Gå til innhold

Noen erfarne husmødre med tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre har aldri lært meg å vaske, min første samboer forventet at jeg kunne det, og min nåværende mann bryr seg katta om hvordan husarbeid utføres. Jeg er dessverre ikke fornøyd med mine vaskeferdigheter. I tillegg til at jeg virkelig hater husarbeid, vet jeg ikke hvordan man vasker klær for å ikke ødelegge plaggene, for at hvite plagg ikke skal miste den fine hvitfargen og erstatte den med grå, hvordan man ikke får nupper, hvit "belegg" på svarte skjorter osv. Heller ikke vask av overflater osv er noe å rope hurra for, eller rydding av hus for den saks skyld. I tillegg er jeg NULL interessert i interiør, så soverommet for eksempel mangler totalt stil og ser rotete ut uansett hvor mye man rydder.

Noen tips?

Anonymous poster hash: 97f5b...729
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor lærte meg heller ikke så mye om vasking av klær og hus, men etter å ha prøvd å feilet mange ganger er jeg fornøyd med kunnskapene jeg har i dag. Når det gjelder husvask har vi alle forskjellige syn på hva som er rent og hva som ikke er det. Derfor er det vanskelig å si hvordan det skal gjøres. Noen vasker alt hver uke, andre etter behov og noen bruker bare vann,mens jeg synes det ikke er rent før det dufter såpe. 

Skrevet

Vasking av klær: helt basic kunnskap:

1. Sorter etter farger: hvitt, rødt/rosa/lilla, svart/mørkeblått, lyse/duse farger, sengetøy/håndklær/undertøy.

2. Som regel bør du sjekke vaskelapp for temperatur,men de aller fleste plagg tåler rundt 40 grader. Håndklær og sengetøy på 60. Noen delikate klær tåler kun håndvask/30 grader maskinvask.

3. Bruk vaskepose til undertøy, spesielt bh pga spiler som kan dette ut. Sokker kan også sorteres i vaskepose, kanskje du slipper miste noen 😉

4. Følg bruksanvisningen på vaskemiddel

Bruker du for mye kan vaskepulveret legge seg som en film utenpå klærne, for lite kan hindre at klærne blir ordentlig rene. Noen mener skyllemiddel er unødvendig, men smak og behag.

Noen sverger til omo, andre til blenda, bruk et vaskemiddel du tåler og liker lukten på 😉

Husvask. Det blir rent av bare vann, men jeg syns det lukter bedre av litt såpe. Her gjelder også det at om du bruker for mye legger det seg en film på overflatene som gjør at støvet tiltrekker seg fortere tilbake til overflatene. Men litt mener jeg er lov.

Klorin er til desinfisering, hell litt i sluk og tørk over håndtak og do, bøtter og slikt om det er brukt under sykdom. Grønnsåpe til tregulv. Ellers er det smak og behag.

Rydding av rom for rom. Gå gjennom et rom, en skuff eller et skap, rot ut alt - finn et "hjem" til tingen og legg det dit det skal. Hører det ikke hjemme på soverommet, plasser det dit det skal. Prøv å finne et eget system på hvor tingene deres skal være. Kjøkkenutstyr på kjøkken, medisiner på badet, verktøy i bod/garasje, klær på rommet, sko i gangen osv.

(enkelt forklart). Har du noe du ikke har brukt på en stund - kan det arves videre/selges/kastes.

Var litt, men sikkert rotete forklart. Skriver fra tlf..

Anonymous poster hash: 61b15...710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...