Gå til innhold

Hvordan forberede seg på keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ta planlagt keisersnitt pga sykdom. (Får ikke velge selv)

Hva skjer før og etter et keisersnitt?

Noe jeg kan forberede kroppen på?

Blør man like mye etterpå som en vanlig fødsel?

Hvor vondt har man etterpå?

Hvor lenge er man på sykehus?

Jeg skal ta keisersnitt på universitetssykehuset i Stavanger. Noen ned erfaring? Hvilke type rom får man etterpå? (Hotellet, enerom, tomannsrom?)

Anonymous poster hash: cc4e7...4f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en fantastisk opplevelse med planlagt keisersnitt! Alle var i strålende humør - stemningen på operasjonsrommet var positivt og avslappet. Mannen var der sammen med meg og jeg hadde en sykepleier som satt hos meg og snakket om vær og vind og svarte på spørsmål jeg måtte ha.

Når barnet var ute fikk jeg henne umiddelbart på brystet før hun ble med pappaen ut og fikk stelt seg. Så kom de inn til meg når jeg var på postoperativ.

Det eneste som var litt ekkelt var at jeg begynte å skjelve når spinalbedøvelsen gikk ut. Da fikk jegmorfin og verden ble veeeeldig vakker - iiiiingenting kunne bekymre meg..😂

Jeg lå 3 dager på barsel. Enerom først og deretter dobbeltrom. Jeg hater sykehus, så det opplevde jeg som ganske tøft. Men jeg hadde ikke så mye smerter. Fikk det jeg trengte av smertestillende og var raskt på beina. Blødde noen dager, litt som kraftig mens og fikk noen etterrier når jeg startet å amme - men det gikk greit med en eller to paracet.

Jeg forberedte ikke kroppen på keisersnittet - det var litt utenfor mon kontroll :) Men det var raskt unnagjort og nesten smertefritt.

Masse lykke til! Gled deg!!!

Anonymous poster hash: 4f01e...dee

Skrevet

Jeg skal ta keisersnitt på universitetssykehuset i Stavanger. Noen ned erfaring? Hvilke type rom får man etterpå? (Hotellet, enerom, tomannsrom?)

Planlagt KS er gull :)

Jeg var i kjempeform etterpå og blødde ikke én dråpe. Sammenliknet med de andre var jeg helt klart sprekest på barsel.

Du får masse flotte smertestillende :)

Jeg har operert ut to visdomstenner og synes faktisk at det var verre enn KS.

Kom deg opp av sengen så fort du kan. Kateteret er fælt!!!

Før du skal inn må du vaske deg med noe som heter "Hibiscrub". Fryktelig sterkt og du kan bli veldig tørr i huden og håret.

Ha med deg en GOD bodylotion som du kan bruke de dagene du skal være på sykehuset. Kur håret ditt skikkelig dagen før!

Du får ikke ha på neglelakk på fingre eller tær under KS. Husk å ta med neglesaker!

Tørr luft på sykehuset, så leppepomade er et must.

Vær obs på treg mage - ta med deg "Frukt og Fiber"- terninger fra Apoteket.

Ta også med toalettpapir.

Jeg fødte på en onsdag og kom hjem søndag. Én dag senere enn planlagt da Herr Sønn hadde gått litt mer ned i vekt enn de likte.

Jeg delte rom med en annen dame, men hun var nesten ikke der da barnet henne var på nyfødtintensiven :( (ikke KS).

Skrevet

Hva som skjer før snittet får du god informasjon om på den forberedende samtalen, jeg personlig kom aldri så langt fordi vannet gikk 5 dager før det planlagte snittet og da ble det hastesnitt isteden....

Ingenting hastet da, jeg fikk litt rier, men det var jo på ingen måte fare for liv og helse.

Jeg ble barbert langs bikinikanten og de satte inn kateter.

Så ble jeg kjørt til operasjonssalen og far måtte vente på gangen mens de satte spinalbedøvelsen. Jeg grudde meg litt til å sette den, men det gikk helt fint. Anestesilegen sa det ville kjennes som et biestikk, men jeg synes seriøst et biestikk er mye vondere. Det kjentes som et lite stikk, ikke verre enn andre blodprøver.

Så fort bedøvelsen var satt kom mannen inn og fikk en stol ved hodet mitt. På andre siden av hodet satt en hyggelig anestesilege som holdt øye med meg.

De satte opp den grønne gardinen mellom meg og magen min så jeg ikke skulle se hva de drev med. De eltet litt i meg og jeg trodde de vasket og klargjorde, men plutselig sa kirurgen at nå tar vi barnet ut så jeg var visst ferdig kuttet opp alt....

Barnet ble løftet høyt i været, hun skrek med en gang.

Legen gav henne til jordmor og hun gnidde og tørket henne, satte på en lue (det er litt kaldt på operasjonssalen) og tullet henne inn i et teppe også fikk jeg henne på brystet. Egentlig ble hun lagt nærmest rundt halsen min, for den gardinen henger jo ned midt på brystet.

