Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Er dette vanlig for en baby på 2,5 måneder, eller bør jeg bli bekymret? Er i beste mening jeg spør her inne, husker ikke fra mine barn var så små. Skal han sove hele tiden? Våken maks 10 minutt før han sovner igjen. Ser slapp ut og glipper med øynene når han er våken. Gråter aldri, bare klynker/knirker forsiktig. Ammes, men spiser ca 5 minutt før han sovner igjen. Etter en stund klynker han og ammes ca 5 minutt på neste bryst før han sovner igjen. Raper ikke, ingen gulping. Ca 5 kilo, lang (vet ikke hvor lang.) ca 3 kg når han ble født. Ligger i fanget til mor/far og sover hele dagen. Sover hele natten og må av og til vekkes for mat. Sover fra 22-23 til 8.30, mat så sover til 10. Prøver ikke å ta ting med hendene. Prøver ikke løfte hodet. Mor sier han ligger på magen mye hjemme, men når man holder han er det som å holde en helt nyfødt baby. Han smiler! I løpet av en dag fra 15-21 smilte han to ganger da han var våken i 10 minutter. Ellers sov han eller var halvvåkennog glipper med øynene og virker trøtt. Bryr seg ikke ommhva som skjer rundt seg. Fortell gjerne hva deres 2,5 måneder kan/kunne og hvor mye de var våkne. Jeg vet alle er forskjellige, men det skal vel være forskjell på en baby på 2,5 måneder og en helt nyfødt? Anonymous poster hash: 19ff8...2b0
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Det er ikke ditt barn, du ser det ikke 24/7. Skjønner ikke hvorfor du skal legge deg opp i det! Anonymous poster hash: 702ac...d26
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 For å svare på spørsmålet ditt var min baby mye våken, og skrek nesten døgnet rundt, på den alderen. Av det vi ble fortalt var kolikk men som viste seg å være refluks Anonymous poster hash: 702ac...d26
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Hvilken relasjon har du til dette barnet? Er du mor? Ser du det ofte/døgnet rundt eller er dette bare observasjoner under juletreff? Anonymous poster hash: 9b5b6...9b3
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #5 Skrevet 25. desember 2015 Min nr 1 på 2.5 mnd rullet bevisst både fra rygg til mage og tilbake, og prøvde å åle seg avgårde. Hun støttet seg noe opp med armene, og kunne se 180 grader om vi la henne på magen (løftet hodet rett frem, og kunne snu hodet i den stillingen til både høyre og venstre). Grep etter alt, og trillet avgårde for å få tak i ting om det var nødvendig. Nr 2 bare sov, skrek og spiste. Viste null interesse for ting eller folk, og vi kunne gått fra ham på stellebordet i timesvis, da han ikke omtrent løftet fingrene engang. Så forskjellen er kolossal i den alderen. Anonymous poster hash: 308c3...bcd
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #6 Skrevet 25. desember 2015 Hvilken relasjon har du til dette barnet? Er du mor? Ser du det ofte/døgnet rundt eller er dette bare observasjoner under juletreff? Anonymous poster hash: 9b5b6...9b3 Jeg er ikke mor, men er i nær familie og ser babyen svært ofte. jeg vet babyer er ulike, men synes babyen er lite våken og slapp og lurer på om jeg bør bekymre meg. Har nettopp lest om 10 åringen i Oslo som sultet i hel, uten sammenligning for øvrig. Men magefølelsen min er urolig for babyen. Mor og far er svært usikre og har ingen erfaring med babyer. Jeg tror ikke dette er snakk om barnemishandling, bare så det er sagt. De vil det beste for babyen sin og er snill og god med den. Spørsmålet er om en 2,5 måneder skal være veldig ulik nyfødte i utvikling, soving osv? Og hva kan jeg evt gjøre for å gi råd, på en forsiktig måte om magefølelsen min stemmer? Jeg vil de kun godt alle 3. (Og har ikke tenkt å melde til barnevernet). Jeg lurer på om baby ikke får nok mat, at han er for slapp til å orke gråte, være våken osv? Anonymous poster hash: 19ff8...2b0
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #7 Skrevet 25. desember 2015 Mor og far forteller også at baby sover nesten hele tiden når de er hjemme. Vi får massevis av bilder på instagram og Facebook hver eneste dag av baby og alle er av baby som sover. Av opptil 10-15 bilder hver eneste dag i 2,5 måneder har vi enda ikke fått et bilde der baby er våken. Anonymous poster hash: 19ff8...2b0
SuperFries Skrevet 25. desember 2015 #8 Skrevet 25. desember 2015 Jeg har selv hatt et barn på en uker som var slikt. Det barnet klarte ikke å sugen fra pupp, og fikk ikke si deg nok. 5 kg og 2,5 mnd. Er ikke det veldig lite?
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #9 Skrevet 25. desember 2015 Tipse dem om at de kanskje gjerne bør ta det opp på neste helsestasjonskontroll? Kan feks være hjertefeil slik at barnet ikke orker mer. Ikke for å skremme, men det høres ikke helt vanlig ut. Anonymous poster hash: 78e85...06d
skinnfilla Skrevet 25. desember 2015 #10 Skrevet 25. desember 2015 Min på snart 6 uker veier nok godt over 5 kg nå, var 4,6 da hun var 3,5 uker. 3,8 ved fødsel og 3,5 da vi reiste hjem fra sykehuset. Syns det var liten vektøkning på 2,5 mnd
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #11 Skrevet 25. desember 2015 Virker som en som er av det rolige slaget, eller kanskje han blir litt sliten av mye besøk og alt som skjer i jula. Jeg tror ikke mine heller hadde begynt å gripe etter leker ved 2,5 mnd, selvom de ellers var tidlig ute motorisk. Å holde hodet oppe og løfte hodet gjorde de, sterke nakker på begge to, men hodet kunne dingle når de var trøtte. It ifra det lille du skriver så er det ikke noe som høres alarmerende ut, virker jo som han spiser, vokser og smiler. Noen babyer gjør ikke annet enn å sove de første månedene, mens andre sover nesten ikke. Anonymous poster hash: 439b8...90b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #12 Skrevet 25. desember 2015 Det er jo selvfølgelig umulig for oss å vite om noe er i veien. Dersom du, som ser barnet, føler det er det, så synes jeg du kan snakke med foreldrene. Ikke noe alvorlig, men bare spørre litt om søvnen og vektoppgangen og om helsestasjonen har sagt noe. Bare ha en normal samtale med dem. Jeg har nå ofte fått spørsmål om mine barn fra familie, og tenker ikke noe over det. Anonymous poster hash: 308c3...bcd
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #13 Skrevet 25. desember 2015 Min på snart 6 uker veier nok godt over 5 kg nå, var 4,6 da hun var 3,5 uker. 3,8 ved fødsel og 3,5 da vi reiste hjem fra sykehuset. Syns det var liten vektøkning på 2,5 mnd Det er jo uansett veldig individuelt da. Min var 3,9 ved fødsel, 3,8 ved hjemreise og nå 5,9 ved 3 måneder. Mye våken, kjempe blid og aktiv baby- Men sover godt om natten og dagdupper. Anonymous poster hash: 7d313...cb7
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #14 Skrevet 25. desember 2015 Vår første var 5 kg da hun var 4 mnd. Nr to var 5 kg da hun var 2 mnd. Så det er forskjell ja. Begge våre er ganske små da, men fulle av energi. Jeg vil anta at de får oppfølging på helsestasjonen. De er jo fryktelig opptatt av grafene sine der, og sjekker at barnet beveger seg og følger med som det skal. Dersom du er veldig bekymret kan du vel ta kontakt med helsestasjonen og informere om det du ser. De kan jo ikke informere deg om noe, men kanskje ta en ekstra sjekk neste gang babyen er der. Anonymous poster hash: d3d4a...351
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå