Gå til innhold

Helvetesild smittsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har fått helvetesild og har fått beskjed av legen at han ikke får sove med meg (jeg er 23 uker gravid) og sønnen vår på 17 mnd pga det er smittsomt. Men når jeg leser på nett står det at man ikke kan smitte noen med helvetesild, men at man kan gi en person som aldri har hatt vannkopper - vannkopper. Blir litt forvirret?

Anonymous poster hash: a95b2...7ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan bli smittet med vannkopper av en med helvetesild fordi det skyldes samme virus.

Anonymous poster hash: 5e163...e80

Skrevet

Helvetesild får man av vannkoppvirus.

Mannen din hadde vannkopper en gang, og når han ble frisk kapset viruset seg inn i noen nervebaner i ryggen.

Noen ganger blir disse virusene som ligger der i dvale aktive igjen. Ofte skjer det i perioder av livet hvor immunforsvaret er dårlig, f.eks pga stress.

Dette viruset som da plutselig våkner til liv igjen følger nervebanene det har hvilt i, fra ryggen og rundt foran til brystet, gir utslett, ubehag og smerte.

Du og sønnen din kan ikke få helvetesild fra mannen din, det kan man bare få om man har et gammelt vannkoppvirus i kroppen som våkner fra dvalen sin.

Men din mann sitt gamle vannkoppvirus som nå er aktivt igjen og gir han helvetesild kan gi dere vannkopper.

Anonymous poster hash: cd45f...ee4

Skrevet

Ja, det er jo akkurat dette jeg også har funnet ut. Han kan smitte sønnen vår med vannkopper siden han aldri har hatt det, men jeg kan ikke smittes siden jeg har hatt det som barn. Derfor lurer jeg på hvorfor legen sier at han ikke får sove med oss fordi det er så smittsomt?

HI

Skrevet

Ja, det er jo akkurat dette jeg også har funnet ut. Han kan smitte sønnen vår med vannkopper siden han aldri har hatt det, men jeg kan ikke smittes siden jeg har hatt det som barn. Derfor lurer jeg på hvorfor legen sier at han ikke får sove med oss fordi det er så smittsomt?

HI

Fordi du kan få vannkopper igjen, selv om du har hatt det før. Og gravid medvannkopoer ikke er boen drømmesituasjon. Føre var...

Anonymous poster hash: 58924...cd4

Skrevet

HI

Sikkert fordi personer med redusert immunforsvar kan få vannkopper en andre gang, og vannkopper som gravid er en risiko for det ufødte barnet. Som gravid er immunforsvaret ditt noe redusert.

Sjekk andre avsnitt i "Hvordan er prognosen?"

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/vannkopper-2860.html?page=8

Bedre å være litt overforsiktig enn å ta noen sjanser. Om barnet dere allerede har får vannkopper bør du også være forsiktig.

Anonymous poster hash: 75356...7cf

Skrevet

Betyr det at man bør holde seg unna noen som har vannkopper hvis man i teorien kan være gravid, selvom man har hatt vannkopper ??!? *forvirret*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...