Gå til innhold

Konstant på føttene for ungene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn på 2 og 4 år.Og føler jeg springer rundt for dem hele tiden. Hvor vanlig er dette og er det bare å forvente når de er så små eller oppvarter jeg dem for mye? Eksempel på morgenen i helg. Etter stell spiser vi frokost. Smører skiver og henter melk osv så rekker ikke sette meg selv før de er ferdige. Setter da ofte på barnetv så jeg kan få spist litt i fred men som regel krangler de om et eller annet..evig spetakkel. Kan prøve meg på å sitte litt i sofaen (klokka er enda bare rundt 7) men da skal ene på do. Opp å hjelpe til..setter meg igjen, andre vil ha vann, han er bare to og må derfor ha hjelp. Største vil dusje, ok hun klarer seg en god del selv så hjelper henne i gang og etterpå å tørke. Prøver flere ganger å sette meg ned mas om å skifte til annen kanal/se noe annet, krangel evt lillebror slår, inn å stoppe og megle, mas om frukt, rosiner etc, prøver i blant å gi etter i håp om et øyeblikk roplutselig har de klatret opp på benken og er i kjøkkenskapet..slår av tvtvk at de kan leke, bare mas og krangel og skriking, ja altså... normalen? Tilslutt er jeg så sliten og lei og sur..som nå. Vekker mannen og har lagt meg litt nedpå selv. Såå lei av dette men lurer altså på om jeg står på pinne for dem eller bare må suck it up og det bare er sånn å ha små barn? Koser oss også sammen og har perioder som er fine men ofte er dagene på deres premisser. Føler jeg kun er forelder og ikke kan være "meg" før kvelden kommer. Kjenner noen seg igjen eller har et godt råd til meg? Vet jeg ikke er perfekt og gjør så godt jeg kan :/

Anonymous poster hash: 980df...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen begynner måltidet før alt er klart. Blir de ferdig før deg si i fra at nå skal jeg spise ferdig i fred. Enten sitter dere med meg og prater eller dere leker til jeg er ferdig.

Det er tull å springe rundt og varte opp.

Dusje skjer når DU sier det, ikke når barnet vil.

Jeg har null problemer med å si til mine barn at jeg skal spise ferdig, lese avisen eller lignende i fred. Har en på to og fem, de respekterer dette.

Anonymous poster hash: 9af0e...754

Skrevet

Enig med hun over her. Man skal ikke løpe opp og ned og frem og tilbake hver gang barnet knipser med fingrene. Ikke smør skiver til barna, dekk bordet, la dem smøre maten sin selv, de trenger øving på det. Det er lov å si nei, og det er og lov å si at nå drikker jeg kaffe så dere får klare dere litt selv.

Anonymous poster hash: a6878...6dd

Skrevet

Jeg har alltid dekket frokostbord til alle, så setter vi oss samtidig. Da står alt på bordet. Jeg hjelper selvsagt den som trenger hjelp til å smøre på en skive, men det tar ikke lange tiden. Ungene er som regelferdig før oss voksne, men de respekterer at vi sitter ved bordet til vi er ferdige. Dette gjelder alle måltider, ikke bare frokosten. Ungene må vente på hverandre, men får gå fra før vi voksne er ferdige. Men det er ikke noe oppvartning før vi er ferdige med måltidet og har ryddet. De må leke selv og sysselsette seg selv. Vil de heller sitte ved bordet og prate med oss får de det, selvsagt.

Mine har aldri kranglet så voldsomt at det har vært til noen fare for dem. Går de fra bordet og krangler, lar jeg dem krangle og ordne opp selv. Det kan jeg gjøre fordi de ikke skader hverandre. Litt hyl og skrik er ikke farlig. Hadde de vært fysiske ville det selvsagt blitt noe annet.

Etter frokost kan jeg gjerne leke litt med barna. Da får de bestemme hva vi skal leke. Etter en stund er det greit at jeg trekker meg unna og for eksempel leser avisen og tar en kopp kaffe. Jeg setter dem også i arbeid med å hjelpe til med husarbeidet. Det blir ikke perfekt, men de liker å hjelpe til. Gi dem en støvklut eller en sånn Jif duster og la dem tørke støv. Eller en våtserviett for glass og blanke flater, og la dem pusse speil. Og så masse ros for den uvurderlige hjelpen ;)

Du må ta kontroll og skape deg litt rom for deg selv, for ungene kommer ikke til å gi deg det av seg selv.

Skrevet

Takk for tips skjønner at jeg må ta kontroll og sette mer grenser. Samboer er flinkere der når han står opp med dem. Fra og med nå skal jeg dekke bord helt ferdig først selv om de står og hyyler og er "såå sultne"..går forhåpentligvis ikke så lang tid før de vet hva de kan forvente. Får bli flinkere til å leke litt med dem og gi dem litt tid før jeg evt setter meg ned selv også kanskje det kan hjelpe :)

Skrevet

Vi dekker bordet til måltid og spiser alle samtidig. Barna på 2 og 5 må prøve å smøre og ordne mat selv. Når de er ferdige sitter de som regel litt til. Vi har alltid litt oppkuttet frukt/grønnsaker de får etter maten.

Alle hjelper til å rydde av bordet. Vi lager en kopp/flaske med vann til begge barna som de har tilgjengelig om de er tørste.

Dusje gjør de som regel på kvelden, det bestemmer jeg om de får gjøre.

Hver kveld må begge rydde rommene sine. Selvsagt hjelper vi, men det er greit å få rutine på at de skal hjelpe til.

Lager jeg feks middag må ungene leke selv. Ofte blir 2 åringen sittende på kjøkkenbenken og hjelpe meg og 5 åringen sitter ved kjøkkenbordet. Hun har en skuffe på kjøkken med perler, tegnesaker osv. Krangler og sutrer de hjelper det ofte med musikk eller lydbok.

Anonymous poster hash: 5fa6e...4c5

Skrevet

Takk for tips skjønner at jeg må ta kontroll og sette mer grenser. Samboer er flinkere der når han står opp med dem. Fra og med nå skal jeg dekke bord helt ferdig først selv om de står og hyyler og er "såå sultne"..går forhåpentligvis ikke så lang tid før de vet hva de kan forvente. Får bli flinkere til å leke litt med dem og gi dem litt tid før jeg evt setter meg ned selv også kanskje det kan hjelpe :)

Gi dem en grønnsak de kan tygge på om de er såååå sultne på morgenen!

Anonymous poster hash: 5fa6e...4c5

Skrevet

Min gutt på 2.5 år hjelper til å dekke frokostbordet med glass, fat og pålegg. Hjelper også å dekke av bordet etter frokost. Har alltid en lite imsdalflaske stående slik at han kan ta seg vann når han er tørst

Anonymous poster hash: 2d65c...a2e

Skrevet

Hva med at de hjelper til med å dekke bordet, da? Fortell dem at det blir fortere mat om alle hjelper til. :) Det er fint å lære seg å hjelpe til, og det er også bra å lære seg å vente litt.

Anonymous poster hash: f2ec2...381

Skrevet

Tar med meg alle tips. Vi har fokusert sånn på at de skal av bordet, altså ta av tallerken etter seg. Vet ikke hvorfor vi ikke har tenkt på at de kan dekke på også :) dusje skjer ikke vanligvis på morgen men var et eksempel på at det skjer mye på en gang her men burde/kunne vel sagt nei til det. Jeg og samboer har snakket sammen og skal prøve å få til litt endring her nå :) smøre skiver selv og kle på seg gjør de jo i barnehage. Vi gjør det vel ofte for at ting skal gå raskere men ser nå at det er dumt. HI

Skrevet

Mitt triks, i tillegg til mye av det andre her, er at med barn i den alderen ikke kan sette seg i sofaen. Men en gang jeg setter meg i sofaen, spør de om noe. Setter jeg meg på kjøkkenet, kan det hende jeg får litt fred og ro.

Skrevet

Ingen unger dør av sult av å vente 5 minutter mens mor lager skive til seg selv. Og hos meg er det ikke noe " dusj når du vil" opplegg, spesielt ikke om jeg sitter og spiser.

Kjør hardt på så bedrer det seg snart ( først blir det verre når de prøver deg ut). Krangler de om Tv, av med TV. Ha vannflasker stående slik at de kan finne vann selv. Sett dem eventuelt i hver sin ende av rommet med hver sin leke om de krangler. Kjøp bøker/ leker de bare får bruke mens du spiser frokost.

Og ikke minst, om du sier " nå må dere vente til mor er ferdig med xxxxxxx" så er det faktisk i genting de kan gjøre med det enn å vente

Anonymous poster hash: 547df...707

Skrevet

Tenk litt langsiktig når du lager frokost feks. Lag til alle når du lage, lag også en skål med frukt/grønt slik at den er klar til dere sitter i sofaen og skal se tv.

Skaff en liten krakk på badet slik at ungene kommer seg på do selv, da er det bare hjelp til tørk. Du må opp å gå, men de blir mer selvstendige og du slippe å hjelpe til med alt.

Vi omrokerte i skapene på kjøkkenet. Glass, asjetter osv som vi bruker hver dag ble satt nederst i barnehøyde. Mens endel annet ble satt i overskapene. På den måten kan ungene lettere ordne seg ett glass vann uten at vi må hjelpe. Vi har vann i jøleskapet, så de trenger bare å ta glasset under, trykke glasset inn og vips har de vann. Dette har minsta klart selv siden vi fikk kjøleskapet og da var hun vel i underkant av tre år tror jeg. Med det meste i underskapene har jeg latt ungene hjelpe til med å dekke bord også, i starten ble det en og en asjett, etterhvert flere av gangen. De syns det er stas å hjelpe til, og de vokser utrolig mye på å kunne kalre slike ting alene. Ikke måtte få hjelp til alt slik, jeg må ikke ta ned glass, asjett osv hele tiden for de.

Nå som de er skolebarn er det også veldig greit å ha slikt i deres høyde, for de ordne seg mat når de kommer hjem og har de besøk ordner de mat. Og mat er som oftes havregryn/pops/cornflaks siden dettete er enkles å lage sier de.

Rydde inn i maskinen gjør alle etter de er ferdige å spise, ettehvert har de også hjulpet til med å tømme oppvaskmaskinen. Veldig greit når det meste er i deres høyde slik at de kan tømme den. Det de ikke rekker opp til elle vet hvor er lar de enten stå om jeg er hjemme slik at jeg kan ta det, er jeg ikke hjemme setter de det på benken slik at jeg tar det når jeg kommer og de kan sette skittent inn.

Anonymous poster hash: eeaa8...271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...