Gå til innhold

Har dere barn/ungdom som går på Concerta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er 14 år. Han har brukt Concerta i 3 år. Han har adhd. Før han ble medisinert hadde han store vansker med å konsentrere seg på skolen, og han havnet ofte i konflikter.

Inntil for 6 mnd siden var alt helt knirkefritt; oppførte seg ordentlig på skolen, var høflig og grei. Nå: han er flink faglig. Men, oppfører seg dårlig og har lg i oppførsel. Krangler og kverullerer, svarer og bråker. Det er som om han ikke er medisinert.

Har dere erfaringer med dette?

Kan puberteten være ekstra ille når man har adhd?

Kan concerta slutte å virke etter lang tids bruk?

Anonymous poster hash: dc827...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Concerta må justeres med alderen og vekt. Men det er jo ikke noen magisk medisin. Han må fortsatt ville oppføre seg. Man kan være drittunge uansett. 

Skrevet

Concerta må justeres med alderen og vekt. Men det er jo ikke noen magisk medisin. Han må fortsatt ville oppføre seg. Man kan være drittunge uansett.

Konsentrasjonen er borte. Rastløs og stresset.

hi

Skrevet

Konsentrasjonen er borte. Rastløs og stresset.

hi

Har dere fortsatt kontakt med PPT, så ta det opp med dem. Hvis ikke snakk med fastlegen. Vi opplevde også det samme. Så økte vi dosen, og han fikk voldsomme bivirkninger av tablettene (medisinfremkalt psykose). Så valgte vi å bytte til strattera, og det ble en helt ny verden. Han spiste normalt, angsten forsvant osv. 

Skrevet

PPT? Har hatt kontakt med bupa, men han ble utskrevet i fjor vår. Har googlet litt og sett at dosen kan være for lav? Men er redd for bivirkninger om den blir satt høyere. Han bruker 54 mg. Er 183 cm og 68 kg.

Hi

Skrevet

PPT? Har hatt kontakt med bupa, men han ble utskrevet i fjor vår. Har googlet litt og sett at dosen kan være for lav? Men er redd for bivirkninger om den blir satt høyere. Han bruker 54 mg. Er 183 cm og 68 kg.

Hi

Da må du nok via fastlegen. Evt få ny henvisning til bup, eller så kan fastlegen justere dosen. 

Skrevet

Har fastlegene så mye erfaring med adhd og concerta? Kjenner jeg ikke føler meg trygg på det. Det var overlege på bupa som satte han på concerta.

De har skrevet han ut av systemet og vil ikke skrive han inn igjen.

hi

Skrevet

Har fastlegene så mye erfaring med adhd og concerta? Kjenner jeg ikke føler meg trygg på det. Det var overlege på bupa som satte han på concerta.

De har skrevet han ut av systemet og vil ikke skrive han inn igjen.

hi

Min lege ville ha hentet inn råd fra ekspert på området, det gjør hun om det meste. Men ikke alle er som henne. Du kunne jo prøvd å snakke med legen på bup for råd ang medisin? 

Skrevet

Da må dosen økes.det er fastlegen som tar over når bup skriver han ut.er hos fastlegen du får resepter fremover.han skal ha fått saken fra bup

Skrevet

Men, har fastleger god kompetanse på Concerta? Det er sterke medisiner og det satt langt inne å la han begynne på det. Tok nesten 1 år før jeg sa ja.

Hi

Skrevet

Jeg ville ringt til BUP for å drøfte det med dem. Enten kan de hjelpe dere med å veilede fastlegen, eller de vil be om ny henvisning. Det er nokså vanlig at den typen medisiner må justeres når barn blir eldre. 

Anonymous poster hash: 59a6d...a82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...