Gå til innhold

Hva er galt med moren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Trykket feil i forige post) 

Hei! 
Jeg føler meg rådvill og alene i denne situasjonen vi er i når det gjelder min mor. Jeg er enebarn, og har kun en halvsøster på far sin side. Min mor har lenge slitt med psyken, noe alle vet untatt hennen selv. Hun er uføretrygdet og er ikke veldig god på den sosiale fronten. Dette har resultert i svært få/ingen venner. De hun kaller "venner" er folk hun drikker seg stup full med ca.6-7 ganger i året. Humøret hennes varier veldig, til tider er hun snill som dagen er lang mens andre dager virker hun fjern og blir fornærmet for den minste ting. Tideligere har hun vært pasient hos dps, men sluttet etter kun få ganger fordi hun mente de ikke fant noe "galt" med henne. 

Kort fortalt har denne julen vært et helvette. Det hele startet noen dager før julaften når jeg kom hjem for å tilbringe julen hjemme. Hun og min far har et veldig anstrengt forhold. Moren min har veldig mange vrangforestillinger om faren min, og har blandt annet spredt alvorlige anklager rundt om på bygda om faren min, mens hun har vært full(Som ikke stemmer med virkerligheten overhodet). Stemingen hjemme er alltid amper, og man må passe på hva man sier slik at ikke moren min vrir alt om å finner på usanne historier. Det som altså skjedde denne dagen før julaften var at jeg fortalte moren og faren min at min halvsøster ikke ønsket å komme hjem til jul pga den dårlige stemningen. Dette tok moren min forfærdelig ille opp, og vridde det om til at min søster er utakknemlig og hater henne. Mor kommer ofte med komentarer som "Etter alt jeg har gjort for han/hun/deg" osv. Og dette provoserer meg veldig. Det endte altså i en veldig opphetet diskusjon, fordi jeg ikke takler henne når hun får slike forestillinger og vrir om på det jeg sier. Til slutt måtte jeg holde henne nede med makt for at hun ikke skulle skade seg selv. Min far hjalp meg ikke overhodet, noe han omtrent aldri gjør når hun har sine utbrudd. Etter dette vred hun  om historien til at jeg "overfalt" henne, og hun har vært helt fjern og rar siden hendelsen enda jeg har beklaget x-antall ganger for å prøve å rette på stemingen. 

Dette er absolutt ikke første gang hun vrir om på ting og legger ord i munnen på andre. Dette begynner å bli mer og mer alvolig syns jeg, og nå er jeg redd for hva hun vil finne på. 
Som dere kanskje merker utelater jeg en god del detaljer, i frykt for at dette skal bli igjen kjent. 

Hva tenker dere at jeg bør gjøre? Og er det jeg eller mor som er "syk? Til tider får hun meg nesten til å tro at det er meg. 

Anonymous poster hash: fab44...819
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke deg, det er din mor!

Hvis det skjer igjen at hun vil skade seg selv, så må dere umiddelbart ringe psykiatrisk akutteam i kommunen eller annen akutthjelp innen psykiatri som er tilgjengelig. Dette fordi de i akkurat den situasjonen kan tvangsinnlegge henne. Det kan gjøre at hun får mer utredning og hjelp. For det er ingen tvil om at hun er syk og trenger hjelp.

Men du/dere i nærmeste familie er ikke de som kan eller skal gi henne den hjelpen hun trenger - det må fagfolk gjøre. Noe som er vanskelig når hun ikke innser sine egne problemer og ikke vil ta imot hjelp. Men i en slik akuttsituasjon så kan dere få henne innlagt!

Ja, det er tøft, men det er ikke vondere enn å leve med slike stadige konflikter og utbrudd og den ustabiliteten dere lever med nå.

Du sier at du har unnskyldt deg mange ganger etter at du måtte holde henne for å hindre henne fra å skade seg selv - det er ikke noe du skal unnskylde. Og når du unnskylder det, og moren din får deg til å gjenta det utallige ganger, da bruker hun det som en måte å styre deg og omgivelsene, hun går inn i en martyrrolle som er destruktiv for dere alle.

Du skriver at hun nå har vridd om historien til å bli at du overfalt henne, og at hun i ettertid er fjern og ikke helt tilstede. Det er egentlig nok grunn til å ringe de som har ansvar for psykiatrien i kommunen dere bor i - og å gjøre det nå, gjerne i dag!

I tillegg så bør du ved første hverdag ta kontakt med hennes fastlege og fortelle hvordan hennes psyke endrer seg og hvor ille det er blitt.

Ta deg en tur ut av huset nå og ring de som har ansvar for slike tilfeller i kommunen. Om du ikke vet hvem som har ansvaret så ringer du den vanlige legevakten, de skal ha oversikt over hjelpetilbud som finnes.

Ikke utsett å oppsøke hjelp - det vil ikke ordne seg av seg selv eller bli bedre. Din mor trenger hjelp!

Ikke tvil på deg selv!

Anonymous poster hash: bdfdc...1ac
Skrevet

Det er ikke deg, det er din mor!

Hvis det skjer igjen at hun vil skade seg selv, så må dere umiddelbart ringe psykiatrisk akutteam i kommunen eller annen akutthjelp innen psykiatri som er tilgjengelig. Dette fordi de i akkurat den situasjonen kan tvangsinnlegge henne. Det kan gjøre at hun får mer utredning og hjelp. For det er ingen tvil om at hun er syk og trenger hjelp.

Men du/dere i nærmeste familie er ikke de som kan eller skal gi henne den hjelpen hun trenger - det må fagfolk gjøre. Noe som er vanskelig når hun ikke innser sine egne problemer og ikke vil ta imot hjelp. Men i en slik akuttsituasjon så kan dere få henne innlagt!

Ja, det er tøft, men det er ikke vondere enn å leve med slike stadige konflikter og utbrudd og den ustabiliteten dere lever med nå.

Du sier at du har unnskyldt deg mange ganger etter at du måtte holde henne for å hindre henne fra å skade seg selv - det er ikke noe du skal unnskylde. Og når du unnskylder det, og moren din får deg til å gjenta det utallige ganger, da bruker hun det som en måte å styre deg og omgivelsene, hun går inn i en martyrrolle som er destruktiv for dere alle.

Du skriver at hun nå har vridd om historien til å bli at du overfalt henne, og at hun i ettertid er fjern og ikke helt tilstede. Det er egentlig nok grunn til å ringe de som har ansvar for psykiatrien i kommunen dere bor i - og å gjøre det nå, gjerne i dag!

I tillegg så bør du ved første hverdag ta kontakt med hennes fastlege og fortelle hvordan hennes psyke endrer seg og hvor ille det er blitt.

Ta deg en tur ut av huset nå og ring de som har ansvar for slike tilfeller i kommunen. Om du ikke vet hvem som har ansvaret så ringer du den vanlige legevakten, de skal ha oversikt over hjelpetilbud som finnes.

Ikke utsett å oppsøke hjelp - det vil ikke ordne seg av seg selv eller bli bedre. Din mor trenger hjelp!

Ikke tvil på deg selv!

Tusentakk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende! 

Hele familien har felles fastlege(Har hatt det i alle år), så jeg tror jeg skal bestille meg en time så fort som mulig. Fastlegen vet at moren min har psykiske problemer, men kanskje ikke helt alvoret. Takk for tips! 

Anonymous poster hash: fab44...819

Skrevet

Så bra, da kjenner jo fastlegen familien.

Lykke til :)

Skrevet

Høres ut som paranoide vrangforestillinger. Kanskje kombinert med andre ting, og forverret av fyll.

Anonymous poster hash: a9846...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...