Gå til innhold

Jeg orker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nesten ikke sovet i natt pga urolig baby. Og har babyen og det eldre barnet alene idag også. Orker ikke. Er en dritdårlig mamma uten søvn, blir rett og slett irritabel og aggressiv. Kort lunte. Kan ikke få avlastning da alle jeg kjenner jobber i romjula. Så må bare takle det, men HVORDAN?

Det eldre barnet trasser og idag klarer jeg ikke å stå imot. Tar ikke dupp på dagtid. Holder på å falle når jeg går for er svimmel og helt susete. Men må bare få det til! Vet det blir mye tv idag, men må finne på noe annet og, vet bare ikke hva. Kommer an på babyen og. Kan ikke gå ut siden jeg ikke er i stand til å verken løpe etter barnet eller få med meg farer ute. Så blir innedag.

Så er motløs mtp å ta fatt denne dagen. Første kampen blir å skifte bleie, andre kampen blir frokosten der barnet ikke vil ha brød eller annet, tredje kampen blir at det ikke er lov å hoppe i sofaen. Og mellom alt må jeg takle babyskrik. Jeg drikker ikke kaffe, for tåler det ikke.

Når dere ikke har sovet, føler dere utslitt og mer til og må "være der" for barna (0-3 år), hvordan gjør dere det? Bare lar ungen ha en dag med seiere over mamma? Setter på Disney Channel og bestikker med frukt? Babyen er "enkel" sånn sett, er det eldre barnet som er utfordringen idag

Ønsker kun seriøse og hyggelig/hjelpsomme svar.

Anonymous poster hash: 1aebc...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må jobbe med er innstillingen din. Hvis du tenker at det kommer til å gå galt gjør det mest sannsynlig det.

Velg kampene dine, la eldste delta og drikk kaffe!

Anonymous poster hash: 7b79e...8f7

Skrevet

Du får bare unngå kamper, la eldste barn gå med våt bleie og i pysj så lenge som mulig, smør brød med ost og varm i micro. Si til eldte at du er syk.

Hvor gammel er barna?

Legg deg på sofaen og prøv å slappe av

Anonymous poster hash: 7c561...43a

Skrevet

Skjønner det er tøft, men prøv å endre innstilling!

Anonymous poster hash: eee57...5ba

Skrevet

På sånne dager er det ganske fri flyt hjemme. Bestikk eldste med tv og film og godteri og hva som helst. Logg på sofaen og slumre med babyen. Etter en halvtimes slumring kan man faktisk føle seg veldig mye bedre! Og enda mer etter en time :P

Det er ikke eldstemanns skyld at du har sovet dårlig, og selv om det var det er det du som er voksen og han som er barn...ikke ta det ut over ham. Ham trasser bare mer når han merker at du er irritabel. Trust me.

Anonymous poster hash: 4f9ee...c95

Skrevet

Min erfaring nå noen år etter at jeg er ferdig med den perioden, er at alt blir bedre hvis man faktisk tar seg sammen og finner på noe. Og det er litt tøft fordi man jo egentlig ikke orker i det hele tatt. Men ved faktisk å gå ut på lekeplassen, museet eller hva det nå er, våkner man litt og får ikke og kjenner på at man er så trøtt. Det hjelper nemlig ikke. Jeg ble i hvert fall i dårligere humør av å gå og se på senga/sofaen, men ikke få lov til å legge seg. Hvis dere feks tar en sløvemorgen med TV der du dupper litt, så foreslår jeg at du mobiliserer og kommer dere ut. Luft, lys og aktivitet vil hjelpe selv om det ikke er så lenge. Og når dere kommer inn igjen er alt bedre, da vil eldste ha fått rast fra seg litt, og det blir mindre trass. Lykke til i dag!

Skrevet

Hva skal du medså tette barn når du ikke kan ta deg av de?

Anonymous poster hash: da770...42c

Skrevet

Min erfaring nå noen år etter at jeg er ferdig med den perioden, er at alt blir bedre hvis man faktisk tar seg sammen og finner på noe. Og det er litt tøft fordi man jo egentlig ikke orker i det hele tatt. Men ved faktisk å gå ut på lekeplassen, museet eller hva det nå er, våkner man litt og får ikke og kjenner på at man er så trøtt. Det hjelper nemlig ikke. Jeg ble i hvert fall i dårligere humør av å gå og se på senga/sofaen, men ikke få lov til å legge seg. Hvis dere feks tar en sløvemorgen med TV der du dupper litt, så foreslår jeg at du mobiliserer og kommer dere ut. Luft, lys og aktivitet vil hjelpe selv om det ikke er så lenge. Og når dere kommer inn igjen er alt bedre, da vil eldste ha fått rast fra seg litt, og det blir mindre trass. Lykke til i dag!

Einig i dette.

Har og god erfaring med å ha ein unge i kvar armkrok, i godstolen (med rel høge armlene) framfor barne-tv, og så ser ungane på tv medan mor tek ein ørliten dupp.  Men kjem an på kor liten babyen er.

Skrevet

Hvor gammel er det eldste barnet? Ta en tur ut. Hva med å kjøre en tur med bussen?

Anonymous poster hash: 37210...f31

Skrevet

Klassisk dib-kommentar.. :sprettoy:

Gjest Antarctica
Skrevet

Enig. Pinlig!

HI, gjør det så mye om den eldste ikke vil ha brød? Hopp over hele frokosten til hun/han er sulten nok til å be om den. Slå på tv og si at nå i romjula skal alle kose seg med film og frukt... 😀

Skrevet

Kunne tenkt meg å vite hvor dere bor jeg. Skader ikke med flere bekjentskaper?😉

Anonymous poster hash: 98006...8dd

Skrevet

Jeg har 4 tette barn og mitt tips er: Ikke kjenn etter!

Ikke tenk på at du er sliten, ikke før på det. Det blir ikke bedre av at du tenker og setter ord på hvor sliten du er, at du ikke orker osv. Bare gjør det som må gjøres uten å tenke så mye eller kjenne etter.

-Om eldste ikke vil bytte bleie så vent litt da, eller ta det stående foran TV

-Om eldste ikke er glad i brød til frokost, hvorfor skal du servere det da? Finn på noe annet. Jeg har et barn som spiser havregryn med melk på til frokost, et som spiser drikkeyoghurt med müsli og rosiner i og et som spiser knekkebrød.

-Ta en tur ut. Det hjelper på humøret for stor og liten. Du orker mer enn du tror når du bare gjør det uten å bruke negativ energi på å åkke, stønne og grue deg på forhånd fordi du er så sliiiten.

-Etter å ha vært ute en tur kan du med god samvittighet sette på en film og servere noen kjeks e.l til eldste (det er jo jul) mens du slumrer litt på sofaen selv.

-Prøv å senke skuldrene litt. Ja, det er en slitsom fase, men det er bare en periode og det går over. Du tåler det og du klarer mer enn du tror. Bare aksepter situasjonen og gjør det som må gjøres uten å tenke på hvor fælt du har det...

Anonymous poster hash: 2b8f0...17c

Skrevet

Leste at eldste er 3år, du kan ikke ta han med ut fordi du ikke kan løpe etter han og passe på farer, du verden og du har stelt deg bra må jeg si. Her er 3 åringen mye alene ute og inne med tilsyn selvfølgelig, men han kler da på seg selv og er ganske selvstendig, uten bleie er han selvfølgelig også. Her har noen feilet spør du meg

Anonymous poster hash: c30aa...60a

Skrevet

Jeg har ME og har noen sånne dager. Blir desverre mye TV/iPad på barna og å gjøre det mest nødvendige, som å gi de mat. Hender barna går i pysjen hele dagen, men hva så.. Viktigste er vel at de er varme og tørre og mette. Jeg får ikke gjort noe mer enn jeg orker. Sånn er det bare..

Anonymous poster hash: c1b40...7b1

Skrevet

Leste at eldste er 3år, du kan ikke ta han med ut fordi du ikke kan løpe etter han og passe på farer, du verden og du har stelt deg bra må jeg si. Her er 3 åringen mye alene ute og inne med tilsyn selvfølgelig, men han kler da på seg selv og er ganske selvstendig, uten bleie er han selvfølgelig også. Her har noen feilet spør du meg

Min på 3 år klarer seg fint selv på mange måter. Selvstendig, fornuftig, moden gutt. Men ikke da han hadde trassalderen... Å hjelpes, kunne nesten ikke gå de få meterne til bilen engang... 😑

Skrevet

Enig. Pinlig!

HI, gjør det så mye om den eldste ikke vil ha brød? Hopp over hele frokosten til hun/han er sulten nok til å be om den. Slå på tv og si at nå i romjula skal alle kose seg med film og frukt...

Tenkte å foreslå det samme selv. Tilby frokost, og hvis barnet takker nei, dropp den til h*n er sulten og vil ha.

Skrevet

Essa, det er jul! Vi har sløvet inne stortsett hele jula (med noen unntak der de har vært litt ute og lekt). Så lenge det ikke er hver dag 365 dager i året så går det så fint! Ikke ha dårlig samvittighet! I går var vi inne heeele dagen. Koste oss! Slapp av og bli frisk, ta det du orker.

Skrevet

Den som har feilet her er vel du med den kommentaren. En hver oppegående person vet at barn er ulike, og selv om din 3 åring er slik, betyr ikke det at andre som har 3 åringer som ikke er skik har feilet!

Eldste var som HIs 3 åring, null respekt for fare og ingen planer om å slutte med bleie. Minstemann fikk samme oppdragelse, men var en helt annen type. Slutta med bleie når han var 2 og kunne stole på at han ikke stakk av når han var 3 år.

HI, det kommer slike dager innimellom, og det er greit. La han gå i pysj og hopp over frukost. Kos dere med film og frukt og prøv å få en liten dupp på sofaen når baby sover og eldste ser film.

Anonymous poster hash: 8f4ee...de5

Skrevet

Blir du så utafor etter en natt uten søvn? Tenk på dr som har det sånn stort sett hele tida i flere år...

Anonymous poster hash: 2cd8b...623

Skrevet

Etter kun en natt? Oi! Med den innstillingen kommer du ikke langt. Ta deg sammen.

Anonymous poster hash: 6240b...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...