Gå til innhold

Foredrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bli flink til å holde foredrag ? Noen klarer dette så lett som bare det , jeg må det i studie sammenheng nå :/ får helt panikk nesten :/

Anonymous poster hash: 0dc9f...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øve høyt for deg selv foran speilet og foran f eks mannen din.

Være sikker på stoffet, kunne svare på spørsmål pgså, ikke bare lese en tekst høyt.

Finne noen gode puste- eller avspenningsteknikker, så du klarer å roe ned og fokusere før føredraget.

Anonymous poster hash: 337e7...642

Skrevet

Slutt å tenke at du må være flink. Presentasjoner i studiesammenheng er ikke viktige i det lange løp. Ikke så mange som hører særlig etter heller, stort sett. Du må komme deg gjennom det, men det er faktisk ikke farlig om du stotrer eller svetter eller mister tråden en gang eller tre. Det bare suger der og da.

Blir det "høytlesing" på rams og stotring her og der, så er det egentlig ingen som bryr seg om det heller.

Øv foran speilet, som det sies her over, ha en vannflaske tilgjengelig og finn deg en vennligsinnet person eller tre i salen som du tenker at du snakker til. Drit i resten, se på disse og snakk i vei.

Anonymous poster hash: 769ae...329
Skrevet

Det viktigste er at du kan stoffet ditt! Tenk at du skal fortelle, ikke at du skal holde et foredrag.

Lett for meg å si, kanskje... Jeg er oppe til slik muntlig eksamen opptil flere ganger hver dag, lærer som jeg er... Det blir en vane, men også jeg tenker at jeg forteller og formidler noe jeg kan. Jeg står ikke og holder foredrag.

Anonymous poster hash: 53810...031

Skrevet

Finn knagger å henge stoffet på. F eks et stikkordskort i hver farge, rød, gul, blå osv. Innledninga på én farge, oppbygninga på neste, konklusjon på neste og oppsummering på siste. Ikke mye tekst på hvert, bare så mange stikkord at du kommer i gang og husker hva du ville formidle.

Husk også noen triks om nervøsitet og stemme: pust ofte, snakk mye langsommere enn du pleier, og ta pauser oftere enn du gjør i dagligtale. Det føles kleint, men husk at for tilhørerne er stoffet nytt. De vil ikke føle at tempoet er unaturlig.

Unngå kaffe/cola eller annet med koffein i på forhånd. Man blir bare mer stressa av det.

Anonymous poster hash: 210a0...547

Skrevet

Takk for råd og tips :) skal prøve huske dette :)

Anonymous poster hash: 0dc9f...a64

Skrevet

Det handler om øvelse og erfaring.

Jeg startet i en jobb hvor jeg må holde mange foredrag, og hvor det forventes maks av meg fordi jeg representerer noen som skal levere høy kvalitet. Problemet var bare at jeg hadde total sceneskrekk.

Det første året var helt jævlig. Jeg sov ikke flere dager før foredrag, og det føltes som om jeg skulle besvime på scenen. Men vet du hva? Ingen merket det? Jeg fikk høre at jeg virket trygg og klarte å engasjere publikum. De i salen ser nemlig ikke innsiden din :)

I starten skrev jeg manus og øvde det inn ordrett. Det hjalp når jeg ble nervøs, for jeg kunne snakke på autopilot. Nå har heg en rekke foredrag innøvd som jeg bare kan oppdatere og vinkle etter hvilket publikum jeg skal snakke for.

Nå gleder jeg meg til å gå på scenen mange ganger, for jeg har et budskap som jeg brenner for. De gangene jeg virkelig får med meg publikum er det et enormt adrenalinrush. Nen det er også de fangene jeg ikke treffer med foredraget mitt, og jeg ser publikum sitte og glippe med øynene. Før ville jeg fått panikk. Nå sier jeg til meg selv at det er "godt nok" Jeg kan ikke være på topp hver gang. Jeg er bare et menneske.

Så oppsummert:

Øv øv øv! Lær manus utenat

Husk at publikum ikke ser kaoset inni deg

Svært få i publikum ønsker å bytte plass med deg

Det går bedre for hver gang!!!

Anonymous poster hash: 1d454...8e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...