Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #1 Skrevet 27. desember 2015 Bruker en oppskrift der ribba stekes med svoren direkte ned i vann den første tiden. Greit så langt, men det står ingenting om ribba fortsatt skal stå i vann når den snus, eller om den da skal settes på rist over langpanna med vannet i. Noen som har peiling? Ribba står i ovnen, så det haster, og jeg har aldri stekt ribbe før! Anonymous poster hash: 4d19c...005
overlord Skrevet 27. desember 2015 #2 Skrevet 27. desember 2015 Bruker en oppskrift der ribba stekes med svoren direkte ned i vann den første tiden. Greit så langt, men det står ingenting om ribba fortsatt skal stå i vann når den snus, eller om den da skal settes på rist over langpanna med vannet i. Noen som har peiling? Ribba står i ovnen, så det haster, og jeg har aldri stekt ribbe før! Anonymous poster hash: 4d19c...005 Jeg setter den på rist over panne med vann og grønnsaker og bygger den opp under midten dersom risten ikke har bøy,
Sommerfuggel i magen Skrevet 27. desember 2015 #3 Skrevet 27. desember 2015 Den skal stå på rist, eller ligge nedi vannet med kuler av f eks sølvfolie under midten, så svoren får kul på seg. Ikke ha i så masse vann. Du kan heller etterfylle! Ta vare på vannet du dampet den i først og bruk igjen. Masse smak i dette
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #4 Skrevet 27. desember 2015 Takk, da prøver jeg meg med rist over vann i langpanna. Anonymous poster hash: 4d19c...005
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #5 Skrevet 27. desember 2015 Bruker en oppskrift der ribba stekes med svoren direkte ned i vann den første tiden. Greit så langt, men det står ingenting om ribba fortsatt skal stå i vann når den snus, eller om den da skal settes på rist over langpanna med vannet i. Noen som har peiling? Ribba står i ovnen, så det haster, og jeg har aldri stekt ribbe før! Anonymous poster hash: 4d19c...005 Du kan velge, jeg lar ribba stå i vann også etter at den er snudd. Veldig viktig at langpanna ikke koker tørr, må være dekket av vann hele tiden. Så lager du saus av det vannet/kraften til slutt. Anonymous poster hash: c3d97...c0b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #6 Skrevet 27. desember 2015 Du kan velge, jeg lar ribba stå i vann også etter at den er snudd. Anonymous poster hash: c3d97...c0b Hva er fordelen med det (om det er noen)? Jeg har ennå 10 minutter igjen å ombestemme meg på :-) Anonymous poster hash: 4d19c...005
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #7 Skrevet 27. desember 2015 Vi fikk helt himmelsk ribbe denne gangen. Gjorde slik: svor ned i langpanne med vann og folie over seg - 200 grader i 1 time. Deretter snu ribba med svor opp og langtidsstek på 90-100grader i 7-9t. Hadde litt gulrøtter i langpannen og helte Litauen vannet/sjyen over ribben med jevne mellomrom. Fyll på med vann i langpannen ved behov.Ribba ble nydelig og vi kommer til å gjøre det på denne måten fast. Svorene bare poppet opp som popcorn;) Anonymous poster hash: 625b6...704
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 Jeg bruker å snu ribba etter ca 45 min, på 230 grader. så legger jeg en tallerken opp ned i langpannen dekker ribba opp tallerkenen, til med folie, står enda 45 min, så tar jeg av folien lar ribben stå i 3 4 timer på 200 grader. Husk og ha litt av kraften over kjøttet, blir kle svoren puffet ta den litt o grillen. Anonymous poster hash: 54a40...0af
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 Vi fikk helt himmelsk ribbe denne gangen. Gjorde slik: svor ned i langpanne med vann og folie over seg - 200 grader i 1 time. Deretter snu ribba med svor opp og langtidsstek på 90-100grader i 7-9t. Hadde litt gulrøtter i langpannen og helte Litauen vannet/sjyen over ribben med jevne mellomrom. Fyll på med vann i langpannen ved behov.Ribba ble nydelig og vi kommer til å gjøre det på denne måten fast. Svorene bare poppet opp som popcorn;) Anonymous poster hash: 625b6...704 Vi gjorde også dette. Min første ribbe. Ble fantastisk!! 😃 Anonymous poster hash: a2a54...54a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 Dette ser ut til å bli ribbefadese. Den har stått i ovnen i 15 minutter etter at den ble snudd, og ikke så mye som et eneste lite poff i svoren :-( Kan det ennå skje? Anonymous poster hash: 4d19c...005
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 Dette ser ut til å bli ribbefadese. Den har stått i ovnen i 15 minutter etter at den ble snudd, og ikke så mye som et eneste lite poff i svoren :-( Kan det ennå skje? Anonymous poster hash: 4d19c...005 Den skal stå ca 1,5 time etter at du har snudd den. Så ja, det hadde vært noe rart hvis du hadde sprø svor allerede 😂 Anonymous poster hash: 63931...81e
Keiserpingvin Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 (endret) Jeg har ingen deler av ribba nede i vann (forsto jeg det rett?). Snur den ikke under dampingen heller. Men har den på rist over langpanne, bygger opp som nødvendig med folie og tallerken, og har et par dl vann nedi panna. Dekker med sølvfolie og damper i en time. Tar av folien og lar ribba steke en til to timer til etterpå. Svoren blir alltid knasende sprø og ribba saftig og god. Det finnes vel omtrent like mange måter å steke ribbe på som det finnes ribbestekere, så det går nok kjempefint. At svoren ikke har poppet et kvarter etter at du avsluttet dampingen er ikke rart. Den skal vel steke en god stund enda. Hvis svoren ikke blir sprø på slutten setter du ribba et hakk høyere i ovnen og skrur på grillelementet. Da bør det poppe som bare det. Følg med på ribba, for da går det ganske så fort, og hvis du ikke passer på kan det blir svidd. De ferdige delene kan du dekke med sølvfolie etterhvert så de ikke svir seg. Endret 27. desember 2015 av Keiserpingvin
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 Vi laget ribbe etter fremgangsmåten til Hellstrøm, og det funket som bare det 😊 Anonymous poster hash: 4ad9b...022
Hønemor30 Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Jeg langtidssteker alltid - gjør seg selv og lite jobb. Skrur bare opp varmen på slutten.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 Jeg bruker å snu ribba etter ca 45 min, på 230 grader. så legger jeg en tallerken opp ned i langpannen dekker ribba opp tallerkenen, til med folie, står enda 45 min, så tar jeg av folien lar ribben stå i 3 4 timer på 200 grader. Husk og ha litt av kraften over kjøttet, blir kle svoren puffet ta den litt o grillen. Anonymous poster hash: 54a40...0af Du har den altså opp mot 6 timer på 200 grader eller mer? Høres ut som tørr ribbe. Anonymous poster hash: 745bf...598
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #16 Skrevet 27. desember 2015 Vi fikk helt himmelsk ribbe denne gangen. Gjorde slik: svor ned i langpanne med vann og folie over seg - 200 grader i 1 time. Deretter snu ribba med svor opp og langtidsstek på 90-100grader i 7-9t. Hadde litt gulrøtter i langpannen og helte Litauen vannet/sjyen over ribben med jevne mellomrom. Fyll på med vann i langpannen ved behov.Ribba ble nydelig og vi kommer til å gjøre det på denne måten fast. Svorene bare poppet opp som popcorn;) Anonymous poster hash: 625b6...704 Hadde du folier og forhøyet ribben under langstekingen? Anonymous poster hash: fd1c9...61e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå