Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Hei Takker for tidligere tips ang alkohol. Hvor sendt er det akseptabelt å levere bestemor på aldershjemmet nyttårsaften ? De er strikke på det meste, så tenkte å høre her før jeg diskuterer med de i morgen. Er det i orden å levere henne 00.30 ? Skal uansett kjøre min far samme veien. Har desverre ikke bra nok seng til henne, så overnatting utgår forløbig. Eller må jeg kjøre henne hjem tidliger? Leverte henne 0930 julaften. Da var det mørkt over alt. Ble litt overrasket over det.. regnet med at beboerne fikk sitte opp å se/høre julemusikk etc i fellesstue på kvelden julaften. Veldig glad jeg har mulighet til å hente bestemor så ofte. Bor i bibelbeltet på sørlandet... 😮 så de er litt strikser enn det jeg er vant med. Vokst opp lengre nord i langet. Anonymous poster hash: 8e9a7...077
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Hvordan feirer de nyttårs på aldershjem? Tar de opp alle beboeren til midnatt så de får se ? Anonymous poster hash: 8e9a7...077
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Er det ikke lurere å spørre dem enn oss? Anonymous poster hash: 53121...916
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Det første jeg tenker er at hun er på et aldershjem, og ikke i et fengsel? Anonymous poster hash: 6b70c...b36
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Hei Takker for tidligere tips ang alkohol. Hvor sendt er det akseptabelt å levere bestemor på aldershjemmet nyttårsaften ? De er strikke på det meste, så tenkte å høre her før jeg diskuterer med de i morgen. Er det i orden å levere henne 00.30 ? Skal uansett kjøre min far samme veien. Har desverre ikke bra nok seng til henne, så overnatting utgår forløbig. Eller må jeg kjøre henne hjem tidliger? Leverte henne 0930 julaften. Da var det mørkt over alt. Ble litt overrasket over det.. regnet med at beboerne fikk sitte opp å se/høre julemusikk etc i fellesstue på kvelden julaften. Veldig glad jeg har mulighet til å hente bestemor så ofte. Bor i bibelbeltet på sørlandet... så de er litt strikser enn det jeg er vant med. Vokst opp lengre nord i langet. Anonymous poster hash: 8e9a7...077 Hvor mye hjelp trenger hun, kan hin legge seg selv eller evt få hjelp av deg? Hvis det er sånn så burde det jo ikke være noe problem å komme hjem 00.30 som jeg ser det. Men hvis hun trenger mye hjelp, så er det ikke sikkert at nattevakt har kapasitet så seint, men det kommer jo an på hvor mange de er på vakt og hvor travelt det er på den tiden Anonymous poster hash: c3c8a...bcd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Det er bedre å ha henne over natten enn å levere henne så sent. Det er svært dårlig bemanning på nattevakt, i tillegg til at levering forårsaker uro og støy. Anonymous poster hash: e1f9f...f27
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Skal naturligvis spørre på hjemmet i morgen. Lurte bare på hvordan det bruker å være på slike steder. Takker for svar 😊 Anonymous poster hash: 8e9a7...077
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Hvordan feirer de nyttårs på aldershjem? Tar de opp alle beboeren til midnatt så de får se ? Anonymous poster hash: 8e9a7...077 Hvordan de feirer er nok forskjellig fra aldershjem til aldershjem. Men jeg kan nok garantere deg 95% at beboerene ikke blir tatt opp igjen ved midnatt. På natt er det minimumsbemanning, så det er det nok ikke rom for Anonymous poster hash: c3c8a...bcd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 Hei Jeg jobber på sykehjem og skal på seinvakt i morra. Vil for det første råde deg til å spørre personalet. På et sykehjem er det døgnbemanning, og det er veldig variabelt hvor masse hjelp beboerne trenger. Hvis man må være to for å legge bestemor, bruke løfteheis ol er det greiest at dere leverer henne før senvakta går hjem, da det er begrenset med bemanning om natta. Siden din bestemor er såppas sprek at hun orker å feire med dere til over midnatt, regner jeg med at hun er av de "enkle" beboerne som kanskje bare trenger litt hjelp til å kle av seg ol. Hos oss har det da vært null problem å levere henne kl 0030. Hvis du vil være ekstra grei kan du jo hjelpe henne til sengs selv, hvis du har anledning. Til spørsmålet om hvordan vi feirer nyttår på sykehjemmet: Det er som regel ikke aktuelt å vekke beboerne kl 24 til rakettene. En kollega av meg brukte å ha med seg litt fyrverkeri og stjerneskudd. De kledte på beboerne og koste seg med dette utafor i 18-tida. Men, hvis noen vil sitte oppe og se fyrverkeriet får de selvsagt lov til det. Ellers blir det servert en god middag med vin eller øl til den som ønsker det, etterfulgt av dessert, kaker konfekt. Likør ol tilbys. Prater med beboerne, ser TV og hører på musikk. Dessverre er det engang slik at beboerne på sykehjem lnsker å legge