Gå til innhold

Overvektig barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er svært overvektig. Vi har to barn til, som er normalvektige. Vi vokse er slanke. (Jeg er 163 høy, 50 kg. Mannen er 186, 80 kg)

7 åringen er veldig stor. Han er høy også. Jeg er litt usikker på nøyaktig høyde og vekt, men han er veldig rund, med masse fett på magen/lår/ansikt/armer.

Har tatt han til fastlegen, som ikke var til hjelp. Han tok bare en blodprøve, som var normal.

Vi har et normalt forhold til mat og et normalt kosthold. Lager det meste fra bunnen. Vi spiser alt fra fisk, kjøttkaker, mye grønnsaker, pizza en sjelden gang, taco, Osv..

Godteri er kun på lørdag, en liten skål.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 8a0c0...fb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med skolehelsetjenesten. Og be om oppfølging der. Sikkert ulikt tilbud ifh til hvor i landet man bor, men hun bør kunne henvise videre til rett hjelpeorgan!

Vi ble henvist til noe som heter frisklivssentralen! Jenta vår har anlegg for å bli tjukk, så jeg tar det NÅ (hun er 6) slik at det ikke går for langt! Her og tenker jeg som deg At hun spiser Sundt og skjeldent godis osv! MEN, det blir mer enn man tror! Kanskje en bolle i ny og ne om vi er på farten og ikke "rekker" å spise noe ordentlig, for store porsjoner, og for lite aktivitet!!!

Så dere må se på aktivitetsnivået, og størrelsen på porsjoner! Og bytt ut alle matvarer der det lar seg gjøre med et magert tilsvarende produkt. Rømme=mager kesam, kjøttdeig=karbonadedeig osv!!!

Lykke til!!

Skrevet

Hvis du har sjekket stoffskifte hos fastlegen er det ikke en medisinsk grunn til at han er overvektig. Da spiser han mer enn dere tror/ser. Er du sikker på at han spiser normale porsjoner? Foreldre kan ofte bli 'fartsblinde' for det. Hvor ellers kan han få tak i ting han småspiser på mellom måltider? Det er jo ikke slik at han på mystisk vis er overvektig, årsakene er der, selv om du ikke kan eller vil se dem. Du er tøff som har begynt å ta tak i det. Bare prøv å ikke anklage sønnen din for dette. Fokuser på å leve sunt, finn årsaken og la han vokse det av seg samtidig som dere passer på inntaket.

Anonymous poster hash: 192e6...b92

Skrevet

Sønnen min er svært overvektig. Vi har to barn til, som er normalvektige. Vi vokse er slanke. (Jeg er 163 høy, 50 kg. Mannen er 186, 80 kg)

7 åringen er veldig stor. Han er høy også. Jeg er litt usikker på nøyaktig høyde og vekt, men han er veldig rund, med masse fett på magen/lår/ansikt/armer.

Har tatt han til fastlegen, som ikke var til hjelp. Han tok bare en blodprøve, som var normal.

Vi har et normalt forhold til mat og et normalt kosthold. Lager det meste fra bunnen. Vi spiser alt fra fisk, kjøttkaker, mye grønnsaker, pizza en sjelden gang, taco, Osv..

Godteri er kun på lørdag, en liten skål.

Hva kan jeg gjøre?

Går han på noen aktivitet?

Bestemmer barnet eller du hvor mye middag han får, hvilket pålegg han får og hvor mange brødskiver han får?

Jeg har en niåring som også alltid har vært rund, og passer på som en smed. Han har en pappa som han er hos annen hver helg og en dag i uka, og der er alle sykelig overvektige. De har en helt annen matkultur enn oss, hvor ungene spiser så mye de får ned.

Selv om det dreier seg om vanlig hverdagsmat, poteter, kjøttkaker, brød med leverpostei osv så kan man bli overvektig om man alltid spiser til man er stappmett og ingen sier stopp. Der vet jeg at han kan klemme i seg 4-5 skiver til en vanlig kveldsmat.

De har også et annet forhold til "kos". Selv om de ikke har godteri annet enn på lørdag, så er det kjeks tilgjengelig hver dag. Det er melk, saft og juice i stedet for vann; noen ganger er det til og med yoghurt som "tørstedrikk"! Og på lørdag er det kun godteri til barne-tv, men middagen er også noe ekstra (f eks nachos med masse smeltet ost, og brus til drikke), så samlet sett er lørdag en dag da han får veldig mye kalorier i seg. Hvis du ser etter, kanskje det er noen "skjulte" kalorier i deres kostvaner også?

Hos meg får han en skive og evt en frukt til kveldsmat og frokost, og til middag er det jeg som øser opp og bestemmer hvor mye han får. En niåring trenger mindre mat enn en voksen, men jeg tror faren øser opp voksne porsjoner av alt. Hvordan løser du det?

Min går på trening en dag i uka, og det har til nå bremset fedmen. Han er glad i å være aktiv. Så hvis sønnen din har noe svømming, turn, ski el lign å drive med, vil det hjelpe. I tillegg er jo den alderen en tid for vekst, så du vil nok se at han kan få en bedre balanse mellom vekt og høyde uten de store grepene.

Anonymous poster hash: 65948...333

Skrevet

Jeg serverer alltid. Feks to små poteter, en skive med kjøtt/fisk, og et par øser med grønnsaker.

Kvelds 1-2 brødskiver, uten smør, med feks kaviar og leverpostei.

Drikke er vann, eller brus uten sukker.

Går på allidrett.

Skrevet

Helsesøster henviste til fastlegen, som igjen ikke sa eller ga noen råd.

Skrevet

Jeg sliter med det samme på min på samme alder. Her bedrives tre idretter og hun er etter hva jeg hører også svær aktiv i gymtimer og friminutt. Hun går til/fra skole, dog ikke lang vei, men vi prøver virkelig.

Vedr mat er det nok her problemet ligger. Hun er utrolig glad i mat og liker alt! Kan sitte å fråtse i kokt broccoli. Jeg kan ikke forstå annet enn her er hele forskjellen mellom henne og venninnene hennes. Min liker mat og hun pirket ikke i den. Hun eter ei potet, et torskestykke og gjerne et helt broccolihode og kan godt spørre om både mer fisk og potet, men vi begrenser henne og må nok gjøre det enda mer. Vi serverer ikke godis lengre, men litt popcorn og vi hopper over en lørdag om vi feks var i bursdag en fredag. Vi har allerede byttet ut matvarer med magre varianter for lenge siden.

Utrolig vanskelig! Nå er ikke min sånn disse fett diger, men diger og råsterk. Jeg håper så inderlig hun smalner til når hun vokser, men så langt har vi ikke lykkes. Nytt fra 1/1 blir at jeg kommer til å regne på kalorier hun får i seg.

Jeg høres sikkert syk ut, men min datter vet ikke noe om dette! Til henne så oppfordrer jeg om å valge saftis om hun får på sommeren, ta kun ett kakestykke osv, fordi det er så lett å få vondt i magen. Vondt i magen er noe hun selv har påført seg ved å spise for mye tidligere, så det synes jeg er innenfor å minne på. Ellers vet hun at godis gir tykke mager og hull i tenner, på lik linje som mine andre slanke barn også er informert om det. Vanskelig!

Anonymous poster hash: 95f56...259

Skrevet

Du trenger faktisk ikke helsesøster til dette. Du har fått utelukket stoffskifte, det er opp av godstolen og ut å trim.

Anonymous poster hash: 7a33d...8ce

Skrevet

Jeg sliter med det samme på min på samme alder. Her bedrives tre idretter og hun er etter hva jeg hører også svær aktiv i gymtimer og friminutt. Hun går til/fra skole, dog ikke lang vei, men vi prøver virkelig.

Vedr mat er det nok her problemet ligger. Hun er utrolig glad i mat og liker alt! Kan sitte å fråtse i kokt broccoli. Jeg kan ikke forstå annet enn her er hele forskjellen mellom henne og venninnene hennes. Min liker mat og hun pirket ikke i den. Hun eter ei potet, et torskestykke og gjerne et helt broccolihode og kan godt spørre om både mer fisk og potet, men vi begrenser henne og må nok gjøre det enda mer. Vi serverer ikke godis lengre, men litt popcorn og vi hopper over en lørdag om vi feks var i bursdag en fredag. Vi har allerede byttet ut matvarer med magre varianter for lenge siden.

Utrolig vanskelig! Nå er ikke min sånn disse fett diger, men diger og råsterk. Jeg håper så inderlig hun smalner til når hun vokser, men så langt har vi ikke lykkes. Nytt fra 1/1 blir at jeg kommer til å regne på kalorier hun får i seg.

Jeg høres sikkert syk ut, men min datter vet ikke noe om dette! Til henne så oppfordrer jeg om å valge saftis om hun får på sommeren, ta kun ett kakestykke osv, fordi det er så lett å få vondt i magen. Vondt i magen er noe hun selv har påført seg ved å spise for mye tidligere, så det synes jeg er innenfor å minne på. Ellers vet hun at godis gir tykke mager og hull i tenner, på lik linje som mine andre slanke barn også er informert om det. Vanskelig!

Glemte å legge til at vi utover de planlagte idrettene hennes også står slalom, langrenn, drar å aker med de, går turer, sykler, svømmer osv osv

Skrevet

Synd i gutten, og i dere. Jeg tenker at dette er nok ikke deres feil. Har sett flere eksempler på det, at et av barna blir rundere. De har rett og slett bare mer anlegg for å legge på seg. Apetitten er gjerne større, og aktivitetsnivået er lavere. Det er veldig vanskelig å slanke et barn. Tenker også at det beste er ikke å slanke sånn som vi tenker på det, men holde igjen litt slik at vekten ikke øker, bare høyden etter hvert som barnet vokser.

Det er helt greit å lære et barn om sunt kosthold. Hva kroppen trenger og hva den ikke har godt av. Tenker også at å øke altivitetsnivået er nødvendig. Daglig mosjon er viktig. Det trenger ikke være organisert idrett, men finn på noe barnet synes er gøy slik at det ikke blir et ork.

Oppmuntre barnet. Et overvektig barn kan synes det er tungt å være i aktivitet. Fokuser på målet. Er det et mål å gå en runde i skiløypa, så ta tiden. Forklar at formen blir bedre, kroppen blir sterkere og at han vil gjøre det bedre for hver gang. Anerkjenn at han er sliten, trett, har vondt. Det er viktig at han skjønner at det ikke er farlig, men helt vanlig og bra for kroppen...

Rart at fastlegen ikke har mer å bidra med. Her jeg bor er det opprettet en egen faggruppe som hjelper familier med overvektige barn slik at de får kostholdsveiledning o.l.

Men jeg tror uansett dere kommer langt med sunn fornuft. Tenk sunt, tenk aktivt og innarbeid gode vaner og rutiner, så er dere på god vei ;)

Anonymous poster hash: b42ec...7be

Skrevet

Kanskje dere trenger hjelp til å se gjennom kosthold og aktivitetsnivået i familien. Er ikke sikkert det er så sunt selv om øvrige familiemedlemmer er slanke.

Anonymous poster hash: 23349...870

Skrevet

Han går ikke i skuffer da? Min venninnes datter begynte å bli overvektig. Det viste seg at hun snek til seg en kjeks her og der, en slurk cola og til og med skjeer med rent sukker.

Anonymous poster hash: e5644...572

Skrevet

Hvis noen har "medfødt" mer anlegg for å legge på seg blir det i alle fall HELT feil å bare gi opp og skylde på genene. Da er det jo dobbelt viktig å øke aktivitetsnivået, passe på sunn mat og lære barnet å stoppe når hun/han er mett:

Det tenker i alle fall jeg om mitt runde barn! Å trekke på skuldrene og si at gener er grunnen blir jo som å si at "i vår familie er vi tilbøyelige til å få hjerteinfarkt, så jeg kan like godt røyke." Da øker man jo risikoen med vitende og vilje!

Skrevet

Hvis noen har "medfødt" mer anlegg for å legge på seg blir det i alle fall HELT feil å bare gi opp og skylde på genene. Da er det jo dobbelt viktig å øke aktivitetsnivået, passe på sunn mat og lære barnet å stoppe når hun/han er mett:

Det tenker i alle fall jeg om mitt runde barn! Å trekke på skuldrene og si at gener er grunnen blir jo som å si at "i vår familie er vi tilbøyelige til å få hjerteinfarkt, så jeg kan like godt røyke." Da øker man jo risikoen med vitende og vilje!

Det er vel ingen her som har gitt uttrykk for det?

Anonymous poster hash: b42ec...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...