Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Har en femåring i hus som jeg mener er elendig til å holde orden. Hun er klønete, klarer alltid å miste små, viktige deler osv. I går åpnet hun en pakke med noen små figurer. Fem minutter etterpå var en figur sporløst forsvunnet, og jeg hadde nettopp sett den. I minuttet der jeg snudde meg, så ble den borte. Hun har elendig hukommelse, og husker aldri hvor hun legger fra seg ting. Hun er enebarn, men jeg orker likevel ikke å bruke min tid på å lete frem hennes leker som hun roter bort. Flere i samme situasjon? Tips tas i mot med stor takk. Anonymous poster hash: b5d95...79c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Tips? La henne bare leke med en ting om gangen. Ikke 40 forskjellige "stasjoner". Og husk at hun er 5 år, tror ikke det er meninga de skal ha så god hukommelse ennå. Anonymous poster hash: 65fef...18f
Gjest Minnieropptatt Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 Forteller du henne hvor rotete du synes hun er? Blir du oppgitt hver gang hun ikke finner igjen ting? Roser du henne når hun finner igjen ting?
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Innlegget ditt gir inntrykk av at du jevnt over synes jenta di er en dum kløne, og om dette i noen grad stemmer merker sikkert hun det i hverdagen også. Dermed blir hun stresset og nervøs for at du skal synes hun er nettopp slik, noe som disponerer henne for å være sånn. En ond sirkel - med andre ord. Anonymous poster hash: eaa04...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 Nei, jeg har aldri sagt til henne at hun er en rotekopp, heller ikke at hun må skjerpe seg eller noe i den duren, og jeg kommer ikke til å si det heller. Av og til roser jeg henne når hun har vært flink og lagt fra seg noe på et sted hun husker, og jeg sier av og til at hun har bedre kontroll over lekene sine enn jeg (noe som gjør henne litt stolt, hun er flinkere enn en voksen). Selvtilliten er det ingenting å si på, og vi har heller ingen andre problemer. Det er liksom bare dette med å finne ting/huske hvor hun har lagt fra seg tingen. Ett eksempel fra i dag: Vi var på tur ut. Hun hadde tatt på seg jakke og sko, og jeg så hun romstrerte voldsomt i gangen. Vi har ikke mange ting der (kun to jakker henger der om gangen og barnehageklær er i et skap ute av syne). Dette er bevisst for at jeg ikke skal trenge å finne frem alt hun skal ha. Hun la fra seg en Barbie i eske som skulle være med akkurat på samme plass som hun hver dag slenger lua si. Akkurat på høyde med øynene hennes. Hun lette og lette, faktisk på samme hylle som lua lå på, og det var bare lua og barbieesken der (ca 40x40cm hylle). Hun fant den ikke før jeg kom og pekte på den. Hun elsker gjemsel og tampen brenner, så det leker vi ofte. Likevel klarer hun ikke å huske hvor hun legger fra seg ting. Anonymous poster hash: b5d95...79c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #6 Skrevet 26. desember 2015 Nei, jeg har aldri sagt til henne at hun er en rotekopp, heller ikke at hun må skjerpe seg eller noe i den duren, og jeg kommer ikke til å si det heller. Av og til roser jeg henne når hun har vært flink og lagt fra seg noe på et sted hun husker, og jeg sier av og til at hun har bedre kontroll over lekene sine enn jeg (noe som gjør henne litt stolt, hun er flinkere enn en voksen). Selvtilliten er det ingenting å si på, og vi har heller ingen andre problemer. Det er liksom bare dette med å finne ting/huske hvor hun har lagt fra seg tingen. Ett eksempel fra i dag: Vi var på tur ut. Hun hadde tatt på seg jakke og sko, og jeg så hun romstrerte voldsomt i gangen. Vi har ikke mange ting der (kun to jakker henger der om gangen og barnehageklær er i et skap ute av syne). Dette er bevisst for at jeg ikke skal trenge å finne frem alt hun skal ha. Hun la fra seg en Barbie i eske som skulle være med akkurat på samme plass som hun hver dag slenger lua si. Akkurat på høyde med øynene hennes. Hun lette og lette, faktisk på samme hylle som lua lå på, og det var bare lua og barbieesken der (ca 40x40cm hylle). Hun fant den ikke før jeg kom og pekte på den. Hun elsker gjemsel og tampen brenner, så det leker vi ofte. Likevel klarer hun ikke å huske hvor hun legger fra seg ting. Anonymous poster hash: b5d95...79c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #7 Skrevet 26. desember 2015 Kan det være at hun har dårlig syn - mtp. at hun ikke så barbidukken som lå rett foran henne? Anonymous poster hash: 08146...b22
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #8 Skrevet 26. desember 2015 Kan det være at hun har dårlig syn - mtp. at hun ikke så barbidukken som lå rett foran henne? Anonymous poster hash: 08146...b22 Det var lua hun ikke fant, glemte å skrive det. Og det var lua som skulle finnes. Har nesten tenkt på det med dårlig syn, men da må det jo være det at hun ikke ser ting som er nært.. For det virker helt greit ellers. Anonymous poster hash: b5d95...79c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #9 Skrevet 26. desember 2015 Kan det være at hun har dårlig syn - mtp. at hun ikke så barbidukken som lå rett foran henne? Anonymous poster hash: 08146...b22 Det var lua hun ikke fant, glemte å skrive det. Og det var lua som skulle finnes. Har nesten tenkt på det med dårlig syn, men da må det jo være det at hun ikke ser ting som er nært.. For det virker helt greit ellers. Anonymous poster hash: b5d95...79c Hun kan være langsynt, da ser hun ikke ting på nært hold. Sjekk det ut, det er mange barn som går altfor lenge med syn- eller hørselproblemer uten å bli oppdaget. Om det viser seg at hun ikke har slike problemer, så kanskje hun "bare" er slik, litt distre på enkelte områder. Kanskje hun er en mer kunstnerisk type? Anonymous poster hash: 08146...b22
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #10 Skrevet 26. desember 2015 Jeg synes det høres litt unormalt ut for en femåring å være glemsk og klønete på den måten... Ville tatt det opp med helsesøster eller lege. Tenker også synet, men det kan være greit å tenke gjennom andre ting også: Hvordan er hukommelsen hennes på andre områder? Hvordan er fin- og grovmotorikken hennes? Balansen? Er hun klønete på andre måter? Er språk og språkforståelsen på et normalt nivå? Anonymous poster hash: 72fb1...f0a
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #11 Skrevet 26. desember 2015 Min datter er sånn, og har alltid vært sånn. Hun er nå 14 år. Finner aldri ting, ikke selv om de er rett foran henne. Hun mister mye, og knuser telefoner i fleng. Hun roter som noe annet rundt seg og. Skal hun bake en kake, så kan kjøkkenet se så bombet ut, at man skulle ikke tro det var mulig. Hele barneskolen så måtte jeg hjelpe henne med å huske hva som skulle med på skolen. Og læreren sørget for at hun fikk de rette bøkene med hjem.er hun en smart, snill, omsorgsfull jente, og et talent i sin idrett. Hun har og diagnosen ADD, men har det i lett grad, så vi har aldri forsøkt medisiner. Anonymous poster hash: 9d3fe...c64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå