Gå til innhold

Trenger hjelp fra dere flaske\pumpemammaer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pga sykdom hos barnet måttet gi opp amminga, iallefall inntil videre og har de siste fire ukene fullpumpet. Jeg kan ikke så mye om dette så det har vært litt prøving og feiling og jeg har noen spørsmål.

Om en måneds tid skal vi ut å reise og jeg lurer på hvordan man gjør det med oppbevaring av morsmelk\pumping o.l når man skal ut å fly? Melka holder seg jo ikke så lenge i romtemp at det holder hele turen. Regner med turen vil ta ca 8 timer fra vi drar hjemmefra til vi er fremme der vi skal og da skal mini ha minst to, kanskje tre måltider på den tiden. Jeg håper jeg kan ta med meg pumpa i håndbagasjen og pumpe meg når vi mellomlander dersom ungene er samarbeidsvillige og det ikke er for mye stress. Prøver å optimalisere pumpeprosessen nå med å kjøpe inn doble sett med utstyr og nok flasker, men det er helt sikkert ting jeg kunne kjøpt som ville gjort ting enda lettere. Pumper meg ca hver 3. time døgnet rundt.

Kom gjerne med tips og triks dere som er erfarne :) 

Anonymous poster hash: 5ea93...a42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har pga sykdom hos barnet måttet gi opp amminga, iallefall inntil videre og har de siste fire ukene fullpumpet. Jeg kan ikke så mye om dette så det har vært litt prøving og feiling og jeg har noen spørsmål.

Om en måneds tid skal vi ut å reise og jeg lurer på hvordan man gjør det med oppbevaring av morsmelk\pumping o.l når man skal ut å fly? Melka holder seg jo ikke så lenge i romtemp at det holder hele turen. Regner med turen vil ta ca 8 timer fra vi drar hjemmefra til vi er fremme der vi skal og da skal mini ha minst to, kanskje tre måltider på den tiden. Jeg håper jeg kan ta med meg pumpa i håndbagasjen og pumpe meg når vi mellomlander dersom ungene er samarbeidsvillige og det ikke er for mye stress. Prøver å optimalisere pumpeprosessen nå med å kjøpe inn doble sett med utstyr og nok flasker, men det er helt sikkert ting jeg kunne kjøpt som ville gjort ting enda lettere. Pumper meg ca hver 3. time døgnet rundt.

Kom gjerne med tips og triks dere som er erfarne :)

Morsmelk holder seg minst åtte timer i romtemperatur. Du kan også ta med kjøleelementer slik at den holder seg kjølig. Jeg hadde en kjøleveske som jeg fikk med da jeg kjøpte pumpa. Jeg husker jeg pumpet på toalettet på en flyplass. Det var tider det.. Husker lyden fra pumpa og at folk utenfor doen trodde det var en bombe. 😊

Anonymous poster hash: 48d95...ca9

Skrevet

Hadde melka klar i flaske i en beholder med kjøleelement. Hadde termos m varmt vann og et litermål hvor jeg varmet flaskene. (Altså: litermål med varmt vann og flaska oppi der. )

Anonymous poster hash: d846f...6dc

Skrevet

Men hvordan er det å få med seg termos med varmt vann i håndbagasjen på flyet? De er jo så strenge på slikt tenker jeg. 

Skrevet

Kan du ikke pumpe på flyet? Eller?

Anonymous poster hash: bf84b...d8a

Skrevet

Ta med tom termos og få varmt vatn på ein restaurant på flyplassen. Evt ber du om å få tevatn på flyet. Funke strålande.

Eg hadde med meg pumpa på tur. Anten satte eg meg på ammerommet, på toalettet eller eg pumpa på flyet. Hadde med et stort og breitt skjerf eg la framfor ovekroppen. Hadde med 2-3 pumper. Valgte å ha med manuelle pumper då dei ikkje laga lyd, og eg hadde pumpene liggande i kvar sin plastikkpose.

Skrevet

Tenker det nok blir litt mye styr. Vi har med jenta vår som da er 4 mnd og søstra på 4 år, så vi får nok hendene fulle på flyet. I tillegg bråker jo pumpa litt, så det kan være sjenerende for de rundt. Men det går fint å vente til vi mellomlander, er bare en kort flytur så det holder fint å pumpe før vi drar hjemmefra, når vi mellomlander og når vi er fremme tenker jeg. 

Skrevet

Ta med tom termos og få varmt vatn på ein restaurant på flyplassen. Evt ber du om å få tevatn på flyet. Funke strålande.

Eg hadde med meg pumpa på tur. Anten satte eg meg på ammerommet, på toalettet eller eg pumpa på flyet. Hadde med et stort og breitt skjerf eg la framfor ovekroppen. Hadde med 2-3 pumper. Valgte å ha med manuelle pumper då dei ikkje laga lyd, og eg hadde pumpene liggande i kvar sin plastikkpose.

Jeg må ha med min elektriske doble pumpe, sliter litt med å få ut nok så det tar tid og jeg hadde nok ikke fått ut mye med manuell pumpe. Men hvis det er ammerom på Gardermoen eller ett toalett med plass til meg og ungene så går det nok fint :) Har pumpebh så jeg har hendene fri mens jeg pumper, det kommer nok godt med med to unger på slep :)

Skrevet

Ska du reisa aleina med begge ungane?

Finnes sikkert Ammerom på Gardermoen, men eg hadde anten babyen med og amma eller reiste uten med pumpa, og brukte bare desse små toaletta, så eg veit ikkje kor dei evt er.

God tur og lykke til!

Skrevet

Tenker det nok blir litt mye styr. Vi har med jenta vår som da er 4 mnd og søstra på 4 år, så vi får nok hendene fulle på flyet. I tillegg bråker jo pumpa litt, så det kan være sjenerende for de rundt. Men det går fint å vente til vi mellomlander, er bare en kort flytur så det holder fint å pumpe før vi drar hjemmefra, når vi mellomlander og når vi er fremme tenker jeg.

Okei. Da vil jeg anbefale deg å spørre flyselskapet om muligheten til å få varmet melken på flyet og bruke kjøleelementer :) god tur :)

Skrevet

Ska du reisa aleina med begge ungane?

Finnes sikkert Ammerom på Gardermoen, men eg hadde anten babyen med og amma eller reiste uten med pumpa, og brukte bare desse små toaletta, så eg veit ikkje kor dei evt er.

God tur og lykke til!

Nei, mannen skal heldigvis være med. Forhåpentligvis har minstemor roet seg litt når den tid kommer, hun er en krevende baby så langt så vi er alltid to når vi er ute av huset, er derfor mildt sagt veldig spent og nervøs så prøver å forberede meg så godt jeg kan :) Skulle helst ammet (er så mye enklere), men mini nekter å ta pupp etter vi var innlagt på sykehuset for noen uker siden. Kjempetrist siden jeg fullammet de to første mnd og det var så innmari kjekt og praktisk. Men må bare gjøre det beste ut av det. Får gå til innkjøp av termos også kanskje. Har sett sånne flaskevarmere\kjølere på utenlandske nettbutikker (mam) men finner det ikke i Norge. Det så veldig praktisk ut!

Skrevet

Okei. Da vil jeg anbefale deg å spørre flyselskapet om muligheten til å få varmet melken på flyet og bruke kjøleelementer :) god tur :)

Tusen takk :) Da skal jeg handle inn en liten kjølebag og en termos i tillegg så er jeg forberedt. Takk for tips :) 

Skrevet

Vet dere forresten hvordan det er å ta med bilsete på flyet? Hører folk gjør det, men siden så små barn går gratis har de jo ikke eget sete og dermed heller ikke plass til noe bilsete. Tenkte å sende mail til flyselskapet og høre, men kan høre om erfaringer her og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...