Gå til innhold

Er ikke dette litt spesielt ? Veganer

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent har nylig flagget høyt at hun nå ikke lenger spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Dette er utelukkende som en protest mot matindustrien og måten den drives på. 

Helt greit.  - Altså er hun veganer 

Jeg spurte da om hun spise f eks selvfisket fisk eller  f eks økologisk, lokalprodusert kjøtt siden hensyn til dyrevern, samt behandlingen av råvarer da er helt annerledes enn i den industrien hun tar avstand fra. 

Men da svarte hun at hun ikke visste hva det ville si å være økologisk.. ! Er ikke det litt spesielt å ta et standpunkt uten å sette seg ordentlig inn i saken ? 

Jeg støtter forsåvidt standpunktet, men stusser litt på manglende kunnskap rundt temaet. 

Anonymous poster hash: 174ef...005
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bekjent har nylig flagget høyt at hun nå ikke lenger spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Dette er utelukkende som en protest mot matindustrien og måten den drives på. Helt greit.  - Altså er hun veganer  Jeg spurte da om hun spise f eks selvfisket fisk eller  f eks økologisk, lokalprodusert kjøtt siden hensyn til dyrevern, samt behandlingen av råvarer da er helt annerledes enn i den industrien hun tar avstand fra.  Men da svarte hun at hun ikke visste hva det ville si å være økologisk.. ! Er ikke det litt spesielt å ta et standpunkt uten å sette seg ordentlig inn i saken ?  Jeg støtter forsåvidt standpunktet, men stusser litt på manglende kunnskap rundt temaet.  Anonymous poster hash: 174ef...005

Jo det det er det.

Enda en uten kunnskap som prøver å gjøre seg interessant og ikke forstår at hun bare virker enda dummere.

Anonymous poster hash: e1f77...073

Skrevet

En bekjent har nylig flagget høyt at hun nå ikke lenger spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Dette er utelukkende som en protest mot matindustrien og måten den drives på. Helt greit.  - Altså er hun veganer  Jeg spurte da om hun spise f eks selvfisket fisk eller  f eks økologisk, lokalprodusert kjøtt siden hensyn til dyrevern, samt behandlingen av råvarer da er helt annerledes enn i den industrien hun tar avstand fra.  Men da svarte hun at hun ikke visste hva det ville si å være økologisk.. ! Er ikke det litt spesielt å ta et standpunkt uten å sette seg ordentlig inn i saken ?  Jeg støtter forsåvidt standpunktet, men stusser litt på manglende kunnskap rundt temaet.  Anonymous poster hash: 174ef...005

Det er unormalt, ja, men bare så du vet det så blir økologisk kylling slaktet på like jævlig måte som annen kylling. Jeg vet om én gård som tar hensyn til slakt og det er Grøstad.

Anonymous poster hash: 82084...bcc

Skrevet

Det er unormalt, ja, men bare så du vet det så blir økologisk kylling slaktet på like jævlig måte som annen kylling. Jeg vet om én gård som tar hensyn til slakt og det er Grøstad.

Jo jeg kjenner godt til økologi og denne formen for drift. 

Homlagarden i Norheimsund driver f eks økologisk og hensynsfullt overfor dyrene, både kalkun og kylling. Sjekk ut homlagarden.no 

Ellers er det flere gode produsenter som tar hensyn til dyrene, både storfe, sau og svin. 

Skrevet

Jeg skjønner henne godt. Det er ikke nødvenigvis slik at økologi er likestilt med dyrevelferd.

Og selv om jeg selv gjerne velger økologisk, må jeg si at jeg ikke nødvendigvis kjenner alle betingelsene for å få det stempelet. Skal alt for være økologisk dyrket? Eller kanskje 90 %? Og hva med medisiner til dyrene? Og stilles det egentlig høyere krav til dyrens velferd når det er økologisk drift? Eller kommer dette mer som en konsekvens: mindre medisinbruk - må ha bedre levekår for ikke å bli syke, mindre industrifor - må være mer ute på beite?

Jeg var forøvrig vegetarianer en del år, inntil jeg fikk barn. Og selv om jeg ideologisk sett kunne ha spist vilt, syntes jeg den gang at det var litt ekkelt og magen min tålte det dårlig, etter så lang tid uten kjøtt.

Jeg synes det er flott når folk spiser mindre kjøtt, det er bra for oss alle. Så da får vi heller backe opp om det, i stedet for å kritisere.

Anonymous poster hash: 2926d...b5a

Skrevet

Det med veganer har ingenting med økologisk eller ikke.

Det har med det at vi fostrer opp dyr bare for å drepe de for mat.

En del vilt som for eksempel elg og rådyr er greit.

Disse dyrene utstedes det fellingstillatelse på slik at det ikke skytes flere enn bestanden tåler, og det gjør at færre dyr sulter i hjel på vintre med mye snø og streng kulde

Anonymous poster hash: fe7bc...068
Skrevet

Jeg skjønner henne godt. Det er ikke nødvenigvis slik at økologi er likestilt med dyrevelferd.

Og selv om jeg selv gjerne velger økologisk, må jeg si at jeg ikke nødvendigvis kjenner alle betingelsene for å få det stempelet. Skal alt for være økologisk dyrket? Eller kanskje 90 %? Og hva med medisiner til dyrene? Og stilles det egentlig høyere krav til dyrens velferd når det er økologisk drift? Eller kommer dette mer som en konsekvens: mindre medisinbruk - må ha bedre levekår for ikke å bli syke, mindre industrifor - må være mer ute på beite?

Jeg var forøvrig vegetarianer en del år, inntil jeg fikk barn. Og selv om jeg ideologisk sett kunne ha spist vilt, syntes jeg den gang at det var litt ekkelt og magen min tålte det dårlig, etter så lang tid uten kjøtt.

Jeg synes det er flott når folk spiser mindre kjøtt, det er bra for oss alle. Så da får vi heller backe opp om det, i stedet for å kritisere.

Anonymous poster hash: 2926d...b5a

Jeg kritiserer ikke, og det er absolutt bra at man spiser mindre kjøtt og har et bevisst forhold til hva man putter i munnen. Og det å stille seg kritisk til matvareindustrien er også ekstremt viktig, flere burde gjort det. 

Men samtidig synes jeg man da må sette seg inn i hele saken, også dette med økologisk drift, nettopp for å kunne ta et standpunkt til om det er ok eller ikke. 

For å få godkjent økologisk drift stiller seg strenge krav, selvsagt til foret  - men også til dyrevelferd. Storfe skal ha større plass på båsen, og det er et krav til lenger beitetid ute enn i konvensjonell drift. 

Det er også regler knyttet til transport av dyrene, de kan ikke stå like lenge på bil som ved konvensjonell drift. 

Det med veganer har ingenting med økologisk eller ikke.

Det har med det at vi fostrer opp dyr bare for å drepe de for mat.

En del vilt som for eksempel elg og rådyr er greit.

Disse dyrene utstedes det fellingstillatelse på slik at det ikke skytes flere enn bestanden tåler, og det gjør at færre dyr sulter i hjel på vintre med mye snø og streng kulde

Anonymous poster hash: fe7bc...068

Det er jo et valg man tar det.

For henne hadde det ikke så mye å si om dyrene døde for å bli menneskemat, men mer hvordan matvareindustrien holder på. 

F eks oppdrett av gås for å få poie gras, verpehøns eller kyllingbroilere for å nevne noe. 

Skrevet

En bekjent har nylig flagget høyt at hun nå ikke lenger spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Dette er utelukkende som en protest mot matindustrien og måten den drives på. 

Helt greit.  - Altså er hun veganer 

Jeg spurte da om hun spise f eks selvfisket fisk eller  f eks økologisk, lokalprodusert kjøtt siden hensyn til dyrevern, samt behandlingen av råvarer da er helt annerledes enn i den industrien hun tar avstand fra. 

Men da svarte hun at hun ikke visste hva det ville si å være økologisk.. ! Er ikke det litt spesielt å ta et standpunkt uten å sette seg ordentlig inn i saken ? 

Jeg støtter forsåvidt standpunktet, men stusser litt på manglende kunnskap rundt temaet. 

Her regner jeg med at det har skjedd en kommunikasjonssvikt mellom dere.

Anonymous poster hash: 6c22c...89e

Skrevet

Og økologisk og kortreist er uansett ikke noen garanti for at dyrene har hatt det bra.

Skrevet

Og økologisk og kortreist er uansett ikke noen garanti for at dyrene har hatt det bra.

Nei det er det ikke. 

Men protesten hennes gjaldt matvareindustrien, kortreist mat er ikke en del av den store industrien. 

Det jeg synes er spesielt er at hun ikke visste hva det ville si at noe var økologisk. 

Skrevet

En bekjent har nylig flagget høyt at hun nå ikke lenger spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Dette er utelukkende som en protest mot matindustrien og måten den drives på. Helt greit. - Altså er hun veganer Jeg spurte da om hun spise f eks selvfisket fisk eller f eks økologisk, lokalprodusert kjøtt siden hensyn til dyrevern, samt behandlingen av råvarer da er helt annerledes enn i den industrien hun tar avstand fra. Men da svarte hun at hun ikke visste hva det ville si å være økologisk.. ! Er ikke det litt spesielt å ta et standpunkt uten å sette seg ordentlig inn i saken ? Jeg støtter forsåvidt standpunktet, men stusser litt på manglende kunnskap rundt temaet. Anonymous poster hash: 174ef...005

Grøstad slaktes da i lokalene til Nortura. Slaktes på samme måte som alle andre dyr.

Anonymous poster hash: 16b1f...015

Skrevet

Det som er mest spesielt er jo at folk flest ikke vil slutte å spise kjøtt selv om det vil utslette menneskeheten innen 20-30år. Utviklingen har gått så langt nå at det er ikke sikker vi kan reversere den heller. Så å kalle veganere ekstreme blir jo iallefall spesielt.

Grunner til at folk blir veganere er:

- Miljø, 51% av drivhusgassene kommer ifra kjøtt og melkeproduksjonen.

- Sult i verden, vi produserer nok mat til å mette hele verden men siden vi gir maten til vår mat så kommer vi til korte og rundt 300 barn dør av sult hver time.

-Dyrevelferd, humant kjøtt er et oxymoron og der ikke noe mer reelt en en human voltekt eller humant drap.

-Helse, det er flere helefordeler om du lever plantebasert på en skikkelig måte. Dvs. ikke lever på junk, for det er mye vegansk junk som potetgull, orios, brus og usunne kjøtterstatninger og ferdigprodukter. 

- Pluss du holder deg yngre, slankere og mer sexy ;)

Anonymous poster hash: 060d2...518
Skrevet

Ja, så har vi økologisk, dyrene har det ikke bedre. De blir også hengt opp ned, skåret pulsåren på, akkurat på samme måte som de som får vanlig for. 

Skrevet

Ja, så har vi økologisk, dyrene har det ikke bedre. De blir også hengt opp ned, skåret pulsåren på, akkurat på samme måte som de som får vanlig for. 

De har det bedre når de er i live. 

Skrevet

De har det bedre når de er i live. 

Hehe, det er nok bare noe du forteller deg selv for å fortsette å spise dyr. De blir slaktet på samme grusomme måte, hengt opp ned etter beina og skåret pulsen over mens de vrir seg i total redsel og smerte. 

Det er en myte at de har de bedre om de lever på økomat, fordi de lever så korte liv at de ikke får nytte av de fordelene det har alikevel. 

Er det ikke godt nok for øynene dine så er det vel ikke godt nok for magen din heller. 

Skrevet

En bekjent har nylig flagget høyt at hun nå ikke lenger spiser kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. Dette er utelukkende som en protest mot matindustrien og måten den drives på. Helt greit. - Altså er hun veganer Jeg spurte da om hun spise f eks selvfisket fisk eller f eks økologisk, lokalprodusert kjøtt siden hensyn til dyrevern, samt behandlingen av råvarer da er helt annerledes enn i den industrien hun tar avstand fra. Men da svarte hun at hun ikke visste hva det ville si å være økologisk.. ! Er ikke det litt spesielt å ta et standpunkt uten å sette seg ordentlig inn i saken ? Jeg støtter forsåvidt standpunktet, men stusser litt på manglende kunnskap rundt temaet. Anonymous poster hash: 174ef...005

Det er unormalt, ja, men bare så du vet det så blir økologisk kylling slaktet på like jævlig måte som annen kylling. Jeg vet om én gård som tar hensyn til slakt og det er Grøstad.Anonymous poster hash: 82084...bcc

Grøstad slaktes da i lokalene til Nortura. Slaktes på samme måte som alle andre dyr. Anonymous poster hash: 16b1f...015

De har kort reisevei til slakt.

Skrevet

Ja, så har vi økologisk, dyrene har det ikke bedre. De blir også hengt opp ned, skåret pulsåren på, akkurat på samme måte som de som får vanlig for. Anonymous poster hash: 060d2...518

De har det bedre når de er i live. Anonymous poster hash: 174ef...005

Hehe, det er nok bare noe du forteller deg selv for å fortsette å spise dyr. De blir slaktet på samme grusomme måte, hengt opp ned etter beina og skåret pulsen over mens de vrir seg i total redsel og smerte.  Det er en myte at de har de bedre om de lever på økomat, fordi de lever så korte liv at de ikke får nytte av de fordelene det har alikevel.  https://www.youtube.com/watch?v=l4MRI-gojVQ Erdet ikke godt nok for øynene dine så er det vel ikke godt nok for magen din heller.  Anonymous poster hash: 060d2...518
Regner med at du er imot abort og? Eller er det greit å drepe menneskebabyer?

