overlord Skrevet 27. desember 2015 #26 Skrevet 27. desember 2015 Hva jeg ville gjort? Drukket et par glass rosévin daglig og vært glad for at svigerfar var opptatt av mitt velvære. Hvorfor det? Er det plikt i Norge å drikke alkohol selv om man ikke vil? Har opplevd drikkemas i forskjellige sammenhenger, og det er ikke koselig. Er selv totalavholds og sier strengt NEI når jeg blir mast på. Rart at det er bare sånn med alkoholen. Ingen maser på at du må spise opp surkålen eller drikke opp colaen din.[/quote Hi er ikke avholds etter hva hun skriver. Da ville jeg selvsagt svart annerledes. Det spiller ingen rolle om man er avholds, drikker hver dag eller ønsker å drikke ETT glass i løpet av julen. Man skal ikke tvinge nedpå alkohol bare fordi ANDRE vil det, hvis man selv ikke synes noe om det. Uansett hvor mye man drikker til vanlig. Som sagt, hva er det norske fenomenet med at man MÅ drikke alkohol? Har fått så masse rare kommentarer opp igjennomå årene. Vanligvis må man finne på UNNSKYLDNING hvis man ikke drikker - at man er syk, går på antibiotika osv. Hvorfor det? Holder ikke å si "jeg vil ikke" uten at folk skal mase og spørre og grave for å finne ut hvorfor? Har fått høre "er du ikke voksen?" hvis man takker nei til kaffe eller alkohol. Ja, jeg er voksen, ergo bestemmer selv, hva, når og hvor jeg drikker. Bruker du å spise ting du ikke liker hver bidige dag for å glede andre? Gjøre noe i senga du ikke liker fordi mannen din maser? Hvorfor skal det være annerledes med alkohol? Nei betyr nei også der. Ja, gjør ofte ting jeg ikke synes er det helt store for å glede andre. Er det uvanlig altså? Spiser en skål riskrem for å glede svigermor og smaker på de tørre julekakene til mannens bestemor. Koster meg heller ingenting å ta litt øl i glasset for å smake når broren min har brygget øl og er stolt som en hane- selv om jeg ikke liker øl. Ser ikke problemet. Men selv om DU gjør ting du ikke liker hele tiden for å please andre, betyr det ikke at HI skal gjøre det. Man er forbeholdt retten til å si at nei, jeg liker ikke det. Det er heller ikke snakk om ETT glass, men to glass hver dag mens de er der. Jeg drikker for eksempel ikke alkohol. Ikke er jeg tørrlagt alkoholiker, gravid eller noe annet, jeg liker ikke smaken. Og jeg gidder ikke å drikke alkohol fordi ANDRE vil det. Som sagt, vil du si det samme til din femtenåring som du sa til HI? "Drikk ett glass du, det er ikke så farlig, selv om du ikke liker det?". Det er dessverre sinnssykt drikkepress i Norge, i alle sammenhenger. Jeg har vært i mange land på ferie, og til og med i Frankrike, der vinen er dagligdags, kan man få tilbud om noe annet hvis man ikke vil ha vin. Man blir ikke mast hull i hodet på at man MÅ drikke alkohol. Du vet at en 15-åring ikke har lov til å drikke alkohol? Det vet alle. Er bare dine holdninger til drikkepress jeg lurte på. At man skal selvfølgelig skåne barn som er for unge til å drikke, men med en gang man blir voksen så MÅ man drikke i alle sammenhenger fordi andre synes det. Og man kan virkelig ikke sammenligne en skål med riskrem og RUSmiddel. Man blir ikke beruset av en skål riskrem, men man blir det av to glass vin hvis man ikke er vant til å drikke så mye. Jeg ruser ikke meg for å glede andre. Regner med at du ikke tar deg en røyk eller snus for å glede andre mennesker heller? Ikke sammenlign alkohol/andre rusmidler og mat. Det er to helt forskjellige ting. Det var ikke lett å se at du visse det siden du spør om jeg ville ha mast på en 15-åring om å drikke. Det var for øvrig du som sammenlignet mat og alkohol. Jeg syns sånne svart/hvite snerpete mennesker er dørgende kjedelige. Men det er en annen diskusjon. Vel, jeg synes folk som utøver drikkepress og er i overkant opptatt av fyll, er lite smarte, men hver sin smak. Kjedelig fordi man ikke drikker alkohol? Da mener du at alle jøder og muslimer er kjedelige da... Det er ikke det at man ikke drikker alkohol som gjør et menneske kjedelig.
*Miss Marple* Skrevet 27. desember 2015 #27 Skrevet 27. desember 2015 (endret) Vel, jeg synes folk som utøver drikkepress og er i overkant opptatt av fyll, er lite smarte, men hver sin smak. Kjedelig fordi man ikke drikker alkohol? Da mener du at alle jøder og muslimer er kjedelige da...Å, du store all verden! For en kverulering! Overlord svarte jo bare på hva hun hadde gjort. Og hvorfor trekker du inn jøder, muslimer og 15 åringer (!!!)? Til hi, hadde det vært meg hadde jeg takket ja til et glass vin og kanskje nippet til det en gang eller to for så å tømt det ut ved måltidets/kveldens slutt, og drukket farris ved siden. Det hadde jeg faktisk gjort av høflighet siden det så tydelig er godt ment fra svigerfar. Det samme hadde jeg gjort med dessert, kake osv om jeg ble nødet. At han kanskje ikke er den mest høflige som ikke tar ditt svar til etterretning betyr ikke at du ikke kan være raus her. Endret 27. desember 2015 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #28 Skrevet 27. desember 2015 Storm i et vannglass. Dette er virkelig et ikke-problem! Anonymous poster hash: 1d852...9d0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2015 #29 Skrevet 27. desember 2015 Jeg drikker ikke alkohol og hadde eller ikke gjort det for at andre skulle føle seg vel. Bruker å ta med meg medbrakt og drikker det om det ikke er noe annet som ikke inneholder alkohol. Så om det er noe der som er alkoholfritt så drikker jeg det. Anonymous poster hash: 3e5ed...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå