Gå til innhold

Besøkshjem - hvor små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor små barn kan man få om man blir besøkshjem?

Ønsker så lite barn som mulig i starten, og gjerne ha en ordning vi kan ha i mange år fremover.

Men hvordan gjøre det med overnatting? Har man seng stående klart som dette barnet "eier" eller blir det type reiseseng/madrass på gulvet?

Anonymous poster hash: 77032...58d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei jeg kjenner fikk to barn på 6 mnd og 2 år. Hadde de på eget rom med egne senger. Barna blir som regel en stund selv om det bare er besøkshjem.

Anonymous poster hash: 5d77c...dde

Skrevet

Ei jeg kjenner fikk to barn på 6 mnd og 2 år. Hadde de på eget rom med egne senger. Barna blir som regel en stund selv om det bare er besøkshjem.

Anonymous poster hash: 5d77c...dde

Skrevet

Hvor små barn kan man få om man blir besøkshjem?

Ønsker så lite barn som mulig i starten, og gjerne ha en ordning vi kan ha i mange år fremover.

Men hvordan gjøre det med overnatting? Har man seng stående klart som dette barnet "eier" eller blir det type reiseseng/madrass på gulvet?

Det varierer fra kommune til kommune, men de ønsker at barna helst er 2-3 år eller eldre.

Det er krav om at de skal ha eget rom de helgene de er på besøk. Hva rommet brukes til ellers er ikke viktig, men rommet skal være tilgjengelig med en brukbar seng når barnet er på besøk. Vi hadde en sovesofa på gjesterommet.

Anonymous poster hash: abb25...9e7

Skrevet

Sønnen min på 5 skal få besøkshjem for både hans og min skyld. Datteren min på 2 er ennå litt for ung i følge barnevernet, men hadde vi hatt noen vi kjente fra før og stolte på kunne det blitt aktuelt. Litt av problemet er jo nettopp at vi ikke har noe nettverk her som kan avlaste meg litt innimellom, og derfor har vi ikke noe sånt nå.

Anonymous poster hash: 97b42...e49

Skrevet

Nå er det 15 år siden jeg selv var i besøkshjem, men da var det hvertfall ikke eget rom. Jeg lå på madrass på rommet til et av barna som bodde der fra før (var på samme alder), og i en kjeller på en benk(?) med en madrass på et annet sted jeg var. Der i kjelleren var jeg bare en helg fordi jeg hatet det der... Likte meg mye bedre på samme rom som andre barn ettersom jeg var et veldig utrygt barn. 

Mine småsøsken var også i besøkshjem, de kunne maks ha vært 4-5 år vil jeg tro. Minste kanskje bare 3 år. 

Anonymous poster hash: 3c538...6d8
Skrevet

Takk for mange svar.

Vi har ikke et egnet, eget tom. Tanken var ekstraseng eller køyeseng på 8-åringen sitt rom. Det er rett ved vårt.

Vi har et kontor/atbeidsrom, men det er ikke i samme etasje som oss og det føler jeg ikke er trygt nok.

Håper vi blir med i vurderingen selv om vi ikke har et helt eget rom da...

Hi

Skrevet

Det står i kravene om foster/besøkshjem at avlaster må ha eget rom til barnet. Men dette tror jeg ikke er så viktig om behovet er stort i kommunen dere bor i.

At du vil ha barnet i flere år er veldig fint. Men for barnets del håper jeg dette bare er en kort periode og at det etterhvert får være hos familien sin hele tiden :)

Anonymous poster hash: ddd92...a2c

Skrevet

Takk for mange svar.

Vi har ikke et egnet, eget tom. Tanken var ekstraseng eller køyeseng på 8-åringen sitt rom. Det er rett ved vårt.

Vi har et kontor/atbeidsrom, men det er ikke i samme etasje som oss og det føler jeg ikke er trygt nok.

Hi

En baby, eller forsåvidt en tre-fireåring har da ingenting å gjøre på samme rom som en åtteåring, alvorlig talt. Har dere ikke noe bedre å tilby så ville jeg droppet det. Skal det gå ut over barnet ditt at du vil ha et mindre barn i besøkshjem? Da er det mye bedre om dere finner noen som er nærmere barnet ditt i alder.

Anonymous poster hash: 2cb9d...123

Skrevet

Vi ble spurt om å Være besøkstjeneste.

Vi hadde ikke noe ledig rom til dette barnet, men vi hadde et sterkt ønske om å være til hjelp. Løsningen hos oss ble at vår ene sønnen lånte bort sitt rom 3.hver helg. Da sov han på madrass hos sine brødre.

Men så klart det hadde jo ikke gått om han ikke hadde vært så stor at vi kunne snakke med han om dette. Han var 9 år.

Anonymous poster hash: 420c7...304

Skrevet

Takk for mange svar.

Hi

En baby, eller forsåvidt en tre-fireåring har da ingenting å gjøre på samme rom som en åtteåring, alvorlig talt. Har dere ikke noe bedre å tilby så ville jeg droppet det. Skal det gå ut over barnet ditt at du vil ha et mindre barn i besøkshjem? Da er det mye bedre om dere finner noen som er nærmere barnet ditt i alder.

Anonymous poster hash: 2cb9d...123

Om vi hadde fått et eget barn nr tre, hadde løsningen også vært å dele rom med storebror fra 1-års alder.

Barn har godt av å dele, og jeg ser ikke på det å dele rom som noe fælt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...