Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Min sønn var utrolig flink i matematikk før han startet på skolen.. Oppdaget selv sammenhengen mellom multiplikasjon og addisjon. etter oppfordring fra skolen holdt vi tilbake på å stimulere nysgjerrigheten hans hjemme. Han kjeder seg på skolen. Han liker ikke faget lenger fordi det er kjedelig.. Skolen mener han snart vil få utfordringer når klassen kommer dit han er.. De sier han får utfordringer i forskjellige måter å tenke på for å løse oppgavene.. Dette har resultert i en urolig gutt som forstyrrer mye i timene.. Jeg er også bekymret for yngstemann.. Han kan alle sifrene, leser og forstår tall opp til 100, regner addisjon og subtrakson med tall under 20 (hoderegning), kan bokstavene og har begynt å lese bøker selv.. Han er nå 4 år.. Jeg er redd for at han skal kjede seg og bli skolelei tidlig i skoleløpet.. Vi har på ingen måte øvd på dette med barna.. De har spurt og vi har svart, storebror har forklart til lillebror.. De er nysgjerrige og vitelystne barn.. Jeg er redd han også må 'vente' på resten av klassen når han begynner på skolen.. Kan man stille noen krav til skolen? Hvordan gjør de det på deres skole? Anonymous poster hash: 0752d...969
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 du må nok sikkert vente til skolen starter slik at de kan ta den vurderingen av han, men om han er såååå smart så burde bhg ha plukket det opp og evt gjort ett samarbeid med skolen. evt latt barnet starte før på skolen, noe som har skjedd ved flere anledninger her vi bor, men selv om dem er gode på alt dette, så er det mye mer når man starter på skolen. læren å samarbeidet med flere osv. våre barn var veldig raskt ute med ting. men ikke så flinke til å sitte i ro og holde munn. kremt krem. så der måtte jobbes litt. men de fikk alltid ekstra oppgaver tilpasset deres kunnskapsnivå. vet flere som har blitt flyttet opp ett trinn fra 1 til 2 eller 2 til 3 om skolen ikke klarer å tilpasse seg dem. Anonymous poster hash: 90860...b30
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Finnes det privat skoler der dere bor som kanskje arbeider på litt annen måte enn den offentlige? det er noe vi vurderer her ihvertfall Anonymous poster hash: 7e5e6...fb9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Kanskje dere burde finne en privatskole til dem? Eventuelt flytte til et sted med en annerledes demografi. Anonymous poster hash: e2f0f...c23
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Ja, det gjør han. Han fikk hoppe over 1.klasse og begynne i 2.klasse etter to måneder. I tillegg hospiterer han i andre klasser i norsk og matte. Han kunne nok sikkert gått i 4.-5. klasse rent faglig sett, men det sosiale er jo nesten viktigere. 😊 Anonymous poster hash: 164ea...298
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Sønnen min har gjennom hele skolen fått undervisningen tilpasset hans nivå. Dette gjelder vanskelighetsgrad på bøker og tekster han leser i norsk og engelsk. Og han jobber med matte flere trinn over der han går. Nå jobber han i hovedsak med 8-9 klasse matte og får smakt litt på 10 klasse også, selv om han går i 6. klasse. Eneste kravet er at han først skal ha riklig med mengdetrening i de temaene som kompetansemålene sier de skal gjennom for å unngå hull før han får fortsette med mer utfordring... Anonymous poster hash: 425f0...bbb
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Ja. Min sønn i 7. klasse følger 9. klassepensum i matematikk. Han følger for så vidt klassens tema, så når de jobber med for eksempel brøk gjør han også det, men på et høyere nivå. Skolen er flink til å tilpasse, og de har hele tiden fulgt ham opp der han er, stimulert ham og hjulpet ham videre. Anonymous poster hash: d1910...13a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Begge jentene våre er flinke i matte. Læreren til eldste gir henne noe tilpasset, men læreren til yngste har så langt skuffet. Heldigvis er mannen veldig flink ( der de har arvet det) så han lager oppgaver til de hjemme. Anonymous poster hash: 2bb39...653
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 Hun får tilpasset opplæring utfra sakkyndighet og hun hospiteter i høyere klasser. Anonymous poster hash: 19229...7ef
Merdee Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 (endret) Hmm, det må nok bli nei. Klassen deles inn i arbeidsgrupper etter mestringsnivå, men utfordringer utover det som hører til klassetrinnet gis ikke. Barnet går på barnetrinnet, og har tidligere vært veldig motivert og svært god i matte, men har mistet mye motivasjon det siste året. Når matteleksen skal gjøres, så gjør barnet den samme feilen jeg alltid gjorde; tror at oppgaven sikkert er langt vanskeligere enn den ser ut til, og begynner med kompliserte og i blant helt gale løsningsstrategier. Jeg lot nylig barnet få prøve seg på nasjonal matteprøve for 5. klasse, for å se om det var ferdighetene som hadde blitt dårligere. Men den gikk svært bra, og da tok vi likegodt også en del oppgaver fra 8.klassetesten, og det gikk også overraskende bra med over 50% rett- så barnet er tydeligvis fremdeles god i matte, men behøver å vite og forstå mer enn "at det bare er slik" for å finne igjen motivasjonen, og jeg er dessverre ingen flink mattepedagog :/. Det er ellers ett enkelt fag barnet strever litt med, og jeg fikk vite vel sent at barnet hang såpass etter. Uten lærebøker og lekser i faget som er med hjem, så var det umulig for meg å oppdage og ikke lett å vite hva det var forventet at hun skulle lære i faget i år. Nå har de derimot fått lekser, og jeg har kjøpt noen egne bøker til barnet, og nå bruker barnet og jeg annen hver dag 30 minutter hjemme. Mestringsfølelsen stiger, og i løpet av en 3- 4 måneder burde ekstraundervisningen min ha gitt store resultater . Endret 30. desember 2015 av Virginia!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 Jeg er spent på hvordan det vil gå her. Har et barn på 3,5 som barnehagen har sagt ligger så langt fremme, at h*n bør vurderes til tidlig skolestart. Barnet kunne lese/kjenne igjen alle bokstavene til toårs-dagen, og gjør nå regnestykker (pluss og minus)og har nesten lært seg klokka. H*n skriver de fleste bokstavene i alfabetet, og alle tall til ti. Barnet er også tospråklig, og kan telle til 100 på begge språk. H*n kunne alle fargene, på begge språk, som 2,5-åring, det samme med former (trekant, rektangel, rombe etc). Jeg håper barnet får hjelp til å utvikle seg når det starter på skolen, men vet ikke helt hvor flinke de er til det her vi bor. Mannen fikk noe tilpasset undervisning på skolen (lå langt fremme), men måtte også følges opp av mor (pedagog) hjemme for å få store nok utfordringer. Anonymous poster hash: d79f2...708
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 Har to barn og her er de ganske flinke til å tilpasse hver enkelt elev syns jeg. Super flinke er de ikke, men det skal vanskelig la seg gjøre å tilpasse alt for 24 elever hver dag i alle dag også når det bare er en lærer. Skolen her benytter to nettsteder, det ene stedet er det pensum fra 1-10klasse og det skal komme videregående der også. De flest fag er der og mye forskjellig slik at de kan gå inn på ting de syns er spennende samtidig som de de kan velge det nivået de ønsker. Alle skal gjøre det de gjennomgår i timen, så går de på data og velger det nivået de ønsker. Slik at de øver på det samme, men i ulikt nivå. Ett program de bruker gir de også oppgaver utifra hva de svarer på oppgavene. Det er vist veldig spennende sier ungene her, for det kommer små tegnefilmer, vitser og annet når de klarer så og så mange riktige svar. Og det er slik at alle klarer selv, om de henger etter faglig sett siden oppgavene er etter nivået deres. Dette tror jeg er i engelsk og matt. Lekser så brukes netter også mye. Alle får de samme leksene, men når de er ferdige så skal de velge sitt nivå på dataen. Lærerene kan også se hva ungene har gjort, hva de sliter med, hva de klarer enkelt osv og hvor lenge de har gjort dette. Slik at lærerene enkelt kan få ett oveblikk selv om de sitter bak en data. De som sliter bruker også mye data, siden de da kan gå tilbake i pensum og trene på dt de sliter med. Og ungene kan selv velge litt, i noe kan de bruke 3 klasse pensum i noe annet 7klasse, slik at det er veldig greit i forhold til ungenes ferdigheter. Også blir det ikke så synlig for de andre at de sliter med noe, ingen som ser hvem pensum de holder på med. Så dette har noen barn sagt de veldig glade for, for det er tabu å henge etter i noe. Med dette så slipper de å føle seg anderledes og det hjelper mye. Anonymous poster hash: a85cb...c45
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #13 Skrevet 30. desember 2015 Han får bittelitt tilpasning. Men han blir mest sittende og regne alene. Det er ikke tilpasset "undervisning". Anonymous poster hash: b87d3...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå