Gå til innhold

Vi burde hatt god råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tjener 1,2 mill tilsammen. Har huslån på 2,3 mill (rammelån, så bruker hele tiden opp det som er i pluss), billån på 350 000, studielån på 150 000. Vi har også klart å få et ekstra/forbrukslån på 120 000. Vi har tre barn på under 5 år. Vi greier ikke spare noe, bruker igrunnen mer enn vi tjener hver mnd (derfor ekstra lånet som er for å betale inn kredittkort).

Fatter ikke hvordan vi greier bruke så mye penger for vi sløser ikke, drar ikke på dyre turer, vi voksne kjøper lite klær osv. Unga får det de trenger og litt til da.

Burde vi ikke greie oss ok med dette? Gode sparetips?

Anonymous poster hash: a511e...177

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tjener 1,2 mill tilsammen. Har huslån på 2,3 mill (rammelån, så bruker hele tiden opp det som er i pluss), billån på 350 000, studielån på 150 000. Vi har også klart å få et ekstra/forbrukslån på 120 000. Vi har tre barn på under 5 år. Vi greier ikke spare noe, bruker igrunnen mer enn vi tjener hver mnd (derfor ekstra lånet som er for å betale inn kredittkort).

Fatter ikke hvordan vi greier bruke så mye penger for vi sløser ikke, drar ikke på dyre turer, vi voksne kjøper lite klær osv. Unga får det de trenger og litt til da.

Burde vi ikke greie oss ok med dette? Gode sparetips?

Hvordan er utgifter og inntekter pr mnd da? Ville begynt med å sette opp månedlig budsjett og regnskap for å se hvor pengene blir av. Bruk kontoutskriften for de siste mnd :)

Anonymous poster hash: 9198d...cee

Skrevet

Ta ut kontoutskrifter og ta vare på ALLE kvitteringer et par måneder, og så går dere gjennom alt. Dere bruker garantert mye mer penger på tull enn dere innbilder dere.

Anonymous poster hash: 0d400...d74

Skrevet

Vi har omtrent det samme som dere. 1.2 mill i inntekt. 3mill i huslån. Ingen andre lån, men har rammelån mulighet opp til 5 mill. Vi har to biler, to barn og hund. Vi drar aldri til Syden, spiser ute eller kjøper dyre klær. Vi klarer oss greit, men ser jeg kan bli mer bevisst på mat handling og valg av enkle løsninger som vaskehjelp og kontinenter på treningssentere som aldri blir brukt.

Anonymous poster hash: 24abe...8b6

Skrevet

Start med et enkelt regnskap. Skriv opp alt, absolutt alt, dere bruker penger på i løpet av en måned. Da ser dere fort hvor pengene forsvinner. På denne måten får dere også god oversikt over fasteutgifter og regninger. Etterpå kan dere lage et budsjett, for da bør dere ha sett hvor dere kan klare å kutte og hva pengene egentlig går til.

Disse tipsene fungerer for oss:

Vi handler mat en gang i uken. Setter opp en meny og planlegger innkjøpene. Går på butikken når jeg ikke er sulten og holder meg strengt til handlelista. Velger ut fra sesong og ser på tilbudsavisene som kommer i postkassa.

Kjøper vaskemidler i store pakker på Felleskjøpet. De selger også femliterskanner med Lano.

Kjøper inn toalettpapir og husholdningspapir i store sekker på Europris.

I vår familie er vann tørstedrikk. Det er gratis fra krana. Vi kjøper aldri mat i kantine på jobb, men smører matpakke.

Skrevet

Det handler om prioriteringer. Du må finne ut hva dere bruker penger på og hva dere kan spare penger på.

Vi med samme inntekt og samme lån har betalt ned over 400 000 mer enn vi trenger på lånet bare i år. Vi har tre barn 2 nye biler hus hytte og dyr. Bruker lite penger ellers, og reiser ikke på lange ferier. Har alltid nok av penger.

Anonymous poster hash: d2199...7d3

Skrevet

Vi har omtrent det samme som dere. 1.2 mill i inntekt. 3mill i huslån. Ingen andre lån, men har rammelån mulighet opp til 5 mill. Vi har to biler, to barn og hund. Vi drar aldri til Syden, spiser ute eller kjøper dyre klær. Vi klarer oss greit, men ser jeg kan bli mer bevisst på mat handling og valg av enkle løsninger som vaskehjelp og kontinenter på treningssentere som aldri blir brukt. Anonymous poster hash: 24abe...8b6

Vi spiser ofte ute og take away. Og har hushjelp... Hmmm, det er jo dyre ting.

Skrevet

Dere har jo mye lån da. Nesten 3 millioner når det legges sammen. og siden det er fordelt på flere lån, inkludert tullelån som kredittkort og forbrukslån, så blir det dyrt. Dere lever helt klart over evne når dere har en inntekt som er grei, men allikevel opparbeider dere mer gjeld.

Veldig mange banker har et valg der man kan gå inn og se hva slags forbruksmønster man har på kontoen sin. Kanskje det gir noen aha-opplevelser? Jeg støtter forslaget om å bli mer bevisst på forbruket deres. Ta med penn og papir og så noterer dere ned hver gang dere bruker penger, og på hva. Da er det lettere å oppdage hvor mye penger man f.eks bruker på kaffe, parkering osv. Banken kan kanskje hjelpe dere med å sette opp en oversikt. Mange små summer blir de til slutt store penger ut av. Abonnementer på netflix, bredbånd, aviser, kanalpakker, mobilbruk osv, er et pengesluk uten like. Det er ikke mye i mnd, og ser ikke så ille ut, men når man regner årsbasis, så blir det penger av det. 

Kommunen skal også gi råd og veiledning i økonomiske problemer. Ta kontakt med kommunen eller nav og be om en time til rådgiving. 

Anonymous poster hash: 6ffd8...199
Skrevet

Om du har tatt opp et i mine øyne stort forbrukslån for å betale kredittgjeld bør du kanskje søke hjelp med å få orden på økonomien før det sklir helt ut.

Anonymous poster hash: 3b044...a7c
Skrevet

Vi har omtrent det samme som dere. 1.2 mill i inntekt. 3mill i huslån. Ingen andre lån, men har rammelån mulighet opp til 5 mill. Vi har to biler, to barn og hund. Vi drar aldri til Syden, spiser ute eller kjøper dyre klær. Vi klarer oss greit, men ser jeg kan bli mer bevisst på mat handling og valg av enkle løsninger som vaskehjelp og kontinenter på treningssentere som aldri blir brukt. Anonymous poster hash: 24abe...8b6

Vi spiser ofte ute og take away. Og har hushjelp... Hmmm, det er jo dyre ting.

Her har du nok en stor del av forklaringen, tenker jeg. Lag middagene selv fra bunnen av. Kan dere kutte ut eller kutte ned på hushjelpen? Da kan dere spare mye.

Skrevet

Vi har ca 1-1.1 mill tilsammen og lån på totalt på ca 4 mill og fortsatt romslig økonomi. Vi sløser mye da, så dessverre går lite til sparing. Vi bruker MYE penger på mat og så er i tillegg jeg glad i å shoppe. Dere burde jo ha mye bedre råd enn oss. Har dere mye dere betaler månedspris på? Dyre forsikringer? Abonnementer? Osv. Hushjelp gjetter jeg er ganske dyrt også.

Anonymous poster hash: c5790...790

Skrevet

Vi har ca 1-1.1 mill tilsammen og lån på totalt på ca 4 mill og fortsatt romslig økonomi. Vi sløser mye da, så dessverre går lite til sparing. Vi bruker MYE penger på mat og så er i tillegg jeg glad i å shoppe. Dere burde jo ha mye bedre råd enn oss. Har dere mye dere betaler månedspris på? Dyre forsikringer? Abonnementer? Osv. Hushjelp gjetter jeg er ganske dyrt også.Anonymous poster hash: c5790...790

Vanlig TV, ikke andre abonnementer, forsikringene er kanskje dyre? Betaler 2500/mnd? Hva er det du kaller sløs da? Kanskje vi også gjør det...?

Skrevet

Herregud så mye dere har i lån! Flere av dere. Betaler dere ned noe på gjelden deres?

Anonymous poster hash: 62430...073

Skrevet

Vi har ca 1-1.1 mill tilsammen og lån på totalt på ca 4 mill og fortsatt romslig økonomi. Vi sløser mye da, så dessverre går lite til sparing. Vi bruker MYE penger på mat og så er i tillegg jeg glad i å shoppe. Dere burde jo ha mye bedre råd enn oss. Har dere mye dere betaler månedspris på? Dyre forsikringer? Abonnementer? Osv. Hushjelp gjetter jeg er ganske dyrt også.Anonymous poster hash: c5790...790

Vanlig TV, ikke andre abonnementer, forsikringene er kanskje dyre? Betaler 2500/mnd? Hva er det du kaller sløs da? Kanskje vi også gjør det...?

Det er sløsing å kjøpe klær og sminke man ikke trenger, spise ute, kjøpe mye snop og brus, handle mat i kantina hver dag, kjøpe ukeblader, ha medlemsskap hos bådd Netflix og alt mulig når man egentlig har nok kanaler på TVen, være medlem på treningssenter med mindre man er der tre dager i uka minst, drikke juice/brus osv som tørstedrikk istedenfor vann, kjøpe masse mat som ender opp i søpla pga dårlig planlegging.. Jeg kan fortsette.

Anonymous poster hash: ad8c8...5f2

Skrevet

Herregud så mye dere har i lån! Flere av dere. Betaler dere ned noe på gjelden deres?

Dere har jo egentlig ikke penger til å spise ofte ute, sløse-shopping og husvask.

Skrevet

Skal jo leve litt også.

Synes det høres stusselig ut å  kun spise hjemme og aldri være impulsiv. Liker også å kjøpe kvalitet når jeg eller barna skal ha noe.

Da vil jeg heller ha lånet noen år lengre og ha et visst forbruk i hverdagen.

kredittkortgjeld holder jeg meg unna.

Hilen ikke HI

Anonymous poster hash: 7b47d...246
Skrevet

Vi tjener ca det samme og har 4,5 mill i lån. Klarer oss greit. Sparer ikke mye men har altid 2 sparekontoer med 20 000 hver.

Vi har sesongkort i skitrekk og lever godt... så ja dere sløser.

Vi klarer fint å bruke opp pengene også, men siste uka blir det gjerne kjipe middager og vi går rundt med dårlig råd om vi sløser. .

Anonymous poster hash: 92dc7...6b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...