Skrevet

Ja, så har vi økologisk, dyrene har det ikke bedre. De blir også hengt opp ned, skåret pulsåren på, akkurat på samme måte som de som får vanlig for. Anonymous poster hash: 060d2...518

De har det bedre når de er i live. Anonymous poster hash: 174ef...005
 Hehe, det er nok bare noe du forteller deg selv for å fortsette å spise dyr. De blir slaktet på samme grusomme måte, hengt opp ned etter beina og skåret pulsen over mens de vrir seg i total redsel og smerte.  Det er en myte at de har de bedre om de lever på økomat, fordi de lever så korte liv at de ikke får nytte av de fordelene det har alikevel.  https://www.youtube.com/watch?v=l4MRI-gojVQ Erdet ikke godt nok for øynene dine så er det vel ikke godt nok for magen din heller.  Anonymous poster hash: 060d2...518
Regner med at du er imot abort og? Eller er det greit å drepe menneskebabyer?

Hvordan kan du sammenligne et foster som ikke er levedyktig med noen som er i levende live? Føder vi unger og forer dem opp før vi dreper dem? Hadde vi gjort det så hadde jo det også helt klart vært ille.

Ville ikke ha tatt abort selv, bare så det er sagt. Men det er en helt annen diskusjon. 

Skrevet

Man trenger ikke inngående kunnskap om økologisk produksjon for å skjønne at det er et bedre valg å være veganer om man bryr seg om dyr. Økologisk eller ei, dyrene ender stort sett livet sitt på samme måte og til samme formål. De får leve en brøkdel av det livet de egentlig kan leve, og til tross for bedre dyrevelferd i økologisk produksjon så er det i de fleste tilfeller langt unna et ideelt dyreliv. Feks, i Økologisk melkeproduksjon blir kalvene fremdeles revet fra moren kort tid etter fødsel slik at mennesker skal få drikke morsmelken til et annet dyr, totalt unødvendig og inhumant.

Når vi kan leve gode, sunne liv uten å frarøve andre sitt liv, hvorfor ikke gjøre det da? Også bedre for egen helse, miljø, klima og global matsikkerhet.

Anonymous poster hash: da753...ad3

Gjest Antarctica
Skrevet

Det som er mest spesielt er jo at folk flest ikke vil slutte å spise kjøtt selv om det vil utslette menneskeheten innen 20-30år. Utviklingen har gått så langt nå at det er ikke sikker vi kan reversere den heller. Så å kalle veganere ekstreme blir jo iallefall spesielt.

Grunner til at folk blir veganere er:

- Miljø, 51% av drivhusgassene kommer ifra kjøtt og melkeproduksjonen.

- Sult i verden, vi produserer nok mat til å mette hele verden men siden vi gir maten til vår mat så kommer vi til korte og rundt 300 barn dør av sult hver time.

-Dyrevelferd, humant kjøtt er et oxymoron og der ikke noe mer reelt en en human voltekt eller humant drap.

-Helse, det er flere helefordeler om du lever plantebasert på en skikkelig måte. Dvs. ikke lever på junk, for det er mye vegansk junk som potetgull, orios, brus og usunne kjøtterstatninger og ferdigprodukter.

- Pluss du holder deg yngre, slankere og mer sexy ;)

Tror du skal sjekke infoen din litt hist og her. F eks er påstanden om klimagassene populær i vegankretser, men den er feil. Og påstand nr 3,4 og 5 er jo bare synsing.
Skrevet

Det er unormalt, ja, men bare så du vet det så blir økologisk kylling slaktet på like jævlig måte som annen kylling. Jeg vet om én gård som tar hensyn til slakt og det er Grøstad.Anonymous poster hash: 82084...bcc
Grøstad slaktes da i lokalene til Nortura. Slaktes på samme måte som alle andre dyr. Anonymous poster hash: 16b1f...015
De har kort reisevei til slakt.

Krav til transport på vanlige slaktedyr er at det ikke må overstige åtte timer. Økologiske dyr har seks. Og de har et stykke å reise for å komme til Nortura.

De har det selvsagt bedre når de lever men den siste prosessen med frakt og slakt er lik øvrige dyr. På østlandet er det sjelden at dyrene står åtte timer i transport. Bortsett fra halaldyrene som fraktes til Gol.

Gris fraktes uansett aldri til Gol da det er et halalslakteri.

Anonymous poster hash: 16b1f...015

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...