Gå til innhold

Lar dere barna(venner av barna) spise så mye de vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt; dette er ikke noe jeg lurer på fordi jeg er gnien. Barnet mitt har en venninne på 8 som helt klart er overvektig- veldig overvektig faktisk. Veier nok mer enn 13 åringen her i huset. Hun er her mye og spiser her da selvfølgelig. Mengdene hun inntar er like store som min mann og vi begynte for en god stund siden å servere middagen på tallerken når hun spiser her. På den måten er det ikke mer når en hadde spist opp. Hun overnattet her i natt og de spiste kvelds mens jeg og mannen gikk tur- 13 åringen var hjemme med dem. Hun hadde spist 5 skiver og drukket en pakke melk alene, altså 1 liter. Til frokost spiste vi sammen og siden jeg hadde fått høre om gårsdagen fulgte jeg med og hun spiste 5 halve rundstykker og 2 skiverog 4 glass juice. På et halvt rundstykke hadde hun 5 skiver ost.

Igjen- dette handler ikke om økonomi eller at hun spiser oss ut av huset. Jeg blir bekymra. Med moren nytter det ikke snakke, har prøvd før og hun mener hun vokser det av seg. Er interresert i tips for hvordan begrense det den tiden hun er her, for hun er er her mye og jeg kan på den måten kanskje utgjøre noe. eller bør jeg la henne spise til hun er mett? Vanskelig dette:/

Anonymous poster hash: 88aef...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er jo ikke normale mengder. Du kan begrense henne med å si at her i huset får man bare drikke x glass melk etc. for at det skal være nok til alle sammen.

Anonymous poster hash: c1a70...3a0

Skrevet

tenker at dette ikke er ditt ansvar. og det er ikek noe godt å gå sulte, når hun spiser middag er det jo greit, da skal hun jo hjem å spise kvelds. men jeg hadde villet ytret en bekjymringsmelding til helsesøster, så fikk hun ta det med foreldrene. er ikke noe alright når det er andres barn det dreier seg om.

hva hadde du tenkt om ditt barn kom hjem og klagde over at hun ikke fikk spise seg mett hos venninnen sin? nei jeg vet ikke. men via helsesøster er nok veien å gå.

Anonymous poster hash: 112e2...171
Skrevet

Det der er jo ikke normale mengder. Du kan begrense henne med å si at her i huset får man bare drikke x glass melk etc. for at det skal være nok til alle sammen.

ja og at om man drikker fordi man er tørst så kan man drikke litt vann. 

Anonymous poster hash: 112e2...171

Skrevet

Mine barn og deres venner får spise så mye de vil, ja, men jeg kjenner ingen barn som har dette problemet som du beskriver. Mine barn er tynne fliser, og det er vennene deres også. De spiser lite, til tider har jeg motsatt bekymring: Er du egentlig mett? Kan du overleve på så lite?

Slik jeg tolker innlegget ditt har du prøvd å ta problemet opp med jentas mor uten å komme noen vei. Da må du ta et valg: La det skure (ikke noen god løsning, men en mulighet) eller prøve å hjelpe henne. Jeg ville fortsatt som du har begynt: Begrense tilgangen når hun er hos dere. Fortsett å servere maten ferdig opplagt på tallerken. Steke kun noen få rundstykker, sånn at ingen kan kjøre i seg fem halve. Det går an å nekte en person å drikke en hel liter melk. Si at nå holder det, hun kan ikke få mer melk, men er hun tørst er det fri tilgang på vann.

Så ville jeg vurdert å ta kontakt med barnevernet eller helsestasjonen. Det blir sikkert ramaskrik her inne nå, men jeg mener at dette er så absolutt en form for omsorgssvikt hos mor. Hun tar ikke tak i datterens helse, hun prøver ikke å gjøre noe med det. Sykelig overvekt er et problem i seg selv, og kan også føre til andre helseproblemer på sikt. Et annet alternativ er å ta det opp med helsestasjonen, men det er ikke så mye helsesøster kan bidra med tror jeg.

Skrevet

De får spise seg mette. Vi legger føring på antall glass melk, juice og brus samt pålegg. Her hadde de ikke fått mer enn èn osteskive.

Hvis ikke moren er til å snakke med (er hun overvektig selv?) så ville jeg tatt kontakt med helsesøster og fortalt det du forteller her. Barnet må faktisk få hjelp nå. Den mengden er unormalt stor for et så lite barn. Mine kan også kaste i seg store mengder om det er feks pizza, lasagne eller pølser men brødmat og vanlig mat spiser de normale mengder.

Siden moren ikke tar tak ville jeg forsøkt å lære barnet normale mengder selv, lære henne å kjenne etter når hun er mett. Heller avslutte måltidet etter en normal porsjon og heller tilby havregrøt eller annet som metter om hun raskt blir sulten igjen.

Det er jo synd på barnet.

Anonymous poster hash: 9f937...a52

Skrevet

Jeg mener man må kunne begrense litt i sitt eget hjem. Hvor er vi på vei om vi ikke skal kunne si ifra, men måtte gå via helsesøster? Bekymringsmelding er på sin plass her, men hi må kunne si noe til jentungen også.

Skrevet

Min datter du prater om? Jeg hadde blitt glad om du begrenser. Det gjør vi selv også!

Anonymous poster hash: 1377c...4b0

Skrevet

Det er ingen av vennene til barna som er så overvektige som du beskriver, men det er et par som har lakt på seg mer enn godt er det siste året. Med dem er jeg tilbakeholden med å tilby is eller noe annet "godt" og jeg posjonerer ut middagen slik at det ikke blir voldsome mengder fet saus ol. Den dagen vil jeg nok passe på å ha vann til maten (det er det vi vanligvis har, men noen ganger har vi saft) ol. Med andre venner er det mye mer fritt frem.

Anonymous poster hash: d9d93...2eb

Skrevet

Jeg tenker at man skal jo ikke begrense, men hvem i all verden trenger 5 skiver og en liter melk for å bli mett? Det må jo være psykisk for magen må jo si stopp lenge før man klarer å dytte i seg slikt...

Jeg ville ha begrenset. Reglene gjelder da for alle, maks noen glass melk, maks så mye pålegg, osv.

Samtidig må du jo snakke med noen for dette går jo over stokk og stein: Kanskje helsesøster på skolen?

Anonymous poster hash: 30dd9...2d9

Skrevet

Vi har også hatt noen husvenner som har spist uhorvelige mengder. Har selv to nokså tynne barn og et som kan bli rund hvis vi ikke er litt oppmerksomme. Når en 8 år gammel jente alene spiser flere kyllingvinger enn det vi andre gjør til sammen, så synes i hvert fall jeg det er greit å si at det holder. Det var første gang den jenta var hos oss og hun slukte dessuten maten så fort at jeg ikke rakk å reagere. I det tilfellet vet jeg imidlertid nå at også foreldrene er opptatt av å begrense inntaket, så der passer jeg på. Å melde bekymring til helsesøster er nokså meningsløst, for hun har jo ingen myndighet til å innkalle moren sånn utenom vanlige helsekontroller. Altså ville jeg i første rekke prøvd å gi klare beskjeder innenfor egne vegger, deretter meldt bekymring til barnevernet.

Jeg har en gang meldt bekymring til barnevernet om et barn, men der var overvekt/kosthold bare en del av bekymringen. Han var 6 og så stor at han ikke kunne leke vanlig med andre barn, og han kunne ikke tørke seg selv på do fordi han ikke rakk rundt seg selv med den lubne armen sin.

Skrevet

Her har jeg ikke trengt å begrense maten venner spiser. Da de fleste er normalvektige, og spiser normale mengder. Men kaker, is, brus og godis begrenser jeg. Men det er fordi ene barnet mitt kunne finne på å spise 8 kakestykker borte, fikk hun lov, kom jo hjem med skikkelig vondt i magen. Mens det andre barnet har vel nesten aldri tatt mer enn 1 kakestykket. Så noen barn klarer bare ikke å begrense seg. Og må ha hjelp til dette.

Anonymous poster hash: 64916...8f0
Skrevet

Eg hadde begrensa!

Eg har også ein rund 8-åring, som eg begrenser, og hadde sett stor pris på om andre gjorde det når ho er hjå dei. Ho er veldig glad i mat, og spiser til ho er stappmett om ho får noko godt. Vi begrenser kor mykje ho kan få, av alt frå brødmat og middag til snop.

Anonymous poster hash: 8db48...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...