Gå til innhold

Interessant psyk. eksperiment

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er tankevekkende. Det er også skummelt med tanke på at hvis man først har fått et stempel så blir alt man sier, gjør eller opplever av fysiske symptomer/sykdom forklart med bakgrunn av den diagnosen man er blitt stemplet med.

Det viser at et stempel gjør at de ansvarlige slutter å tenke selv, slutter å stille kritiske spørsmål ved eget arbeid, slutter å kvalitetssikre, slutter å revurdere diagnoser.

Jeg har opplevd noe lignende, jeg har en fysisk diagnose som også kan påvirke psyken. Jeg har ikke større problemer med psyken, kun det som er naturlig for den begrensede livskvaliteten og funksjonsnivået jeg har fått pga. de hemminger de fysiske problemene gjør. Men fordi jeg har vist min fortvilelse og frustrasjon over situasjonen til Nav så ville de uføretrygde meg pga. psykiske problemer. Uansett hva jeg tok opp med dem fikk jeg bare høre at jeg hadde så store psykiske problemer at det eneste riktige var å søke uføretrygd med psyken som årsak, jeg ble bedt om å søke, fikk ubehageligheter når jeg sa jeg ikke ville søke om uføretrygd basert på noe som ikke stemte. Da fikk jeg vite at jeg ikke hadde innsikt i egen situasjon og var i benektelse av hvor store problemene mine egentlig var, og derfor krevde de utredning av min psyke som de så ville bruke til å få gjennom en uføretrygd.

Men psykiater erklærte meg psykisk frisk, at problemene mine var fysiske, og den påvirkningen det har på psyken er normalt med tanke på det fysiske og slik livssituasjonen er blitt.

Men da jeg var i utredning slo det meg hvor enkelt det ville vært for meg å komme med slike påstander som forsøkspersonene i denne studien kom med. Jeg fikk alle samme spørsmål, om jeg hørte stemmer, om det var skjulte beskjeder til meg i radio, tv, internett, aviser, om noen fortalte meg hva jeg skulle gjøre. Hadde jeg ønsket en uføretrygd der så kunne jeg nok ha fått det ved å late som om jeg hørte/så slikt. Men jeg var ærlig hele veien og ble altså erklært psykisk frisk. Etter det har Nav ikke med ett ord nevnt å uføretrygde meg pga. psyken igjen. Men det var skremmende å se hvordan så mange i Nav kastet seg på samme "stempel" hvor de - som ikke har fagkunnskap til å stille diagnoser! - hadde bestemt seg for at jeg var psykisk syk og dermed tolket alt jeg sa og gjorde ut fra den forutsetning at jeg var psykisk syk og ikke egentlig hadde en fysisk diagnose. Når samme personer sitter på så mye makt for den videre prosessen mot enten å bli frisk, helt eller delvis arbeidsfør eller ufør... så er det skremmende.

Å lese denne studien burde være obligatorisk for alle som jobber med mennesker!

Nå er denne studien forholdsvis gammel, men jeg har lest nyere studier som har vist at ting ikke nødvendigvis er så mye bedre i dag (husker dessverre ikke hvor jeg leste det).

Anonymous poster hash: dcfd0...b38
Skrevet

Kjempeinteressant artikkel!

Anonymous poster hash: 7075b...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...