Gå til innhold

Er dette symptom på D vitamin mangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt lave verdier. Tror 45. Burde være over 55 (?)

Jeg er ute hver dag.

Men er likevel ekstremt trøtt og til tider svimmel.

Har vært sånn noen dager.

Anonymous poster hash: 9b5a7...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig energi kan være vitamin D ja, men kan også være jern og stoffskifte.

(Eller at det er naturlig at man er litt sliten om vinteren, eller at man forventer at man skal ha så mye energi til enhver tid, men det går i bølger, og plutselig er du ovenpå igjen)

Ta uansett minst 20 mcg tilskudd hver dag gjennom vinteren, det er ikke nok sol!

Anonymous poster hash: c08f7...ada

Skrevet

Jeg har nettopp selv fått påvist at jeg har vitamin D mangel å symtomene mine var veldig trøtt og svimmel.

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte

Og legen har sjekket det og jern.

Da satser jeg på at det vil hjelpe med piller mot D vitamin mangel 👍?

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte

Da satser jeg på at det vil hjelpe med piller mot D vitamin mangel ?

De beste måten og den raskeste måte å få opp Vitamin D opptaket er å ta tran.

Anonymous poster hash: d3cf2...a0e

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte

Da satser jeg på at det vil hjelpe med piller mot D vitamin mangel 👍?

Det er anbefalt å ta det hver dag gjennom vinterhalvåret uansett, så om du ikke merker noe fra eller til bør du ta det!

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte

Det kan muligens stemme for noen, men langt fra alle. Tran inneholder også vitamin A som kan hemme opptaket av vitamin D. I tillegg må man opp i langt over anbefalt "dagsdose" på tran for å få nok vit. D hvis man har en mangel!

Så for de aller fleste vil raskeste måten å få opp vit.D-nivåene sine være å ta høytilskudd med vitamin D3.

Anonymous poster hash: 86cb3...834

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte

Det kan muligens stemme for noen, men langt fra alle. Tran inneholder også vitamin A som kan hemme opptaket av vitamin D. I tillegg må man opp i langt over anbefalt "dagsdose" på tran for å få nok vit. D hvis man har en mangel!

Så for de aller fleste vil raskeste måten å få opp vit.D-nivåene sine være å ta høytilskudd med vitamin D3.

Dette er sant, man får kun 10 mcg D via tran, og man kan ikke øke dosen, for A er giftig i for store doser.

Men ta gjerne D løst i olje, sånn som Pharma Nord sitt tilskudd. Det skal være mest gunstig for opptaket.

Skrevet

Nå som vitaminene igjen er tillatt å importere, er det mye å spare på å kjøpe fra feks England. Noen få tastetrykk og du har et tilskudd i postkassa til under 200 kroner for et års forbruk.

Skrevet

Nå som vitaminene igjen er tillatt å importere, er det mye å spare på å kjøpe fra feks England. Noen få tastetrykk og du har et tilskudd i postkassa til under 200 kroner for et års forbruk.

Det er trygt også?

Skrevet

Det er trygt også? Anonymous poster hash: d3cf2...a0e

Helt trygt så lenge man kjøper fra godkjente firmaer. Vi handler alt vi trenger fra Bigvits i England og har gjort dette i flere år. Har aldri opplevd tull med betaling, eller at produktene ikke holder mål, evnt ikke kommer. Fra Bigvits har man normalt sett produktene i postkassa etter 3-5 dager.

Skrevet

Det koster 300,- for ca et års forbruk i Norge, ikke akkurat voldsomt mye å spare hvis man må ut med frakt.

Skrevet

Det koster 300,- for ca et års forbruk i Norge, ikke akkurat voldsomt mye å spare hvis man må ut med frakt.Anonymous poster hash: c08f7...ada

For all del, trenger man ikke større og bedre tilskudd enn Nycopluss, så er det jo greit å handle på norske apotek. :-)

For oss holder det ikke dette tilskuddet mål og vi sparer derfor flere tusen i året på å bestille fra UK.

Skrevet

Det koster 300,- for ca et års forbruk i Norge, ikke akkurat voldsomt mye å spare hvis man må ut med frakt.Anonymous poster hash: c08f7...ada

For all del, trenger man ikke større og bedre tilskudd enn Nycopluss, så er det jo greit å handle på norske apotek. :-)

For oss holder det ikke dette tilskuddet mål og vi sparer derfor flere tusen i året på å bestille fra UK.

Tenkte på Pharma Nord sin, men hvor mange mcg mener du man skal ta om dagen da? Her er det ikke snakk om alvorlige mangler, og siden det ennå er i startfasen av at "alle" tar D-vitamintilskudd, vet vi ennå ikke langtidseffekten av høydose tilskudd.

Skrevet

Tenkte på Pharma Nord sin, men hvor mange mcg mener du man skal ta om dagen da? Her er det ikke snakk om alvorlige mangler, og siden det ennå er i startfasen av at "alle" tar D-vitamintilskudd, vet vi ennå ikke langtidseffekten av høydose tilskudd.

D-pearls er helt klart det beste på det norske markedet, men har du mangel koster det mer enn 300 i året å bruke dette tilskuddet.

Selv om mangelen pr def ikke er alvorlig, kan man allikevel ha alvorlige symptomer og problemer. Min ektefelle var alvorlig syk med samme verdier som TS, og fikk beskjed om å spise makrell og ta en skje tran. :nei:  Med den dosen d-vitamin hadde han vært sykmeldt i mange måneder ekstra.

Det er slik at stadig flere fagpersoner mener det er på tide å endre anbefalingene, noen laboratorier har allerede hevet referanseområdet til 70 som nedre referanse. Hva kommer det av at skandinaviske helsemyndigheter mener vi trenger mindre d-vitamin enn resten av verden? Vi som har så få måneder hvor vi får naturlig d-vitamin fra sola. Jeg forstår det virkelig ikke. 

Hvor mange ie man bør ta om dagen er individuelt, men jeg mener det anbefalte inntaket i Norge er for lavt. Spesielt om vinteren. Det vises da også på den økende mengden pasienter med d-vitamin mangel. Som en foreleser fortalte på et kurs, så var det tidligere "kun" pasienter med mørk hudfarge som kom inn med d-vitamin mangel. Nå er det stadig økende mengde med etnisk norske pasienter, og mange av disse har alvorlig mangel og stor problematikk. Så kan man jo selvfølgelig undres over grunnen og om det evnt tidligere var lik mengde mangel, men at pasientene led i stillhet. 

Skrevet

Man burde helst være over 75, og gjerne 100. Så kjør på med høyder D-vitamin :)

Anonymous poster hash: 0a4ed...0b5

Skrevet

Rart at man får forskjellige beskjeder. Jeg fikk beskjed om at man bør ligge over 30, og helst over 50

Anonymous poster hash: cf4b1...e5e

Skrevet

Jeg har fått resept på

Divisun 800 IE

Den dere også har gått på?

Og ja, er farlig med for mye A Vitamin

Skrevet

D-pearls er helt klart det beste på det norske markedet, men har du mangel koster det mer enn 300 i året å bruke dette tilskuddet.

Selv om mangelen pr def ikke er alvorlig, kan man allikevel ha alvorlige symptomer og problemer. Min ektefelle var alvorlig syk med samme verdier som TS, og fikk beskjed om å spise makrell og ta en skje tran. :nei: Med den dosen d-vitamin hadde han vært sykmeldt i mange måneder ekstra.

Det er slik at stadig flere fagpersoner mener det er på tide å endre anbefalingene, noen laboratorier har allerede hevet referanseområdet til 70 som nedre referanse. Hva kommer det av at skandinaviske helsemyndigheter mener vi trenger mindre d-vitamin enn resten av verden? Vi som har så få måneder hvor vi får naturlig d-vitamin fra sola. Jeg forstår det virkelig ikke.

Hvor mange ie man bør ta om dagen er individuelt, men jeg mener det anbefalte inntaket i Norge er for lavt. Spesielt om vinteren. Det vises da også på den økende mengden pasienter med d-vitamin mangel. Som en foreleser fortalte på et kurs, så var det tidligere "kun" pasienter med mørk hudfarge som kom inn med d-vitamin mangel. Nå er det stadig økende mengde med etnisk norske pasienter, og mange av disse har alvorlig mangel og stor problematikk. Så kan man jo selvfølgelig undres over grunnen og om det evnt tidligere var lik mengde mangel, men at pasientene led i stillhet.

Hva heter de du bestiller? Vi bruker en formue på D-pearls og sliter med å få opp nivåene.
Skrevet

Jeg har fått resept på

Divisun 800 IE

Den dere også har gått på?

Og ja, er farlig med for mye A Vitamin

Divisun er bare 20 mcg den og, henger i fra gammelt av at den er reseptpliktig. (Var jo kun lov med 10 mcg frem til for et par år siden)

Skrevet

Rart at man får forskjellige beskjeder. Jeg fikk beskjed om at man bør ligge over 30, og helst over 50

Anonymous poster hash: cf4b1...e5e

Den som sa det har virkelig ikke peiling. 30 er en ganske stor mangel. 50 er minste minimum før det regnes som mangel etter hva norske myndigheter sier. Imidlertid er det snakk om at også norske myndigheter kommer til å endre dette til at alt under 75 skal ses på som mangel.

Man bør helst ligge over 100 nmol/L om man ser på forskningen som foreligger.

Skrevet

Selv om mangelen pr def ikke er alvorlig, kan man allikevel ha alvorlige symptomer og problemer. Min ektefelle var alvorlig syk med samme verdier som TS, og fikk beskjed om å spise makrell og ta en skje tran. :nei: Med den dosen d-vitamin hadde han vært sykmeldt i mange måneder ekstra.

Hva heter de du bestiller? Vi bruker en formue på D-pearls og sliter med å få opp nivåene.

Vi har brukt et produkt som heter Healthy Origins i flere år nå. Litt dyrere enn feks NOW, men det er snakk om småpenger uansett for et års forbruk, så vi fortsetter med dette.

Skrevet

Vær så snill dere; ikke gi anbefalinger ut fra hva dere tror eller synes, dere som gjør det!

Og hør på legen, ikke folk her inne, dere som tar tilskudd!

Anonymous poster hash: 2184a...a55

Skrevet

Vær så snill dere; ikke gi anbefalinger ut fra hva dere tror eller synes, dere som gjør det!

Og hør på legen, ikke folk her inne, dere som tar tilskudd!

Anonymous poster hash: 2184a...a55

Normalt er jeg helt enig med deg - men dessverre så er det slik at altfor mange leger som ikke har oppdatert seg på svært viktige grenser og doseringer når det kommer til D-vitaminer. Derfor er det viktig at de som sliter med en mangel leser seg opp på det og ev. ber om en second opinion.

Jeg har mange ganger hatt pasienter som har kommet fra legen sin med to beskjeder fra legen - de har en D-vit.mangel, og de blir anbefalt å ta en skje tran daglig. Eller de som har fulgt litt bedre med at de skal ta 20 µg daglig. Disse beskjedene får pasientene gjerne sammen med et skriv som helsemyndighetene skrev en del år tilbake til legene over anbefalinger for hvor store doser D-vit. man trenger ved de ulike manglene. De retningslinjene er i dag utdaterte, men tross alt bedre enn ingenting. Men når pasienten f.eks. har 11 nmol/L og en alvorlig mangel - som helsemyndighetene etter gamle anbefalinger sa måtte ha minst 40 µg tilskudd D3 daglig - og legen anbefaler pasienten én skje tran daglig og at å ta større doser er farlig.... da er den legens anbefalinger faktisk farlige for pasienten. Hvis man har optimale D-vit.nivåer i utgangspunktet og spiser godt med fet fisk ofte nok OG tar en skje tran daglig, da kan man være så heldig at én skje er "nok". Men den dosen D-vit. man får i normale doser med tran er kun nok til å ca. opprettholde gode verdier - det er IKKE nok til å få opp en mangel til et normalnivå!

Dette er det skremmende mange leger som fremdeles ikke har fått med seg, og følgen blir at folk går og er syke, får betennelsesproblematikk (som forøvrig også påvirker en hel rekke sykdommer som kreft, hjerte/kar, reumatisme m.m.), blir benskjøre, sliter med depresjoner, får redusert immunforsvar osv. osv.

Jeg er helt enig i at man ikke skal ta svar man får her inne for gitt. Vi har alle ansvar for egen helse og det ville vært uansvarlig å ta imot råd her uten å sjekke mer selv. Men når det kommer til akkurat D-vit. så er dessverre altfor mange av landets fastleger sørgelig uoppdaterte. Ikke bare sørgelig uoppdaterte - farlig uoppdaterte!

Derfor er det så viktig at folk vet dette! Og så sjekker det videre selv.

Som HvittHus også påpekte, flere av landets laboratorier har satt minstemål for referanseverdi på D-vit. til 70-75 nmol/L. Dette fordi all forskning viser at det tidligere minstemålet på 50 nmol/L var altfor lite. Og selv om 70-75 er nytt minstemål, så er det rimelig enighet blant de som er oppdatert på forskningen av D-vit. at man optimalt bør ligge på over 100 nmol/L.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...