Gå til innhold

Kan barnevernet gjøre slikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en status på fb hvor en dame plutselig var blitt fratatt ungene sine hjemme uten å ha blitt varslet på forhånd grunnet en bekymringsmelding. Kan barnevern bare valse inn hjemme hos folk og ta barn? At hvem som helst kan lyve til de så dukker de opp og fjerner barna? Jeg nekter å tro det er sant...

Anonymous poster hash: 995d8...bc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste en status på fb hvor en dame plutselig var blitt fratatt ungene sine hjemme uten å ha blitt varslet på forhånd grunnet en bekymringsmelding. Kan barnevern bare valse inn hjemme hos folk og ta barn? At hvem som helst kan lyve til de så dukker de opp og fjerner barna? Jeg nekter å tro det er sant...

Men hvordan vet du om det er løgn?

Det er vel nesten bare et hastevedtak på seksuelt misbruk som kan gjøre det

Anonymous poster hash: b20cf...f3d

Skrevet

Ja, det kan skje. Naboen opplevde det..Alt var bare et rot av feile oppfatninger, misforståelser, en kvinne med et sykt syn på ting og sånt. Og da hentet de barna på skolen og politiet kom på døren og hentet foreldrene. Det tok dem et år å få dem tilbake, og et ødelagt liv.

Anonymous poster hash: b71e5...aa1
Skrevet

Ja, det kan skje. Naboen opplevde det..Alt var bare et rot av feile oppfatninger, misforståelser, en kvinne med et sykt syn på ting og sånt. Og da hentet de barna på skolen og politiet kom på døren og hentet foreldrene. Det tok dem et år å få dem tilbake, og et ødelagt liv.

Dette var ikke seksuelt misbruk, men løgner om vold. Vi vet det var løgn da vi hadde hørt det om det stemte det som ble sagt. 

Skrevet

Jeg vet vel ikke om det er løgn! Men jeg synes det er skummelt hvis noen som vil meg vondt løper til barnevern og lyver, så blir barna tatt ut av hjemmet uten at man er varslet på forhånd . Nå gjelder dette ikke meg da!

Skrevet

Ja, det kan skje. Naboen opplevde det..Alt var bare et rot av feile oppfatninger, misforståelser, en kvinne med et sykt syn på ting og sånt. Og da hentet de barna på skolen og politiet kom på døren og hentet foreldrene. Det tok dem et år å få dem tilbake, og et ødelagt liv. Anonymous poster hash: b71e5...aa1

Ja, sikkert!

Anonymous poster hash: 7d9ea...a7c

Skrevet

Dette var ikke seksuelt misbruk, men løgner om vold. Vi vet det var løgn da vi hadde hørt det om det stemte det som ble sagt. 

Med mindre du bor i huset, så vet du det ikke 100 %. Man vet aldri hva som skjer bak andres vegger

Skrevet

Jeg vet vel ikke om det er løgn! Men jeg synes det er skummelt hvis noen som vil meg vondt løper til barnevern og lyver, så blir barna tatt ut av hjemmet uten at man er varslet på forhånd . Nå gjelder dette ikke meg da!

Men hvorfor sier du lyver da?

Skrevet

§ 4-6.Midlertidige vedtak i akuttsituasjoner.

Er det fare for at et barn blir vesentlig skadelidende ved å forbli i hjemmet, kan barnevernadministrasjonens leder eller påtalemyndigheten uten samtykke fra foreldrene umiddelbart treffe midlertidig vedtak om å plassere barnet utenfor hjemmet.

Skrevet

Med mindre du bor i huset, så vet du det ikke 100 %. Man vet aldri hva som skjer bak andres vegger

Hehe, jeg vet hva som var greien og jeg vet hva som var sannheten. Nå velger jeg å ikke fortelle her, jeg bare bekrefter at noen ganger skjer det feil. Sånn er det bare. 

Skrevet

Ja, i enkelte situasjoner kan barnevernet gjøre det. Da gjelder det som regel vold i hjemmet/seksuelt misbruk. Jeg husker en sak for noen år siden hvor en barnehageansatt mistenkte seksuelt misbruk på et lite barn, varslet barnevernet, barnet ble vist hentet i barnehagen (samme dag?), og deretter foreldrene informert. Dette er kun hva jeg har lest i media og fritt etter hva jeg husker. Dessverre kan man jo si, så viste det seg at det ikke hadde hendt noe og foreldrene fikk barnet tilbake. Forferdelig belastning på foreldrene, men i de fleste tilfeller så gjøres ikke dette pga feilinformasjon vil jeg tro... 

Selv har jeg også blitt akuttplassert uten forvarsel, men da var det allerede en åpen sak på meg hos barnevernet. Skjedde noe som fikk begeret til å renne over for å si det sånn. Jeg forstår akuttplasseringen den dag i dag, men mener at det var en feilvurdering angående min situasjon. Noe annet burde blitt gjort, men nå er det ikke så lett for barnevernet når familier ikke er samarbeidsvillige. Jeg har ingen traumer fra det i dag for å si det sånn, var helt greit for meg. 

Anonymous poster hash: 27ac4...870
Skrevet

Kan hende de har snakket med barna eller samarbeidsinstanser og vurderer faren for at barna vil bli vesentlig skadelidende ved å forbli I hjemmet som så stor at akuttvedtak er nødvendig.. foreldrene har klagerett og klagen behandles raskt I fylkesnemnda. .

Anonymous poster hash: 77844...0cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...