Gå til innhold

4,5år - adferdsproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 4,5år. Hun er sjenert, sart, omsorgsfull, empatisk og god. I bhg får vi positiv tilbakemelding mtp oppførsel og hvordan hun omgås andre barn.

MEN; hun har så vidt jeg kan se store problemer, som definitivt hemmer hennes og tildels vårt sosiale liv utenfor bhg.

Påkledning er ett helvete, alle klær er vonde, svir, klør, stikker, strammer osv. Og når jeg sier alle mener jeg ALLE, fra truse til yttertøy. Hun bruker gjerne 1t på å kle på seg, og det er mye hyling, skriking og tidvis spark, slag, spytting osv. Vi er ganske slitne, det har vært sånn i over ett år. I perioder er det bedre. Hun har et yngre søsken som blir redd og usikker i disse situasjonene. Hun slår aldri sitt søsken eller andre barn. Er ikke slem mot andre barn, og tolererer ekstremt mye fra lille i familien og andre barn (i bhg)z Stort sett er det bare ekstrem brøling og skriking. Vi er rolige, men har dessverre dårlige dager inni mellom - som fører til at vi også kan bli sinte. Vi har prøvd alt. Premie-system, avtaler, psykologisk førstehjelp (hånd), konsekvenser (ikke gå opp i stua, på besøk, butikken, ut osv). Det er direkte skummelt, det sinnet hennes. Hun toler heller ikke å bli korrigert (husk innestemme, påminning om avtaler osv). Og skriker og hyler når hun møter motstand i form av "kritikk". Hun er ofte sur og tverr, uten grunn - (som vi vet om). Veldige humørsvingninger.

Hun er veldig flink til mye, var tidlig ute med språk bla og ligger over snittet utviklingsmessig iflg helsestasjon. Vi opplever henne som reflektert og empatisk, men jeg tenker at hun ikke er innenfor "normal" mtp oppførsel rundt påkledning og kritikk.

Beklager rotete innlegg og skrivefeil, er sliten etter en ganske kjip juleferie..

Andre med erfaring? Lignende situasjon? Hva gjorde dere? Hvordan går det nå?

Anonymous poster hash: fb67a...bff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brøling og skriking til oss foreldre, aldri andre voksne eller barn. Påkledning er et problem i bhg også, men hun blir ikke så sint der.

TS

Skrevet

Hun er høysensitiv?

Anonymous poster hash: 15bb7...b15

Skrevet

Hun er høysensitiv?

Anonymous poster hash: 15bb7...b15

Ja, vi har vært innom tanken. Far er introvert, og hun er veldig lik sin far. Men hva gjør vi? Hvor henvender vi oss? Helsestasjon? Helsesøster er vanskelig å forholde seg til syns jeg. Hun er veldig vag i svar og veiledning. Og det hun har foreslått funker ikke. Ber vi om en annen?

Skrevet

Hør om barnehagen kan sette dere i kontakt med PPT. Det virker kanskje som om dere trenger veiledning hjemme? 

Anonymous poster hash: 97758...aee
Skrevet

Ja, vi har snakket med bhg. Men de mener at hun ikke har problemer og at vi "gjør alt rett". Kan man oppsøke ppt selv?

Hun scorer veldig høyt på "checklister" ang høysensitivitet..

Har noen litteratur å anbefale ang temaet eller konkrete råd.

Blir å snakke med bhg etter juleferien, for vi kan ikke ha det sånn.

Og hva gjør vi med påkledning? Hun må jo ha på klær!?

TS

Skrevet

Ja, vi har snakket med bhg. Men de mener at hun ikke har problemer og at vi "gjør alt rett". Kan man oppsøke ppt selv?

Hun scorer veldig høyt på "checklister" ang høysensitivitet..

Har noen litteratur å anbefale ang temaet eller konkrete råd.

Blir å snakke med bhg etter juleferien, for vi kan ikke ha det sånn.

Og hva gjør vi med påkledning? Hun må jo ha på klær!?

TS

Boka 'Særlig sensitive barn' av Elaine Aron.

Anonymous poster hash: 783b6...62d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...