Gå til innhold

5 åringen min stjeler godteri....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et skap med noe godteri og kjeks nå i jula. Fant rester etter nonstop i sengen tidligere i uka og 5 åringen min nektet for at det var han....etter hvert innrømmet han det da. Gråt og var lei seg, skjønte at han ikke bare kan hente seg godteri og gjemme det i sengen etc.

Dagen etter fant jeg et rør med smartis på rommet hans. Han gråt og sa han ikke skulle gjøre det mer. Jeg kjeftet aldri, men snakket alvorlig med han at dette var godteri jeg har kjøpt inn til han og storebror som vi skal kose oss med på lørdag, nyttårsaften osv. Han gråt når han satt på fanget mitt.

I dag...mens jeg var i butikken og broren og pappan var i stua har han hentet en saks, klippet over en 200 g Stratos og spist litt....

Igjen tar jeg en alvorlig prat med han, litt mer sint og sier at dette er uakseptabelt at han forsyner seg slik med godteriet vi skal ha med på nyttårsfest i dag.

I dag gikk jeg så langt og sa at på lørdag får han ikke lørdagsgodteri fordi han rett og slett har spiste opp "sin kvote" i løpet av uka med det han har forsynt seg med.

Er det en grei reaksjon? Han gjør aldri noe galt ellers...men jeg føler jeg må komme med en konsekvens etter 3 ganger. Ikke godteriet som er problemet, men at han stjeler, lyver om at det ikke er han før han innrømmer det til slutt.

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 30885...ea5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har du sagt det og da får du stå for det.

Stjeling er ikke greit og han har fått nok advarsler

Anonymous poster hash: f0a49...d36

Skrevet

Det er så dumt å gi sanksjoner flere dager etter handlingen - tror ikke du oppnår noe særlig effekt, "straffen" bør komme umiddelbart, han er tross alt bare fem..

Anonymous poster hash: 85795...183

Skrevet

Helt uakseptabelt! Jeg hadde nok vært enda strengere.. Og da ikke mtp godteriet, men uærligheten.

Anonymous poster hash: 23f9e...3ff

Skrevet

Hadde byttet gjemmested, gitt...

Anonymous poster hash: 92d74...a5b

Skrevet

Vi er bedt bort i kveld og jeg vet det er godteri. Jeg kan jo ikke si at han ikke får forsyne seg av dette. Enig at det er lenge til lørdag...beste hadde vært hvis det var lørdag i dag, men å nekte han godteri når vi er gjester og det er mange andre barn der blir bare hyl og skrik. Vil nok snakke masse med han frem til lørdag.

Han har ikke tatt mye godteri...men det er det å forsyne seg av familiens godteri og nekte for det først jeg vil ha slutt på.

hm...jammen ikke lett å vite hva som er best måte å reagere på. Men å kjefte og smelle er ikke meg, men alvorlig prat. Jeg er ikke en type som verken kjefter eller smeller..

hi

Skrevet

Vi er bedt bort i kveld og jeg vet det er godteri. Jeg kan jo ikke si at han ikke får forsyne seg av dette. Enig at det er lenge til lørdag...beste hadde vært hvis det var lørdag i dag, men å nekte han godteri når vi er gjester og det er mange andre barn der blir bare hyl og skrik. Vil nok snakke masse med han frem til lørdag.

Han har ikke tatt mye godteri...men det er det å forsyne seg av familiens godteri og nekte for det først jeg vil ha slutt på.

hm...jammen ikke lett å vite hva som er best måte å reagere på. Men å kjefte og smelle er ikke meg, men alvorlig prat. Jeg er ikke en type som verken kjefter eller smeller..

hi

Jeg synes ikke han skal få i kveld, og blur det hyling hadde jeg gitt en advarsel og gått hjem om jeg måtte. Ungene kan rett og slett ikke styre på som de vil.

Anonymous poster hash: 16598...064

Skrevet

er en grei "straff" men tviler på at du klarer å holde det, og hvordan skal du forklare at det er konsekvensen av noe some r gjort for flere dager siden?

jeg mener en straff bør skje umiddelbart, slik at barnet husker hva det straffes for. 

ser at du skal bort en plass der det serveres godteri i kveld, da hadde eg nektet barnet mitt i dag. hadde ike kostet meg en eneste kalori å gjøre det. om det blir hyling og skriking hadde jeg mint barnet på hvorfor,

Anonymous poster hash: b082d...74f
Skrevet

Jeg synes dere forventer for mye av en 5-åring. Å ha godteri for tilgjengelig er for noen unger altfor fristende.

Jeg ville ikke nektet godteri i dag. Nyttårsaften er en dag i året..355 dager å disiplinere.

Ikke så gøy for vertskapet å ikke kunne servere alle heller..m

Anonymous poster hash: ce254...79f

Skrevet

Nekte han godteri i kveld?? Nei vettu hva, det må du ikke gjøre (vet at ikke HI nevnte det, men en annen). Tenk så flaut og dumt for han. Det er ikke enkelt å være 5 år og ha godteri så lett tilgjengelig. Jeg ville heller ikke kalt det for stjeling, hos oss er ihvertfall all mat og snop alle sitt. Hold på det med å ikke gi godteri på lørdag, og ikke bli sinna med hevet stemme dersom du ønsker at barnet skal være ærlig, da må man vise forståelse, snakke rolig men bestemt og gi passende konsekvens.

Anonymous poster hash: f133b...801

Skrevet

Kan det være det som er problemet, at du aldri "kjefter og smeller"?

Det er ikke alle unger det funker å snakke rolig til, noen ganger må man bli streng/sint. Han gråter når han blir fersket, men gjør det samme dagen etter, da sier det meg at han ikke helt har skjønt at du mener alvor..

Jeg har 4 barn som jeg vil tro er som de fleste andre unger, glad i godteri, men de forsyner seg aldri uten å ha spurt først. Jeg kan ha glemt å rydde bort godteriet på lørdagskvelden, og da spør de alltid om de kan få litt om de står opp før meg på søndag. Dette fordi de vet mamma blir "streng".. Og dette "det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse" funker dårlig her. Så da spør de heller først ;)

Anonymous poster hash: ad858...487

Skrevet

Ikke ødelegg kvelden for 5 åringen eller de andre gjestene med en hylende 5 åring som ikke får godteri på lik linje med de andre barna. Da ødelegger du faktisk festen for De andre.

Å kjefte og smelle har jeg ikke sans for. Man kan være alvorlig, morsk el...men kjefte og smelle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...