seg relativt tidlig. Jeg har jobbet mange år i eldreomsorgen. For noen år siden hadde vi flere eldre menn som pasienter. Noen av dem hadde vært uteseilere under krigen, og de trengte ofte spesiell omsorg når fyrverkeriet brøt ut for fullt.... Du gjør en flott innsats for din bestemor! Ingen kan erstatte familie, særlig ikke på slike dager. Godt nyttår til deg og til bestemor Anonymous poster hash: 3f0df...6b4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 På min avdeling har vi ikke "portforbud", men jeg vet at enkelte steder er det slik at en må legge gamlemor selv om en kommer etter 21. Dette fordi det blir vanskelig om en hel gjeng gamliser skal legges av nattevakta, som ofte er alene på avdelingen og har nok å gjøre. Vi har kommet til at det er så sjeldent at de eldre rangler og så få det gjelder at vi ikke ser grunn til å være vrange. Anonymous poster hash: e5e01...898
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #11 Skrevet 31. desember 2015 Bor hun på aldershjem eller sykehjem? Anonymous poster hash: ada6b...97f
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #12 Skrevet 31. desember 2015 Om bestemor er såpass oppegående at du kan klare å hjelpe henne før hun legger seg så kan hun vel være så lenge hun vil. Regner med hun er ganske sprek siden hun kan bli så lenge. En annen side er medisiner. Får hun viktige medisiner som må tas til fast tidspunkt? Noen medisiner kan pårørende få med og gi selv mens andre sendes ikke med. Du må snakke med personalet. Anonymous poster hash: 75f16...e9a
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #13 Skrevet 31. desember 2015 Om bestemor er såpass oppegående at du kan klare å hjelpe henne før hun legger seg så kan hun vel være så lenge hun vil. Regner med hun er ganske sprek siden hun kan bli så lenge. En annen side er medisiner. Får hun viktige medisiner som må tas til fast tidspunkt? Noen medisiner kan pårørende få med og gi selv mens andre sendes ikke med. Du må snakke med personalet. Anonymous poster hash: 75f16...e9a Vi sender med rubbel og bit av medisiner. Om det gjelder injeksjoner kan hjemmesykepleien stikke innom og gi dette. Det handler om å legge til rette for at den eldre skal få opprettholde relasjoner og tradisjoner. Anonymous poster hash: e5e01...898
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #14 Skrevet 31. desember 2015 Om bestemor er såpass oppegående at du kan klare å hjelpe henne før hun legger seg så kan hun vel være så lenge hun vil. Regner med hun er ganske sprek siden hun kan bli så lenge. En annen side er medisiner. Får hun viktige medisiner som må tas til fast tidspunkt? Noen medisiner kan pårørende få med og gi selv mens andre sendes ikke med. Du må snakke med personalet. Anonymous poster hash: 75f16...e9a Vi sender med rubbel og bit av medisiner. Om det gjelder injeksjoner kan hjemmesykepleien stikke innom og gi dette. Det handler om å legge til rette for at den eldre skal få opprettholde relasjoner og tradisjoner. Anonymous poster hash: e5e01...898 Noen reseptbelagte medisiner skal gis av en sykepleier. Slik er det i min kommune i allefall. Anonymous poster hash: b6199...a05
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #15 Skrevet 31. desember 2015 Nå er det vel stor forskjell på aldershjem og sykehjem. Rene aldershjem finnes nesten ikke lenger - iallefall ikke i offentlig eie. Hvis bestemor bor på aldershjem, klarer seg tilnærmet selv, ikke trenger hjelp til kveldsstell eller legging, ikke trenger hjelp til medisiner osv så kan hun vel komme hjem når det passer? Anonymous poster hash: 81cc5...e2b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #16 Skrevet 31. desember 2015 Om bestemor er såpass oppegående at du kan klare å hjelpe henne før hun legger seg så kan hun vel være så lenge hun vil. Regner med hun er ganske sprek siden hun kan bli så lenge. En annen side er medisiner. Får hun viktige medisiner som må tas til fast tidspunkt? Noen medisiner kan pårørende få med og gi selv mens andre sendes ikke med. Du må snakke med personalet. Anonymous poster hash: 75f16...e9a Vi sender med rubbel og bit av medisiner. Om det gjelder injeksjoner kan hjemmesykepleien stikke innom og gi dette. Det handler om å legge til rette for at den eldre skal få opprettholde relasjoner og tradisjoner. Anonymous poster hash: e5e01...898 Noen reseptbelagte medisiner skal gis av en sykepleier. Slik er det i min kommune i allefall. Anonymous poster hash: b6199...a05 Hjemmesykepleien kan gi det som pasient/pårørende ikke kan gi. Anonymous poster hash: e5e01...898
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #17 Skrevet 31. desember 2015 Og av nysgjerrighet, hvilke medisiner skulle dette være (utover injeksjoner)? Anonymous poster hash: e5e01...898
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå