Gå til innhold

2,5 åringen er livredd alle dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til hvordan vi kan endre dette? Han har bestandig vært skeptisk, noe som egentlig er rart da vi har dyr på alle kanter - nærmeste nabo er en gård med sau, kyr, hund, hest, katt. Besteforeldrene har katt og der er vi daglig. Han tør ikke gå på bakken, da han er redd for at dyrene skal ta ham, er vi på besøk hos folk med dyr, tør han ikke være på gulvet - hyler og blir hysterisk.

Vi har prøvd å forklare, vise, eksponere... Nå er jeg tom for ideer. Det hemmer sånn, vi kan ikke dra på besøk til andre uten at det blir kaos. Ingen av oss er redd for dyr, så ingen slike holdninger som smitter over til barnet.

Vi har vurdert å få oss katt selv, men har lagt planene på hylla, da vi har fått en baby med atopiske plager og vil ikke risikere å måtte kvitte oss med den i tilfelle allergi.

Noen der ute som har tips?

Anonymous poster hash: c1d97...41a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv en periode å lese om dyr, se på bilder og fremsnakke dem. Når en 2-åring har hørt en million ganger "Se for en søt pus, den er så myk å kose med" vil han antagelig etterhvert tro det.

Fortsett å eksponere, men på en måte som ikke skremmer vettet av ungen. Allier deg med noen som har dyr og er villig til å hjelpe deg. La ungen f.eks sitte trygt på pappas fang mens han ser på at du koser og godsnakker med en hund i andre enden av rommet.

Led hunden sakte men sikkert nærmere barnet, ikke første dagen, men dag for dag.

Vi har vært gjennom dette med nabogutten som var helt hysterisk. Han skrek rett ut nærmest i dødsangst om et dyr kom brått på, han var så redd at det var helt vondt å se.

Etter en tid turte han ta hunden vår på rompa. Når jeg satt med hunden på gulvet, og gjemte hodet til hunden i armene mine og lot rumpa peke mot gutten turte han til slutt røre den.

Sakte men sikkert har han blitt tryggere. Fremdeles litt utrygg, men nå kan han faktisk bevege seg fritt i f.eks hagen her selv om hunden er ute og han tør klappe den litt.

Anonymous poster hash: d3ec9...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...