Gå til innhold

Koster å komfirmere seg i kirken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fått vite at det koster godt over 1000-lappen å komfirmere seg i kirken. Er dette spesielt kunn i den kirken vi sogner til, eller gjelder det alle i hele Norge?

"La de små barn komme til meg,,,,,,,,,,,,, hvis de har råd......."

Anonymous poster hash: c0be2...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kostet ingenting for noen år siden hvertfall. Da var det kun borgerlig som kostet penger.

Anonymous poster hash: 2e9b9...222

Skrevet

Kommer kostnader til overnattingstur itillegg her ca 1500 kr..

Anonymous poster hash: 993ba...99b

Skrevet

Her koster det 1300 kr og det er da billig. De får mat på alle møter, det inkluderer en helgetur med aktiviteter og mat, fotografbilde av hele gjengen, leie av idrettshall (min gutt er idrettskonfirmant) osv.

Nå som vi ikke har statskirke lenger har ikke menighetene like god råd lenger, og det er stor forskjell fra sted til sted hvor mye de får inn i kollekt (og hvor mye av kollekten som går til ungdomsarbeid)

Anonymous poster hash: a6fe2...0d3

Skrevet

Ettersom du ikke vet at det heter konfirmere, så er vel neppe din relasjon med kirka helt på topp. Dropp konfirmasjon?

Anonymous poster hash: 7be49...99d
Skrevet

Ettersom du ikke vet at det heter konfirmere, så er vel neppe din relasjon med kirka helt på topp. Dropp konfirmasjon?

Anonymous poster hash: 7be49...99d

Nå er det jo ikke HI som skal konfirmere seg heller da, men barnet hennes. Du vet at det går an at ens barn har en sterkere tro enn en eller begge sine foreldre?

Anonymous poster hash: e9ec3...e19

Skrevet

Her betaler vi nesten 4000 kroner for at han skal få konfirmere seg. Dette er inkludert en tur til Danmark i vinterferien. Hvis de ikke deltar på den turen så nå de ha ekstra "undervisning" for å få konfirmre seg.

Skrevet

Har du ikke råd til en tusenlapp eller to for å konfirmere barnet ditt, har du heller ikke råd til å holde en konfirmasjon i det hele tatt. Noen ganger føler jeg ingen på dette forumet planlegger fremover.

Anonymous poster hash: 464a8...d5d
Skrevet

HI her.

Jeg er ateist, barna mine er ikke i koNfirmasjonsalder enda, men hørte dette av en venninne.

Så det er pakken rundt som koster, ikke selve konfirmasjonen? Kan man velge bort "pakken" og bare delta på obligatorisk undervisning, og vil det da være gratis?

Skrevet

Det inkluderer vel en helgetur, gjør det ikke? Mente du det skulle være gratis?

Anonymous poster hash: df0ca...338

Skrevet

La de små barn komme til meg er vel ikke helt riktig sitat? Det er brukt til dåp. Konfirmasjon er tradisjonelt overgangen fra barn til voksen, selv om samfunnet har endret seg så er det fortsatt et skille ved konfirmasjon. 

Konfirmasjon er ikke obligatorisk, og i alt for mange hjem gjøres det kun av pengegrunner. Kanskje burde ungdommen betale selv for undervisningen. Ingen av mine to eldste er konfirmert, etter eget valg. De tror ikke, og ønsket ikke å hykle i kirken. Ære være dem for det. De ønsket heller ikke borgerlig, da de følte det bare ble en "gavefest". 

Skrevet

Hi igjen.

Det er for min del ikke snakk om å ha råd til, men om kirkens grunnprinsipper om at alle er velkommen. Om du da er så uheldig at du er født inn i en familie som ikke planla fremover økonomisk så får du ikke konfirmert deg til tross for at du gjerne ønsker?

Skrevet

Har du ikke råd til en tusenlapp eller to for å konfirmere barnet ditt, har du heller ikke råd til å holde en konfirmasjon i det hele tatt. Noen ganger føler jeg ingen på dette forumet planlegger fremover.

Anonymous poster hash: 464a8...d5d

Fordi? Det er då jammen ikkje sjølvsagt at alle skal ha fest til mangen tusen kroner. Det er heller ikkje sjølvsagt at alle konfirmanter forventar gåve til mange tusen kroner. Konfirmasjon er jo først og fremst ei vidareføring av dåpen, og å vise at ein trur på gud og det der.

Anonymous poster hash: 68a68...edb

Skrevet

Hi.

Brukte sitatet La de små barn komme til meg, da konfirmasjonen er en bekreftelse på dåpen. Og i følge bibelen, nye testamentet, er vi ikke alle Guds barn?

Skrevet

Hi.

Brukte sitatet La de små barn komme til meg, da konfirmasjonen er en bekreftelse på dåpen. Og i følge bibelen, nye testamentet, er vi ikke alle Guds barn?

Ikke jeg, Utmeldt. 

Skrevet

Hi igjen.

Det er for min del ikke snakk om å ha råd til, men om kirkens grunnprinsipper om at alle er velkommen. Om du da er så uheldig at du er født inn i en familie som ikke planla fremover økonomisk så får du ikke konfirmert deg til tross for at du gjerne ønsker?

Jo, det kan du. Ingen blir nektet, men klarer du ikke betale den rehningen må du ta kontakt med menighetskontoret. I første omgang blir du tilbudt å dele den opp. Her koster det som sagt 1300 kr og pengene dekker ikke undervisning (det er en del av jobben de må gjøre for lønnen sin de som er ansatt i kirken), men det dekker en liten egenandel for mat og drikke de får servert, aktiviteter de er med på og konfirmasjonsleiren.

Er det så dårlig stelt med deg at du ikke klarer betale 100 kr mnd det året de går for presten kan du bli fritatt fra betaling, da tar menigheten midler fra kassa til barn og ungdomsgruppa og dekker utgiftene for ditt barn. Men ingen blir nektet konfirmasjonen.

Ingen blir heller nektet mat på møtene fordi foreldrene ikke har betalt...

Anonymous poster hash: a6fe2...0d3

Skrevet

Aner ikke. Mine eldste konfirmerte seg borgerlig. Synes det var et flott opplegg! Da var fokuset på menneskeverd.

Anonymous poster hash: 5bf09...de2
Skrevet

Her er det obligatorisk tur som koster 4500. Men nå er verken jeg eller min datter kristne. Min datter er spesielt ikke kristen. Og nesten komisk men ingen av hennes venner skal konfirmere seg borgerlig. Selv om ingen av de er kristne. Så her får datteren min bare en enkel fest, uten å konfirmere seg.

Anonymous poster hash: 0d7fd...798
Skrevet

Ikke jeg heller. Aldri vært med i den norske kirke! ;)

Skrevet

Koster 1400 her i Gamle Oslo bydel. Det er da for overnattinger og leir. Men, som presten sa så kan det ordnes hvis noen ikke har råd. Skal ikke stå på penger om man kan konfirmeres.

Anonymous poster hash: 530df...f57

Skrevet

Koster ingenting her. De har heller ingen leir, men en dagstur med buss og mat, betaler ikke noe for det.

Anonymous poster hash: 994ba...eed

Skrevet

Dere som ikke har råd til å betale en tusenlapp eller to, har dere tenkt å holde selskap for konfirmanten? Kjøpe bunad?

Anonymous poster hash: df0ca...338

Skrevet

Enig med lektor doppler. Mine er heller ikke døpt. Religionen dems skal være dems eget valg når de blir store nok til å lese seg opp og lære om de forskjellige. Latterlig med konfirmanter som gjør det pga penger / gaver og tradisjon.

Anonymous poster hash: 86064...56e

Skrevet

Her koster det ingenting. Selv leiren er gratis.

De får også mat på noen av møtende, gratis det også.

Sikkert en gavmild menighet her da.. ☺

Anonymous poster hash: 5189c...e2d

Skrevet

Det er ganske vanlig at man må betale for konfirmasjonsopplegget og undervisningsmateriell. Det koster penger for kirken også å ha ansatte som skal drive med opplæring og administrering av konfirmasjonsopplegget. Mange kirker har dårlig råd også.

Klart kirken skal være åpen for alle. Men det kreves penger for å drive en kirke også. Det er mange som ikke får nok tilskudd fra kommunene til å dekke alle kostnader, og er avhengig av å få inn inntekter på annet vis.

Anonymous poster hash: f858a...943

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...