Gå til innhold

Hvor viktig er det å måle febertemperatur for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er av den gamle skolen hvor temperaturen ved febermåling avgjorde om en var syk eller ikke. Hver gang mine barn er syke maser hun om febermåling " tror du det er 37.6 eller 38.2", liksom.

Jeg ser heller allmenntilstanden an, om jeg kjenner ungene er varme og slappe regner jeg de som syke. Om de er helt omtåkede og kjempevarme tar jeg selvsagt tempen i tilfelle vi skal til legevakten, men ved vanlig forkjølelse stresser jeg ikke med det.

Er å kartlegge hver minste temperaturforandring viktig hos dere eller hører det til " den gamle garden?" ( skal også sies min mor ville vi skulle veie ungene etter hver amming som nyfødt)

Anonymous poster hash: 3987e...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker allmentilstanden avgjør om jeg tenker feber. 

Er de slappe og blanke i øya kjenne rjeg på de om de er varme. Om de bare er litt varme tar jeg ikke tempen men ser an formen til i morgen.

Er de veldig varme tar jeg tempen.

Anonymous poster hash: f1a62...e32
Skrevet

Min mor er av den gamle skolen hvor temperaturen ved febermåling avgjorde om en var syk eller ikke. Hver gang mine barn er syke maser hun om febermåling " tror du det er 37.6 eller 38.2", liksom.

Jeg ser heller allmenntilstanden an, om jeg kjenner ungene er varme og slappe regner jeg de som syke. Om de er helt omtåkede og kjempevarme tar jeg selvsagt tempen i tilfelle vi skal til legevakten, men ved vanlig forkjølelse stresser jeg ikke med det.

Er å kartlegge hver minste temperaturforandring viktig hos dere eller hører det til " den gamle garden?" ( skal også sies min mor ville vi skulle veie ungene etter hver amming som nyfødt)

Har ikke hørt om noen som er så opphengt i å ta tempen eller veie babyer etter hvert måltid(amming) 

Må være noe moren din har hengt seg oppi av en eller annen grunn. Men det er ikke normalt verken nå eller i gamledager

Skrevet

Allmenntilstanden er den viktigste. Men jeg har et barn som ikke har lært seg å være syk, så hun har full gass selv med over 40 i feber.

Vi har hatt tilfeller der jeg ikke har reagert på at hun har vært syk, og ikke merket noe på oppførselen hennes. Jeg har kun kjent at hun virker litt varm, og har tatt tempen. Og da har den vært rundt 40....

Når den er såpass høy som det så vil jeg vite det, og eventuelt hjelpe henne til å slappe av litt 😊

Anonymous poster hash: ec249...d66

Skrevet

Jeg gjør som deg. Min mor var helsepersonell, så hun trodde aldri vi var syke. Vi var jo piggere enn pasientene på sykehuset... Sjelden hun målte temperatur.

Skrevet

Det er ikke feberen som avgjør om de er syke men hvis allmenntilstanden er dårlig så pleier jeg å ta tempen. Syns det er greit å vite i forhold til Paracet og/eller om feberen går opp eller ned.

Jeg har et hjertebarn hvor bakterier kan sette seg på lappen som er operert inn i hjertet slik at antibiotika skal evt igangsettes tidlig ved bakteriell infeksjon. Og et epileptisk barn som er immunsupprimert pga medisiner og derfor skal ha lavere terskler for lege og evt antibiotika. Derfor overvåker jeg nok barna mer enn hva andre kanskje gjør. Men har sånn pannetermometer så det er fort gjort.

Skrevet

Hvis jeg synes barnet kjennes varmt ut tar jeg tempen for å sjekke. Er temperaturen over 39 grader sjekker jeg med jevne mellomrom for å se om den har steget. Var ikke så nøye før, men etter fireåringen fikk feberkramper for et år siden er jeg nok litt mer påpasselig. Det var en svært ubehagelig opplevelse, og jeg vil heller gi paracet ved 40 grader for å unngå at det skjer igjen.

Anonymous poster hash: e2d8f...baf

Skrevet

Om barnet kjennes varmt ut, måler jeg med pannetermometer. Om den sier feber måler jeg i baken. Grunnet feberkramper er vi nøye med å passe på tempen til minstemann. Er ikke like nøye med største, men han er 6 år og kan si ifra selv om det er noe👍 hadde det ikke vært for feberkrampene hadde vi nok ikke vært så nøye, iallefall ikke jeg😛

Anonymous poster hash: 8aab5...4de

Skrevet

Allmenntilstand er viktigst, men når feberen er høy/jeg mistenker at den er høy hos barna måler jeg jevnlig for å følge med. Min eldste har hatt tendens til veldig høy feber og gikk ofte opp i 41, heldigvis ikke kramper. Har de lett feber og er i brukbar form (orker å prate, leke litt og bli lest for) så måler jeg ikke. Er de gloheite og veldig slappe måler jeg flere ganger i døgnet. Måler alltid før jeg gir Paracet og noen ganger måler jeg etter en time for å se at temperaturen har sunket såpass som den burde.

Skrevet

Måler ved mistanke om høy feber, eller hvis barnet virker slapt, er litt varm, men jeg er usikker på om hun bare er trett eller om hun er syk. Greit å vurdere før man sender i barnehage. Ellers går det mest på å vurdere almenntilstanden.

Anonymous poster hash: 95e18...d5f

Skrevet

4 barn 2-8 år aldri tatt tempen på de. Min mor som er helsepersonell tok hekker ikje tempen på meg som barn.

Anonymous poster hash: a42e4...5d8

Skrevet

Tar feber ved mistanke om feber. Begge barna min e har hatt feberkramper og det prøver jeg å unngå ved å være litt føre var med paracet og ta av klær ol. Selv om legen forrige gang sa at jeg ikke kunne gjøre så mye til eller fra ved feberkramper så liker jeg å ha kontroll på temperaturen deres når de er syke.

Anonymous poster hash: 9677e...8c0

Skrevet

Jeg måler veldig sjelden temperatur. Kjenner med hånd i panna og føler meg kvalifisert nok til å vurdere om barnet har feber. 

Skrevet

Sjekker med pannetermometer, men det er mest for å vite alvorlighetsgraden. Greit å vite om det er 38,5 eller 39,9, slik at jeg kan få en idé om hvordan natten og de neste dagene blir. Kun nysgjerrighet da, gjør ikke noe med det, annet enn å ringe jobb og si at jeg blir hjemme.

Anonymous poster hash: 83380...3a3

Skrevet

Har ikke hørt om noen som er så opphengt i å ta tempen eller veie babyer etter hvert måltid(amming)

Må være noe moren din har hengt seg oppi av en eller annen grunn. Men det er ikke normalt verken nå eller i gamledager

Litt avsporing, men vår nyfødte ble veid etter hver gang jeg ammet han mens vi var på sykehuset (var der en uke). Det var for å se om han faktisk fikk i seg noe melk. Han hadde gulsott og gikk ned mer enn 10% av fødselsvekt si. Kanskje moren hennes har jobbet med nyfødte eller hadde det samme problemet? Det behøver nødvendigvis ikke å være noe galt med det.

Anonymous poster hash: 9a37a...a1d

Skrevet

Min egen feber har jeg enda aldri målt.

Men er litt hysterisk når det gjelder å måle ofte feberen til sønnen min.

Han får så lett høy feber.

Skrevet

Måler sjelden. MEN et par ganger har barnet nærmest "kokt", da har jeg målt for å sjekke om det er nødvendig med en paracet. Nærmer feberen seg 40, er det greit å tvinge den ned litt.

Anonymous poster hash: ae1ad...ba8
Skrevet

Vi er desverre litt opphengt i feber for vår frøken på 7 år skal helst ikke ha feber/betennelser over tid. Feber er indikasjon på at noe er galt. Men vi har lært at om feberen kommer kjempe fort, og blir kjempe høy. Er det som oftest bare at hun er sliten. Da hjelper søvn og febernedsettende. Våkner hun derimot med feber enda må vi til legen og ta crp.

Anonymous poster hash: e23c7...6ee

Skrevet

Om barnet har vært syk med feber men begynner å virke frisk nok til å dra i bhg og ikke kjennes varm ut, så måler jeg for å være sikker på at han har en feberfri dag før vi leverer ham igjen. Da måler jeg også om morgenen før vi leverer ham, for hvis temperaturen er over 37 da så tilsier erfaring at feberen vil komme tilbake utpå dagen.

Om det kjennes ut som han har litt feber måler jeg ikke, men måler hvis han er veldig varm for å følge med på om feberen blir farlig høy og om han bør få paracet.

Anonymous poster hash: 54508...7a1
Skrevet

Eldste har hatt feberkramper med pustestopp flere ganger, så her måles det ganske ofte når de er syke.

Anonymous poster hash: 83b29...31d
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mellomste ble lagt inn med høy feber en gang, så målte endel etter det.

Minste måler jeg hvis han legger seg ned og er i ro. Da er det tegn på at han er syk :P

Skrevet

Jeg har to barn og de er veldig ulike når de er syke. Hun ene ser en det på med engang når tempraturen nermer seg 38grader. Hun har vel aldri hatt høyere feber enn 39 grader og da har hun vært helt kaputt. Nå sliter hun med litt annet, så har hun sovet veldig dårlig en natt kna hun se veldig dårlig ut og føles var, når hun har kommet rett fra dyna. Da må tempen sjekkes, er den grei så er det bare å gni søvnen ut av øya og komme seg på skolen. Hun kvik er til i løpet av en halvtimes tid da, men gjør ikke det om hun har feber.

Hun andre er i full fres frem til tempen er 40, da drar hun ut strømmen. Hun er fryktelig vanskelig å se p om hun har feber og egentlig burde ta det litt rolig. De få gangene jeg oppdager at hun har feber før hun er helt utslått så varer det kortere. Full fart, men får henne til å gjøre litt roligere ting og da er det ikke alltid hun blir helt kaputt heller. De siste gangene har jeg sett hun har vært plank i øyne, sjekket tempen bare for nyskjerrighetens skyld og den har vist nesten 40. Ganske fasinerende hvor forskjellig feberen gir utslag hos søsken.

Høres kanskje ut som ungene er veldig mye syke, men de er heldigvis sjeldent syke av dette. De har begge hver sin kroniske sykdom, og det er ikke like enkelt nå som de vokser til og skal begynne å styre litt mer av dette selv. Hun ene med veldig kraftig migrene sliter med å lytte til kroppens signaler. Nå som hun går på skole, er mye ute med venner, fritidsaktiviteter gjør at jeg ikke kan passe på eller ser de små signalene hele tiden. Så hun går på noen smeller desverre, men slik er det vel for de fleste som har en kronisk sykdom og er i den alderen. Heldigvis en skole som er veldig samarbeidsvillige og som støtter oppunder at de må begynne å lære litt selv.

Anonymous poster hash: 777d4...1ab

Skrevet

Måler når jeg synes hun kjennes varm ut. Greit å vite om det er feber...

Anonymous poster hash: ad8dc...c3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...