Fikk ha henne der noen minutter før jordmor tok henne for å veie, måle og stelle. Mannen ble da med jordmor mens jeg lå igjen og ble sydd sammen.

Jeg mistet ganske mye blod, de slet med å få livmoren til å trekke seg skikkelig sammen. Jeg fikk derfor et blodtrykksfall og det var litt ekkelt, men anestesilegen på siden av meg oppfattet det med en gang og sprøytet noe inn i veneflonen jeg hadde i armen som tok vekk ubehaget med en gang.

Da jeg var ferdig sydd sammen ble jeg kjørt til intensivavdelingen og der måtte jeg være til bedøvelsen var ute. Jeg måtte ha to poser med blod pga blodtapet, og så fort jeg hadde fått dem følte jeg meg mye piggere.

Så ble jeg kjørt til barselavdelingen. Hadde enerom første døgnet, andre dagen ble jeg lagt på tomannsrom. Hadde jo litt vondt, men helt overkommelig. Jeg ble positivt overrasket, mye mindre vondt enn jeg hadde fryktet.

Jeg ble operert klokken halv ti på kvelden, etter frokost neste dag var jeg i dusjen. Kvelden etter, altså et døgn etter operasjonen badet jeg jenta mi selv. Jeg ammet både liggende og sittende, stelte barnet og ruslet rundt i gangene fra morgenen etter keisersnittet, spiste alle måltidene på fellesrommet.

Sov 3 netter på sykehuset før jeg reiste hjem

Fra dagen etter snittet tok jeg bare paracet som smertestillende. Den verste smerten var faktisk luftsmertene som gikk opp i skulderen, ikke selve såret.

Anonymous poster hash: e248d...84b

Skrevet

Hva som skjer før snittet får du god informasjon om på den forberedende samtalen, jeg personlig kom aldri så langt fordi vannet gikk 5 dager før det planlagte snittet og da ble det hastesnitt isteden....

Ingenting hastet da, jeg fikk litt rier, men det var jo på ingen måte fare for liv og helse.

Jeg ble barbert langs bikinikanten og de satte inn kateter.

Så ble jeg kjørt til operasjonssalen og far måtte vente på gangen mens de satte spinalbedøvelsen. Jeg grudde meg litt til å sette den, men det gikk helt fint. Anestesilegen sa det ville kjennes som et biestikk, men jeg synes seriøst et biestikk er mye vondere. Det kjentes som et lite stikk, ikke verre enn andre blodprøver.

Så fort bedøvelsen var satt kom mannen inn og fikk en stol ved hodet mitt. På andre siden av hodet satt en hyggelig anestesilege som holdt øye med meg.

De satte opp den grønne gardinen mellom meg og magen min så jeg ikke skulle se hva de drev med. De eltet litt i meg og jeg trodde de vasket og klargjorde, men plutselig sa kirurgen at nå tar vi barnet ut så jeg var visst ferdig kuttet opp alt....

Barnet ble løftet høyt i været, hun skrek med en gang.

Legen gav henne til jordmor og hun gnidde og tørket henne, satte på en lue (det er litt kaldt på operasjonssalen) og tullet henne inn i et teppe også fikk jeg henne på brystet. Egentlig ble hun lagt nærmest rundt halsen min, for den gardinen henger jo ned midt på brystet.

Fikk ha henne der noen minutter før jordmor tok henne for å veie, måle og stelle. Mannen ble da med jordmor mens jeg lå igjen og ble sydd sammen.

Jeg mistet ganske mye blod, de slet med å få livmoren til å trekke seg skikkelig sammen. Jeg fikk derfor et blodtrykksfall og det var litt ekkelt, men anestesilegen på siden av meg oppfattet det med en gang og sprøytet noe inn i veneflonen jeg hadde i armen som tok vekk ubehaget med en gang.

Da jeg var ferdig sydd sammen ble jeg kjørt til intensivavdelingen og der måtte jeg være til bedøvelsen var ute. Jeg måtte ha to poser med blod pga blodtapet, og så fort jeg hadde fått dem følte jeg meg mye piggere.

Så ble jeg kjørt til barselavdelingen. Hadde enerom første døgnet, andre dagen ble jeg lagt på tomannsrom. Hadde jo litt vondt, men helt overkommelig. Jeg ble positivt overrasket, mye mindre vondt enn jeg hadde fryktet.

Jeg ble operert klokken halv ti på kvelden, etter frokost neste dag var jeg i dusjen. Kvelden etter, altså et døgn etter operasjonen badet jeg jenta mi selv. Jeg ammet både liggende og sittende, stelte barnet og ruslet rundt i gangene fra morgenen etter keisersnittet, spiste alle måltidene på fellesrommet.

Sov 3 netter på sykehuset før jeg reiste hjem

Fra dagen etter snittet tok jeg bare paracet som smertestillende. Den verste smerten var faktisk luftsmertene som gikk opp i skulderen, ikke selve såret.

Jeg blødde forresten akkurat like mye som etter vaginal fødsel, renselsen varte i 7-8 uker (jeg har blødd lenge etter alle mine fire fødsler)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...