Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Jeg har to gutter på 4 og 7 år. Han eldste er temperamentsfull (en glad og sprudlende gutt, men har kort lunte og kan være en håndfull å oppdra), han yngste er helt motsatt, veldig rolig og lett å oppdra. Men yngste blir jo påvirket av storebroren og sammen kan de krangle og erte hverandre opp. Hver for seg er alt greit, men samspillet mellom dem er utfordrende, spes ved at de i verste fall kan slå/sparke hverandre hvis søskenkranglingen utarter seg. Og uansett hvor mye de krangler og er lei av hverandres selskap, så er de umulig å skille også.. Jeg trenger innspill til hva gjøre med søskenkrangling som dette... Husker selv at jeg likte å erte min søster da vi var barn, men vi var aldri fysiske mot hverandre på denne måten. Hva jeg gjør: tar bort leken hvis de krangler om den, jeg stopper lekeslossing pga det alltid ender med gråt, den som eventuelt sparker eller slår tas ut av situasjonen og får tilsnakk o.l. Men føler ingenting hjelper! Anonymous poster hash: 99d94...8c9
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Følger ... Samme her gutter 5 og 6 år. Krangler og slåss hele dagen, men skal absolutt leke sammen . Anonymous poster hash: 4470c...165
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Har selv to gutter som hele tiden skal leke sammen, til tross for en del krangling, erting og fysiske uenigheter. Noen ganger blir jeg gal! Men det som ofte funker hos oss er følgende: blir det veldig voldsomt så skiller vi de, da må eldste leke på rommet, og yngste i stua. At en eller begge voksne er med å leker hjelper også. I dag har vi spilt brettspill, bygd lego og leka litt sånn fantasigreier. Ellers har de tegnet og lekt med modelleire ved kjøkkenbordet mens jeg gjorde litt husarbeid og lagde mat. Og så klart lekt en del sammen uten oss voksne også. Da må vi ha litt øyne i nakken. Jeg er ganske sikker på ar barna deres også har fine øyeblikk i leken sin. Se etter de, ikke bare tenk at det er så fælt hele tiden. Var en periode jeg gjorde det, hjalp meg ikke så veldig. Anonymous poster hash: 45c49...e8d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Takk for svar. Vi gjør også de tingene du nevner, henviser dem til hvert sitt rom, en eller begge foreldre er med å leker/sitter på gulvet ved siden av dem for å megle.., samt at vi i dag som vi ofte har det har spilt brettspill, bygget lego sammen og gutta har tegnet mens jeg gjorde litt husarbeid. Men det verste er feks tilfeller han eldste sparker han yngste (eller motsatt) ved en uenighet. De vet jo at slik oppførsel ikke er lov, men føler vi snakker til en vegg når vi hele tiden gjentar at det ikke er lov å slå, sparke hverandre osv. Hva gjør dere med barna når de gjør slike stygge, og potensielt farlige, ting med hverandre? HI Anonymous poster hash: 99d94...8c9
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Hvis de blir veldig voldsomme, sånn at det kan være farlig så er jeg streng og eldste må sitte på en stol i gangen i 5 minutter. Yngste må sitte i 3 minutter, men veldig sjeldent han som må sette seg. Startet med dette for noen uker siden og de voldsomme episodene har blitt betydelig færre. Det er kanskje dette mange kaller time out? Vi kallet det ikke for noe, men har snakket med begge barna og forklart hva stolen er til og når man må sitte der før vi tok den i bruk. Anonymous poster hash: 45c49...e8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå