Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #1 Skrevet 28. desember 2015 Ang rydding og holde orden på ting osv selv. Har ei på 7 snart 8 og føler jeg får igjen litt for at jeg har gjort alt veldig enkelt for henne hele tiden. Mener ikke at barna skal gjøre alt men noe må man vel kunne forvente i den alderen? Sliter også med at hun ikke leker selv. Har hun venner på besøk så vil hun mer enn gjerne være på rommet og leke men når hun er uten venner leker hun heller ikke, da må en av oss leke med henne. Hun har aldri lekt selv. Klarer ikke engang og se tv uten at noen sitter med henne. Var ikke helt meningen at dette skulle bli klaging men er litt oppgitt i øyeblikket Anonymous poster hash: 4e49f...3df
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #2 Skrevet 28. desember 2015 ? Anonymous poster hash: 4e49f...3df
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2015 #3 Skrevet 29. desember 2015 Jeg forventer ikke så mye av treåringen da han er i trassalderen. Men forventer at han ikke ødelegger for, eller slår broren sin. Og at han stort sett gjør det han får beskjed om. Av femåringen så forventer jeg opprydning av leker når det er gitt beskjed om det. Og at det tas i mot beskjeder, dette jobber vi med da oppmerksomheten ikke alltid er der. Begge barna kan leke fint for seg selv, men engasjerer meg når det passer slik for meg og/eller for dem. Anonymous poster hash: 4b961...110
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 Har ei på 8 og ei på 6. Vi krever at de rydder opp etter seg, setter på plass sko, henger opp tøy, rydder av bordet, rydde rommene sine. Eldste må legge på plass klærne sine i skapet. De må også hjelpe til med andre ting, støvtørking, støvsuging, tømme oppvaskmaskinen og gå ut med søppel. De får 50kr i ukelønn. Eldste går gjerne på butikken alene, har lært seg å sjekke priser og regne ut hva hun har råd til. De leker godt med hverandre, men også hver for seg. Tror det har vært enklere for oss siden vi har hatt to. De har hatt hverandre, og vi har ikke hatt så lett for å skjemme dem bort, slik man kanskje gjør med bare ett barn i huset. Det er jo gjerne litt enklere å rydde og ordne for ett barn, enn for fler. Men det er ikke for sent å endre på et par ting... Lag et sett med ordensregler dere vil hun skal følge, og vær konsekvente. Begynn gjerne med et par ting, så går det an å øke på etter hvert som det blir rutine. Litt usikker på hvordan du kan få henne til å leke for seg selv... Kanskje du kan starte sammen med henne, så forlate leken i noen minutter for å henge opp klær etc. Så er det bare å øke gradvis til hun blir vant til å sitte alene... Anonymous poster hash: 86317...ca4
Gjest Antarctica Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 Hvis de voksne "må" leke med henne eller se tv med henne, har du skjemt henne bort med oppmerksomhet...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Hvis de voksne "må" leke med henne eller se tv med henne, har du skjemt henne bort med oppmerksomhet... Ja, jeg har kanskje det. Tenkte kanskje at når man snart er 8 år så kan man vel stå opp i en times tid alene i helgene å se litt tv eller noe, men det er ganske uaktuelt her. Ikke leker hun på rommet eller andre plasser selv heller. Så det er vel sikkert meg det går på ja. Ikke like enkelt og rette på det merker jeg. Anonymous poster hash: 4e49f...3df
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Har ei på 8 og ei på 6. Vi krever at de rydder opp etter seg, setter på plass sko, henger opp tøy, rydder av bordet, rydde rommene sine. Eldste må legge på plass klærne sine i skapet. De må også hjelpe til med andre ting, støvtørking, støvsuging, tømme oppvaskmaskinen og gå ut med søppel. De får 50kr i ukelønn. Eldste går gjerne på butikken alene, har lært seg å sjekke priser og regne ut hva hun har råd til. De leker godt med hverandre, men også hver for seg. Tror det har vært enklere for oss siden vi har hatt to. De har hatt hverandre, og vi har ikke hatt så lett for å skjemme dem bort, slik man kanskje gjør med bare ett barn i huset. Det er jo gjerne litt enklere å rydde og ordne for ett barn, enn for fler. Men det er ikke for sent å endre på et par ting... Lag et sett med ordensregler dere vil hun skal følge, og vær konsekvente. Begynn gjerne med et par ting, så går det an å øke på etter hvert som det blir rutine. Litt usikker på hvordan du kan få henne til å leke for seg selv... Kanskje du kan starte sammen med henne, så forlate leken i noen minutter for å henge opp klær etc. Så er det bare å øke gradvis til hun blir vant til å sitte alene... Anonymous poster hash: 86317...ca4 Ska absolutt prøve ut dette med ordensregler. Så får vi bare håpe det gir positive resultater Anonymous poster hash: 4e49f...3df
