Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #1 Skrevet 26. desember 2015 Hvordan gjøres det i restauranter o.l med skjærefjøler,kniver og annet utstyr ift hygiene? Brukes samme fjøla og kniven på alt,uten at det vaskes først? Var på restaurant i dag, og bestilte mat til sønnen min. Han er allergisk mot sitrus(veldig) og jeg ble ganske paff da han fikk rask reaksjon på maten han spiste selvom maten overhodet ikke inneholder sitrus av noe slag. Etter å ha fått gitt han medisin og sett at ting roet seg,snakket jeg med kokken selv,som bekreftet at maten ikke inneholdt sitrus. Sønnen min har ingen andre allergier,og dette påpekte jeg da jeg kommenterte/spurte kokken om hans hygienerutine. Da innrømte han at jo,det hendte han bruker samme fjøla til flere ting uten å vaske den... Jeg ble så skuffet og sint. Det er ikke bare mitt barn som har allergi! Jeg ba han skjerpe seg og tenke... Han beklaget og beklaget... Tenker at om han ikke har tid til å vaske/bytte utstyr,så lurer jeg veldig på hvordan resten av hygienen er på det kjøkkenet... Er det normalt å ikke vaske/bytte utstyr mellom forskjellig mat? I dette tilfellet har han isåfall kuttet sitron/sitrus og så kyttet kylling rett på samme fjøla etterpå... Anonymous poster hash: 0d536...d37
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #2 Skrevet 26. desember 2015 Hvis du tror at de bruker en fjel til hver mattype på restaurant er du veldig, veldig naiv tenker jeg. Anonymous poster hash: e1217...788
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #3 Skrevet 26. desember 2015 Veldig varierende. Min mann har alvorlig skalldyrallergi, og vi har flere ganger opplevd at de har brukt fjøl og kniv som ikke har vært vasket. Er jo kjempefarlig. Da de jo risikerer å ta livet av kundene sine! Men på litt dyrere restauranter så er de svært flinke på slike ting. Der har det aldri vært noe problem. Anonymous poster hash: 325f6...426
Yellow Brick Road Skrevet 26. desember 2015 #4 Skrevet 26. desember 2015 (endret) At man bruker samme fjøl til flere typer mat, betyr ikke at det er uhygienisk. Skjærer man kylling og grønnsaker til salat på samme fjøl i nevnte rekkefølge, er det uhygienisk, men skjærer man sitron først og så kylling som skal steks, er det helt innenfor når det gjelder hygiene. Det er grunnen til at allergikere må gi beskjed når man bestiller at man er så allergisk at man ikke en gang tåler spor av det man er allergisk mot. Da kan kjøkkenet ta sine forholdsregler ut i fra det. Reklamerer de med "sitrusfri" mat, må man kunne forvente at redskaper ikke har vært i kontakt med sitrus, ikke ellers. Endret 26. desember 2015 av Yellow Brick Road
skinnfilla Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 Vi hadde fargede fjøler, rød til kjøtt, grønn til grønnsaker, blå til fisk , hvit til spesialkost . Og jeg bruker ulike kniver til kjøtt, fisk osv Jeg jobbet på sykehjem og vi var utrolig nøye med hygiene og hensyn til allergier og sykdom . Samme da jeg var kantinebestyrer på en stor bedrift. Kan ikke uttale meg om restauranter, men de har jo alle mulige folk der og bør være nøye der også. Mange sløve kokker rundtforbi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå