra!

Jeg har gutter på 12 og 15 år, og forundres stadig over andres ubegrensede bruk.

Senest i dag prøvde min eldste å få tak i en klassekamerat for å høre om de skulle finne på noe. Han ringte og sendte mld i tolvtiden men fikk ikke svar.

Halv fire ringte kompisen tilbake, da hadde han akkurat stått opp. Han kunne stolt fortelle at han hadde spilt hele natten og lagt seg halv syv i dag tidlig.

En ting er et lan-party og "døgning" med kompiser innimellom, men å la de spille som de vil på nattestid bare fordi det er helg? Aldri! Her hadde jeg slått av internettet senest midnatt.

Anonymous poster hash: ae86d...c09

Skrevet

I mitt hus gjelder mine regler, alltid.

Skrevet

Når de flytter hjemmefra!

Jeg har gutter på 12 og 15 år, og forundres stadig over andres ubegrensede bruk.

Senest i dag prøvde min eldste å få tak i en klassekamerat for å høre om de skulle finne på noe. Han ringte og sendte mld i tolvtiden men fikk ikke svar.

Halv fire ringte kompisen tilbake, da hadde han akkurat stått opp. Han kunne stolt fortelle at han hadde spilt hele natten og lagt seg halv syv i dag tidlig.

En ting er et lan-party og "døgning" med kompiser innimellom, men å la de spille som de vil på nattestid bare fordi det er helg? Aldri! Her hadde jeg slått av internettet senest midnatt.

Anonymous poster hash: ae86d...c09

Det er dagens ungdom! Og har erfaring med ungdom selv.

De drikker(og dermed mindre sannsynlig for tlf som blivende bestemor)nesten ikke, så greit for meg at de sitter å stirrer på skjermen. Spiller og snakker med norske venner og utenlandske(blir gode i språk iallefall!)

Nesten som de må skubbet ut av hus.

Lettet på spillnaziheten ved 15 års alder. Var grusomt streng, null 18 års spill. ALLE kompisene hadde disse spillene fra 10-12 års alder(nei, ikke kun de populære i klassen, 15 av 17 gutter, der den andre uheldige kom fra et muslimsk hjem, han hadde ikke noe pc/ps3 i det hele tatt.)

Anonymous poster hash: 6b100...aa6

Skrevet

min ser på tven så mye han vil i helger og ferier :) han er snart 3 år, men på hverdagen blir det max 2,5 time før han legger seg,men han leker mye også, så blir kanskje tv i helger og ferier i ca 5 timer

Skrevet

Når de flytter ut! 

Anonymous poster hash: 3d4b7...204
Skrevet

Jepp.

Skrevet

min ser på tven så mye han vil i helger og ferier :) han er snart 3 år, men på hverdagen blir det max 2,5 time før han legger seg,men han leker mye også, så blir kanskje tv i helger og ferier i ca 5 timer

Oj....det var MYYE. og bare 3 år....

Anonymous poster hash: 0e0cd...13b

Skrevet

Oj....det var MYYE. og bare 3 år....

Anonymous poster hash: 0e0cd...13b

Reagerte også på den..

Anonymous poster hash: 95076...0b2

Skrevet

Her står tv på hele tiden på barnekanaler. De får se når de vil, de har også iPad, data og xboks. De får bruke de når de selv vil. Noen ganger blir det hele dagen i ferier andre ganger kan det gå flere dager uten at de røre det. I hverdagen så blir det etter skolen og lekser. De er 6 og 8 år å klarer fint å kontrollere det selv.

Anonymous poster hash: 1fd14...7cc

Skrevet

De klarer vel ikke akkurat å kontrollere det selv, hvis de ofte sitter hele dagen?? Det er jo helt tragisk å la så små barn sitte foran en skjerm så lenge.

Anonymous poster hash: 01d7a...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...