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Min 3 åring må rydde leker når vi ber om det. Skjerf, votter og lue skal legges i kurv i garderobeskap når vi kommer inn og sko settes på plass. Når hun skifter tøy skal det brukte legges til vask. Hun skal ta ut matboks og flaske og sette på kjøkkenet etter bhg. Hun hjelper stort sett til med å dekke på bordet. Dette går stort sett av seg selv. Vi leker gjerne litt med henne hver dag, men forventer at hun leker selv også. Har vi feks vært ute og akt, vært på lekeplassen o.l syns jeg hun kan leke litt på egenhånd når vi kommer inn. Anonymous poster hash: bb63e...96d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 Har en på 2, 5 år som hjelper til å dekke på og av bordet til måltider. Han leker også alene hver dag. Han setter fra seg skoene i gangen når vi kommer inn. Og han rydder på plass lekene sine før leggetid. Hjelper også å ta ut av oppvaskmaskina:-) Anonymous poster hash: ae63e...b72
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 Jeg forventer ikke så mye av treåringen da han er i trassalderen. Men forventer at han ikke ødelegger for, eller slår broren sin. Og at han stort sett gjør det han får beskjed om. Av femåringen så forventer jeg opprydning av leker når det er gitt beskjed om det. Og at det tas i mot beskjeder, dette jobber vi med da oppmerksomheten ikke alltid er der. Begge barna kan leke fint for seg selv, men engasjerer meg når det passer slik for meg og/eller for dem. Anonymous poster hash: 4b961...110 Kanskje 3 åringen "trasser" fordi dere ikke forventer noe av han? Anonymous poster hash: 98573...d51
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 Høres ut som du har skjemt henne bort, ja. Jeg har også et enebarn. Han er 8 år og i grunn veldig selvstendig. Han har ihvertfall lenge stått opp alene i helgene, er veldig flink til å leke alene og rydder bra. Anonymous poster hash: 6e976...95b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 Hun er veldig flink til og rydde om noen rydder med henne. Hun elsker og hjelpe til, det har hun alltid vært flink med. Det er vist hun skal gjøre det alene som blir problemet. Men jeg må virkelig finne en måte for å få henne til og leke alene eller leke litt i det heletatt. Synes det er på tide;) Hi Anonymous poster hash: 4e49f...3df
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #13 Skrevet 30. desember 2015 Har ei jente på snart 2,5 år. Forventer hun legger ytterklær på plass, rydder leker som tar stor plass bort før hun tar frem noe nytt ( en dukke kan ligge, et stort gulvpuslespill må bort etter endt lek), at bøker går tilbake i hyllen etter de er lest, hun deltar når vi dekker bordet, blir med å tørker om hun har sølt og leker med seg selv om vi har besøk/ jeg lager mat osv. Foreløpig er det lett for hun er supergiret på å delta,men uansett er det nå et godt grunnlag legges Anonymous poster hash: a48cc...c2a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2015 #14 Skrevet 30. desember 2015 Har ei jente på samme alder som også er enebarn. Vi var litt sløve ved å gjøre "alt" for henne lenge. Det siste 1,5 årene, har vi imidlertid begynt å stille krav. En del hyl og skrik og diskusjoner, men det er mindre og mindre av dem. Begynn med en ting av gangen. Lag en avtale med belønning på enkelte ting, men ikke for alt. Vi lagde avtale for et par mnd ifht å klare å ikke bruke så himla lang tid om morgnen før skolen uten at vi maserf.eks. En viktig ting er selvsagt å snakke med barnet om disse tingene. Si det rett ut "jeg ser at jeg har gjort dere en bjørnetjeneste (forklar hva det betyr) osv osv. Familien er et team der alle må bidra osv osv osv. Vi forventer at hun rydder etter seg selv, henger opp klær/setter på plass sko, smører mat og skolemat selv, tømmer matboks og vasker den, legger skittentøy i skittentøyskurv og holder rommet sitt i orden sånn grovt sett. I tillegg skal hun hjelpe til når vi ber om det. (f.eks. dekke bordet, rydde ut av oppvaskmaskinen osv) Det er litt opp og ned hvor bra alt går, men vi er på rett vei. Lykke til! Anonymous poster hash: 6ebf1...d04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå