Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Far er muslim og feirer ikke jul, men vil ha barnet i juleferien (noe jeg skjønner, dette er jo en av få ganger han kan ha ham lengre enn en helg). Jeg tenker at siden julaften ikke betyr noe som helst for han, men betyr så masse for barnet, så vil jeg foreslå at jeg alltid har ham på julaften, men at han kan ha ham enten en lengre periode i forkant eller etterkant av dette. Er det et urettferdig forslag å komme med? Og er det da urettferdig å spørre om vi kan ha nyttårsaften annet hvert år? Tenkte også å foreslå at han heller kan ta ham med på eid-feiring om han vil lære ham om sin religion. Jeg føler ikke at han lærer så mye av å være der i jula likevel. Eneste han lærer er at pappa ikke feirer jul, og det vet han. Mulig det høres ut som at jeg kun gjør dette for min egen del, og jeg vil jo selvfølgelig ha gutten min på julaften, men jeg hadde ikke lagd noe sak ut av det om far også feiret jul. Kommer ikke til å lage noe diskusjon om han ikke går med på dette, men lurer på om det er helt urettferdig av meg å i det hele tatt foreslå det? Far har ikke hatt noe fast samvær før, men ønsker å starte nå. Han har vært her å møtt sønnen sin i ny og ned, hatt han noen overnattinger i året, men ønsker nå å gradvis trappe opp, noe som er helt topp. Men akkurat denne juleferien er jeg ikke helt fornøyd med :-) Anonymous poster hash: fb646...8ed
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Skjønner deg godt. Syns det du foreslår hørtes fornuftig ut. Hva sier faren til dette da? Anonymous poster hash: 798b4...58c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Det er muligens prisen du må betale for ikke å tenke på slikt før du lager barn. Hva lurer du på? Om du kan spørre? Det kan du vel! Men, lærer du barnet ditt mye i jula? Om nissen da eller?? Anonymous poster hash: 46bd3...641
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Jeg hadde syntes det hadde vært superkjipt å måtte tilbringe julaften hos noen som ikke feirer jul. Det hadde nok de fleste syntes. Så hvorfor skal barnet måtte gjøre det? Du kan få jul og så kan far få id, eller eventuelle andre høytider han måtte feire. Anonymous poster hash: d8fe5...7f9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Om du har barnet hver jul og far hver eid, så er vel det det beste for alle parter, heller enn at barnet skal gå glipp av annenhver jul og annenhver eid bare pga prinsipper. Anonymous poster hash: 9093d...a61
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Skjønner deg godt. Syns det du foreslår hørtes fornuftig ut. Hva sier faren til dette da? Anonymous poster hash: 798b4...58c Takk for svar! Har ikke nevnt det enda, vil ikke skape dårlig stemning mellom oss så tenkte å høre om jeg var helt på villspor med å spørre om dette :-) HI Anonymous poster hash: fb646...8ed
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Du må jo høre med far, kommer an på hvor viktig slike tradisjoner er for ham. Her får du bare mye pepper fordi du valgte å få barn med en muslim og den ene skrekkscenario etter den andre.... Anonymous poster hash: be0d6...a38
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Du må jo høre med far, kommer an på hvor viktig slike tradisjoner er for ham. Her får du bare mye pepper fordi du valgte å få barn med en muslim og den ene skrekkscenario etter den andre.... Anonymous poster hash: be0d6...a38 Hvorfor sier du det? Ingen har pepret for det eller skremt enda! Forutinntatthet er lite sjarmerende! Anonymous poster hash: 46bd3...641
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 Hvorfor feirer han ikke jul da? Kanskje han har tenkt å begynne med det... Jeg har flere muslimske familier i omgangskretsen min og alle feirer jul. Kalender, juletre, gaver og full pakke. Jul betyr jo ingenting religiøst sett for dem, men det gjør den da virkelig ikke for alle etnisk norske heller. Om han skal fortsette å ikke feire jul synes jeg godt du kan foreslå at du har ungen på julaften og heller lar far ha resten av juleferien. Anonymous poster hash: c4b05...b09
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 Du har barnet på julaften, og han har barnet på eid syns jeg høres veldig fornuftig ut. Anonymous poster hash: 89fff...d96
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 Hvorfor feirer han ikke jul da? Kanskje han har tenkt å begynne med det... Jeg har flere muslimske familier i omgangskretsen min og alle feirer jul. Kalender, juletre, gaver og full pakke. Jul betyr jo ingenting religiøst sett for dem, men det gjør den da virkelig ikke for alle etnisk norske heller. Om han skal fortsette å ikke feire jul synes jeg godt du kan foreslå at du har ungen på julaften og heller lar far ha resten av juleferien. Anonymous poster hash: c4b05...b09 Han feirer ikke jul fordi det er en kristen tradisjon som han ikke har vokst opp med. Tror det ville være veldig unaturlig og falskt for ham å skulle feire det slik nordmenn gjør. Får ta det opp med han, mest sannsynlig er han forståelsesfull :-) Anonymous poster hash: fb646...8ed
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 Selvsagt kan du spørre om det. Det blir veldig trist for barnet å gå glipp av julefeiring. Jul betyr jo så mye for barn. Anonymous poster hash: ffe27...e29
MarianeA Skrevet 30. desember 2015 #13 Skrevet 30. desember 2015 Dette er noe du bær drøfte med barnets far. Er dere enige er jo saken grei. Jeg synes forøvrig barnet burde få mulighet til å bli kjent med pappas kultur og måte å feire ting på også,men jeg ser du har tenkt på det også.Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #14 Skrevet 30. desember 2015 Det syns jeg du kan foreslå for far ja! Kjempegod plan faktisk, du har barnet i "din" høytid og far i "sin" høytid. Barnet lærer jo ingenting ved å være med den motsatte i de aktuelle høytidene, barnet vet jo allerede at den ene forelderen ikke feirer den andres høytid. Da er det jo best at barnet får være med på begge feiringene Så lenge far går med på dette, så virker det som en veldig bra ordning for alle parter. Anonymous poster hash: 9a527...088
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå