Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Hadde en vond opplevelse med gutten min på 3 år i går. Vi var hos et vennepar av oss som har en jente på 5 år. Da vi hadde kledd oss kom jenten ut med fin rød kjole, og selvfølgelig veldig stolt. Snurra rundt å rundt. Plutselig ser gutten min på meg å sier; jeg vil å ha kjole på... Jeg ble litt satt ut, det har aldri vært tema før, så eneste jeg klarte å svare var at det er bare jenter som har kjole på, men du er kjempefin med skjorte og fin bukse. Han var helt ut av seg og gråt og gråt. Hva hadde dere gjort? Er jeg en så forferdelig mamma som jeg føler meg som? Og hva nå? Hva gjør jeg neste gang saken kommer opp igjen? Skal jeg gå å kjøpe en kjole til han? NB: Far i hus er helt mot kjole på gutt. Anonymous poster hash: 28dfb...8df
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 NEI du skal ikke kjøpe kjole til han! Kjole, sminke, dukker og prinsesseting er ikke gutteting! Får helt fnatt av at flere her inne mener at gutter kan bruke sminke, kjole og leke med dukker. Fortalte det til gubben istad og han bare rista på hodet. Gutter er ikke jenter! Makan! Anonymous poster hash: a7c52...e75
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Hadde en vond opplevelse med gutten min på 3 år i går. Vi var hos et vennepar av oss som har en jente på 5 år. Da vi hadde kledd oss kom jenten ut med fin rød kjole, og selvfølgelig veldig stolt. Snurra rundt å rundt. Plutselig ser gutten min på meg å sier; jeg vil å ha kjole på... Jeg ble litt satt ut, det har aldri vært tema før, så eneste jeg klarte å svare var at det er bare jenter som har kjole på, men du er kjempefin med skjorte og fin bukse. Han var helt ut av seg og gråt og gråt. Hva hadde dere gjort? Er jeg en så forferdelig mamma som jeg føler meg som? Og hva nå? Hva gjør jeg neste gang saken kommer opp igjen? Skal jeg gå å kjøpe en kjole til han? NB: Far i hus er helt mot kjole på gutt. Anonymous poster hash: 28dfb...8df Han er jo bare en liten gutt, hvorfor ikke la han få ta på en kjole?:-) helt ufarlig;-) Anonymous poster hash: 585ca...292
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Hærregud! Gutten en 3 år! La han nå få ha på seg kjole om han vil det. Er da ingen krise det vel? Kjøp en kasse med forskjellige utkledningsutstyr å legg en kjole oppi så får dere se om den blir noe brukt. Det er garantert bare en fase. Ingenting og henge seg opp i. Anonymous poster hash: 1911c...2f2
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Hærregud! Gutten en 3 år! La han nå få ha på seg kjole om han vil det. Er da ingen krise det vel? Kjøp en kasse med forskjellige utkledningsutstyr å legg en kjole oppi så får dere se om den blir noe brukt. Det er garantert bare en fase. Ingenting og henge seg opp i. Anonymous poster hash: 1911c...2f2 Det er da bare et spørsmål, trenger ikke starte svaret ditt på denne måten. Anonymous poster hash: 28dfb...8df
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 Skjønner at du ikke var forberedt, og reagerte på instinkt, men håper du vurderer å la ham prøve neste gang. Jeg har en "liten mann" som har vært kjempefin prinsesse flere ganger, både når jeg hentet i bhg og hjemme. Han spiller fotball og er et kjempetalent, har dilla på ninjaer, ble nettopp ekstatisk over å ha fått en ny ishockeykølle, men selv om han ikke hadde hatt alle disse macho interessene, hadde jeg latt ham gå i akkurat det han ville til enhver tid. (Såfremt det er sesongadekvat) Tenk om han lærer at han ikke kan ytre sine ønsker og lyster, fordi det er "feil". Slikt forsvinner jo ikke, bare fordi vi ønsker det bort. Det ender bare med at de gjør det i det skjulte, ofte medfulgt av skam og isolasjon. Jeg sier jo ikke at sønnen din har noen som helst tilbøyelighet, du ser jo sikkert at så og si alle små gutter liker å prøve jenteting, men TENK OM. Tenk om de biter seg merke i at foreldrene reagerer med fordømmelse hvis de ytrer ønske om noe som ikke er samfunnsnormativt? Anonymous poster hash: f8ca7...f93
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Barna ser på det som en lek - det er ikke en transvesitt-greie, og det får du fortelle mannen din. Kjøp et par brukte prinsessekjoler, så kan du overraske ham. Drit i hva faren hans sier, det er da bare et klesplagg, ikke en vagina. Anonymous poster hash: b18f5...732
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 Kjøp en karnevalkjole til han da vel. Her har vi 4 barn, og en kiste med masse utkledingstøy. Noe kjøpt på lekebutikken, noe bestilt på Ebay og noe arvet, det er nissekostymer, sabeltann, prinsessekjoler, spiderman, klovner, feer og prinsesser om hverandre. At unger vil prøve forskjellige roller og kle seg ut er helt normalt, jeg ser på det som helt normalt at datteren min stolt viser seg frem som spiderman, og at sønnen min plutselig har kledd seg ut som prinsesse. Anonymous poster hash: 78403...9d8
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #9 Skrevet 1. januar 2016 Skjønner at du ikke var forberedt, og reagerte på instinkt, men håper du vurderer å la ham prøve neste gang. Jeg har en "liten mann" som har vært kjempefin prinsesse flere ganger, både når jeg hentet i bhg og hjemme. Han spiller fotball og er et kjempetalent, har dilla på ninjaer, ble nettopp ekstatisk over å ha fått en ny ishockeykølle, men selv om han ikke hadde hatt alle disse macho interessene, hadde jeg latt ham gå i akkurat det han ville til enhver tid. (Såfremt det er sesongadekvat) Tenk om han lærer at han ikke kan ytre sine ønsker og lyster, fordi det er "feil". Slikt forsvinner jo ikke, bare fordi vi ønsker det bort. Det ender bare med at de gjør det i det skjulte, ofte medfulgt av skam og isolasjon. Jeg sier jo ikke at sønnen din har noen som helst tilbøyelighet, du ser jo sikkert at så og si alle små gutter liker å prøve jenteting, men TENK OM. Tenk om de biter seg merke i at foreldrene reagerer med fordømmelse hvis de ytrer ønske om noe som ikke er samfunnsnormativt? Anonymous poster hash: f8ca7...f93 Takk for et utfyllende svar! Helt enig, han burde få lov å prøve, og selvfølgelig skal han vite at han kan få ytre alt han mener til enhver tid. Men hvordan gå frem? Ble helt tatt på sengen jeg. Utkledningstøy kunne vel være en idè. Ble mange usaklige kommentarer her. -TS Anonymous poster hash: 28dfb...8df
Kathrine. Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 Spør om han får låne av ei venninne. Eller la han kle seg ut i barnehagen. Mine gutter har også vore innom epoke der dei ville kle seg ut med kjoler og hårpynt.
Superdolly Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 Min første tanke var at gutten så hvor stolt denne jenta var og hvor fin hun følte seg. Han registrerte beundringen hos de voksne. Og det var DET han ville ha, ikke nødvendigvis kjolen i seg selv. Altså: Dette er ikke noen transvestittgreie, men mer et uttrykk for at han også ønsker seg slik beundring og anerkjennelse både fra andre og seg selv - og han ser kjolen som et middel til å oppnå det. Han er tre år, han så denne vakre jenta og registrerte beundringen hos henne selv, de voksne og også ham. Han vil ha det samme. Gi ham det. Som noen over foreslo, lag en kiste med utkledningstøy og putt i et par fine kjoler etter hans smak. Og gi ham for all del beundring, BÅDE når han har tatt kjole på OG til andre tider.
Gjest Antarctica Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 NEI du skal ikke kjøpe kjole til han! Kjole, sminke, dukker og prinsesseting er ikke gutteting! Får helt fnatt av at flere her inne mener at gutter kan bruke sminke, kjole og leke med dukker. Fortalte det til gubben istad og han bare rista på hodet. Gutter er ikke jenter! Makan! Anonymous poster hash: a7c52...e75 Men kjoler er synonymt med jenter, mener du? Prestekjoler også...? Det er sånne som du som GJØR dette til et tabuområde og dermed et problem. En kjole i seg selv er er stykke stoff og har ikke noe kjønn.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 Hærregud! Gutten en 3 år! La han nå få ha på seg kjole om han vil det. Er da ingen krise det vel? Kjøp en kasse med forskjellige utkledningsutstyr å legg en kjole oppi så får dere se om den blir noe brukt. Det er garantert bare en fase. Ingenting og henge seg opp i. Anonymous poster hash: 1911c...2f2 Det er da bare et spørsmål, trenger ikke starte svaret ditt på denne måten. Anonymous poster hash: 28dfb...8df Beklager, det var ikke ment som kritikk på spørsmålet til Hi. Ble bare litt oppgitt av et annet svar her om at man absolutt ikke skal la gutt få prøve kjole. Han er 3, det er ingen fare. De vokser somregel av seg dette ganske fort. Så igjen, det var ikke meningen og være så krass Anonymous poster hash: 1911c...2f2
skjotta Skrevet 1. januar 2016 #14 Skrevet 1. januar 2016 Min på 2,5 er utrolig fasinert av hvordan kjolen "står ut" når storesøster snurrer rundt i den. Han har (heldigvis) ingen forståelse av at kjoler er for jenter og at han er gutt, så han ikler seg storesøsters frost nattkjole og snurrer av hjertets lyst og glede 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå