Gå til innhold

Hater å jobbe som sykepleier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sliten, så sliten!

Jeg skulle få fri 23, 24 og 25. desember. Alle disse dagene ble jeg beordret på jobb grunnet sykdom og mange som var bortreist på juleferie. Og slik har jula gått. Hatt en hel fridag i hele jula. skulle nå endelig få ei etterlengtet frihelg, men neida. Beordret på jobb- IGJEN! Når jeg endelig får fri langt uti neste uke, har jeg jobbet 10 dager i strekk. Får en dag fri, så har jeg 9 dager i strekk! 

Har hatt ei helt jævlig jul, og er jeg så sliten og lei. Jeg trives virkelig ikke i jobben min lengre, all jobbingen suger virkelig energien utav meg. Jeg får null tid til barn, samboer og venner. Jeg føler at jeg jobber konstant. Har todelt turnus, 100% stilling. 

Har desverre ikke råd til å redusere stilling, men jeg går snart på veggen. Hadde gledet meg til jul, men dette ble alt annet enn koselig. Jeg vil bare sove sålenge jeg ikke er på jobb. Jeg er sliten.

Jeg vil få ei god lønn i februar, men akkurat det betyr ikke så mye for meg nå. Jeg er desperat, aner ikke hva jeg kan gjøre lengre :(

Anonymous poster hash: 7b984...4b0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gradert sykemelding er et alternativ. Feks 20% Da kan de heller ikke beordre deg på jobb.

Anonymous poster hash: eed11...f7c

Skrevet

Jøss, er det vanlig å bli beordret på jobb så mye..? Dårlig ledelse kanskje?

Jeg jobber i poliklinikk, og det er sikkert annerledes med akutt behov hos oss. Allikevel har sjefen en plan for hvem som kan komme på jobb. Og det er ikke den samme alle dagene!

Jeg ville snakket med ledelse om dette. Ha med tillitsvalgt? Høres veldig urettferdig ut dette her

Anonymous poster hash: c1bc6...513

Skrevet

Når arbeidsgiver bruker beordring, må behover være akutt. Det betyr kort varsel. Med den nye regelen om pliktmessig avhold 8 timer før vakt er det lurt å drikke litt rødvin før en legger seg slik at en er inkapasitert. Om arbeidsgiver har visst om den vakante vakten noen dager har de ikke mulighet til å beordre, da kunne de brukt tiden på å finne en annen.

Ellers så er det elendig arbeidsgiverpolitikk å beordre samme person flere ganger i jula. Vet de om behovet dagen i forveien kan de kalle hjem noen fra ferie (selv om de da må betale reisen).

Tror det er 6-7 år siden beordring vart brukt der jeg jobber (også 100% 2-delt). Det handler om å være i forkant av behovet og ikke minst å ha nok sykepleiere. Noen steder har så få sykepleiere i forhold til fagarbeidere at det blir håpløst om en sykepleier er syk. Det er en sak for fagforeningen å jobbe med. Slik du beskriver er ikke sunt.

Anonymous poster hash: 41d08...8a3

Skrevet

Ta kontakt med den tillitsvalgte, enten den på jobben eller den i kommunen. Ingen skal bli beordret på jobb flere vakter etter hverandre.

Skrevet

Hvor i alle dager jobber du? Sånn skal det ikke være. Beordring skal være absolutt siste utvei. På din arbeidsplass høres det ut som de nærmest planlegger å beordre folk. Jeg jobber i arbeidskrevende kommunal helsetjeneste, og kan ikke huske sist beordring ble brukt.

Hvis dere er så dårlig bemannet, og ledelsen er så dårlig til å planlegge at de må bruke beordring for å få jula til å gå rundt må dere iallfall dele på det.

Har du snakket med sjefene om dette? Når de beordret deg sist, sa du at du var dødssliten og at dette går utover familien?

For det er nemlig to gode grunner til å nekte beordring.

Hvis du jobber to røddager etter hverandre, er jo også fort brudd på arbeidsmiljøloven som sier at annenhver helligdag skal være fri.

Slike arbeidsgivere har bare seg selv å takke for høyt sykefravær. Neste helg får du ha en flaske med noe sterkt i klar og ta deg en god slurk neste gang de ringer fra jobb.

Skrevet

Gradert sykemelding er et alternativ. Feks 20% Da kan de heller ikke beordre deg på jobb.

Anonymous poster hash: eed11...f7c

Sykemelding får man ved sykdom, ikke fordi man er sliten og lei av jobben sin.

Anonymous poster hash: cea7e...45f

Skrevet

Ville tatt en prat med leder på nyåret for å høre om det er slik de har tenkt å holde på sine ansatte. Samtidig hadde jeg gjort avtale om at neste jul er det min tur å reise bort på juleferie.

Skrevet

Det høres ut som ekstremt dårlig ledelse der du jobber. Tar de ikke i et tak selv når det så tydelig kniper??? Det spørsmålet ville jeg stilt på mandagen samtidig som jeg da ville lagt frem mutt "krav" om en lengere ferie eller avspasering i nærmeste fremtid.

Har selv vært der du er og gjorde som jeg sa over. Leder regelrett skammet seg og det var en klein samtale. Jeg tok dette også opp på nivå over henne igjen og ting ble bedre. Men det gikk ikke fort nok for meg. Jeg hadde allerede søkt meg ny jobb før det ble ordnings. Den nye jobben tok i mot meg med åpne armer for jeg fikk tross alt (hadde ikke trodd det, trodde de skulle være bitter) gode referanser fra der jeg kom.

Ta tak i dette med verneombud og tillitsvalgt eller helt selv. Men ta deg en pust i bakken først.

Anonymous poster hash: 2f945...1f9

Skrevet

Som regel har vi et fantastisk miljø og en super ledelse, men de dagene jeg ble beordret på jobb er det en vanlig sykepleier som har hatt ansvaret. Denne sykepleieren og meg kommer ikke så godt overens, og si "nei" har ikke vært noe alternativ uansett hva jeg har sagt. Det er akutt sykdom som har ført til beordringen. Jeg var en av de få som var nær jobb og hadde fri, derfor ble det vel enklest å beordre meg. Beordringen har vært 1-2 timer før vaktskifte. 

Har aldri opplevd beordring på jobb før (har jobbet der i 4 år), for det er nok ansatte å velge i- og som regel mange som ønsker å jobbe ekstra. Men i jula har det vært sårbart med ekstra mye sykdom i forhold til tidligere. 

Skal uten tvil ta dette opp med ledelsen, men det hjelper ikke meg stort nå. Nå er jeg kun sliten og lei, og vil bare legge meg ned å gråte. Føler at hele jula har blitt ødelagt, har ikke fått brukt tiden sammen med familien. Har sovet og jobbet, hatt fint lite kapasitet til annet.

Hi

Anonymous poster hash: 7b984...4b0
Skrevet

Du er ikke pliktig til å ta tlf! Og den sykepleieren som har beordret deg bør få en skrape av ledelsen når hverdagen er her. Beordring er siste utvei,og det bør gå på rundgang.

Jeg tar ikke tlf hver gang jeg ser jobben ringer,vi har faktisk et liv utenom jobb og det er mange settinger hvor vi må slå lyden av på mobilen.

Anonymous poster hash: ec722...a4e

Skrevet

Høres meeeget spesielt ut å bli beordret så mye, nesten ikke så jeg tror deg! Ikke ta tlf fra jobb er mitt tips hvis dette stemmer. Hilsen spl

Anonymous poster hash: 90599...951

Skrevet

Jeg drikker tett😜

Hilsen sykepleier.

Anonymous poster hash: b1808...b13

Skrevet

Du er ikke pliktig å ta telefonen. La mannen svare om du tror det er jobb og si at du ikke er hjemme.

Si at du er ti mil unna. Si du har drukket.

Du må lære deg triksene. Beste er å ikke ta telefonen. Ringer de mannen så instruer han i å si du ikke er hjemme.

Anonymous poster hash: 91eb7...715

Skrevet

Å ikke ta telefonen er bare tragisk og flaut. Og barnslig.

Skrevet

Først og fremst, tampong dette med tillitsvalgt og verneombud! Det er helt uakseptabelt.

Dessuten, ikke ta telefonen hvis det er ukjent nummer, fra jobb eller fra kollegers privattelefon. De kan ikke beordre hvis de ikke får tak i deg.

Anonymous poster hash: 5248d...1e5

Skrevet

Det som er tragisk og flaut er å beordre samme arbeidstaker flere ganger i løpet av jula.

Skrevet

Så det er en vanlig sykepleier som har beordret deg på jobb hver gang? Uten å koble inn ledelsen? Da vet hun ikke hva hun driver med. Grenser til å være ondskapsfull. Håper hun får seg en velfortjent skrape. Er provosert på dine vegne.

Men sett deg litt inn i hva beordring faktisk er. Det er siste utvei og skal ikke taes lett på.

Jeg har jobbet som sykepleier i kommunen i 25 år. Har vært perioder med noe beordring, men kan faktisk ikke huske at noen har blitt beordret på julaften og første juledag. Har selv vært leder, og kan love deg at jeg heller enn å beordre på slike spesielle dager heller hadde stillet på jobb selv.

Hvis en av mine sykepleiere hadde opptrådd som din kollega hadde jeg blitt irritert, for å si det forsiktig.

Skrevet

Først og fremst, tampong dette med tillitsvalgt og verneombud! Det er helt uakseptabelt.

Dessuten, ikke ta telefonen hvis det er ukjent nummer, fra jobb eller fra kollegers privattelefon. De kan ikke beordre hvis de ikke får tak i deg.

Knis. Tampong.

Anonymous poster hash: 91eb7...715

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har hun i det hele tatt myndighet til å beordre deg på jobb?

Jeg jobber med turnusplanlegging og en av mine daglige oppgaver er å få folk på jobb ved sykdom og annet fravær. Jeg har en såkalt lederstøttefunksjon, men jeg har ikke myndighet til å beordre folk på jobb, det er det kun leder som har.

Men på den annen side så er det jo meget godt betalt da om ikke annet...

Skrevet

Bare ledelse som har lov å beordre hos oss. Ofte tar de selv vakt for å unngå det og for å avhjelpe. Dette er på ingen måte greit. Det er faktisk dårlig ledelse når det ikke er retningslinjer for dette. Denne situasjonen skulle ikke ha oppstått om ledelsen hadde fulgt med. Vår ledelse bruker også å ringe et par ganger i jula for å høre ståa.

Ikke la dette ligge! Få ledelsen til å ta ansvar ovenfor situasjonen og ovenfor den andre spl.

Blir også provosert på dine vegne. Å jeg mener at du fortjener en lang fri nå ikke bare en dag før neste maratonøkt. Ta det opp og ikke bagatelliser dette!

Skrevet

Jeg jobber med turnusplanlegging og en av mine daglige oppgaver er å få folk på jobb ved sykdom og annet fravær. Jeg har en såkalt lederstøttefunksjon, men jeg har ikke myndighet til å beordre folk på jobb, det er det kun leder som har.

Hos oss får man INGENTING utenom vanlig 100% overtid så beordring gir ingen fordeler, selv ikke på kort varsel. Mulig andre har klart å forhandle til noe annet ved andre helseforetak, men hos oss er det NADA.

Skrevet

Det er jeg ikke enig i. Jeg svarer alltid på meldinger fra jobben. Tar vanligvis alltid telefonene også. Men når det lukter beordring så er det ikke barnslig. Der jeg jobber brukes det jevnlig beordring, men kun av den med ansvar og da etter liste.

Du har neppe blitt beordret før, som påstår dette.

Anonymous poster hash: b6b3e...83e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hos oss får man INGENTING utenom vanlig 100% overtid så beordring gir ingen fordeler, selv ikke på kort varsel. Mulig andre har klart å forhandle til noe annet ved andre helseforetak, men hos oss er det NADA.

Vi gir avspasering og, men så er det sjeldent vi trenger å beordre da. Det løser seg alltid

Skrevet

Dessuten, ikke ta telefonen hvis det er ukjent nummer, fra jobb eller fra kollegers privattelefon. De kan ikke beordre hvis de ikke får tak i deg.Anonymous poster hash: 5248d...1e5

Knis. Tampong. Anonymous poster hash: 91eb7...715

Ojda, elendige autocorrect... Skulle selvsagt være ta det opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...