Gå til innhold

Hvordan overleve julemiddagen hos storfamilien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, koselig og alt det der. Det er jo det. Jeg foretrekker å spise sammen med flere ettersom min husholdning bare inneholder to personer, som er jeg og mitt barn, som forøvrig fremdeles er liten, men stor nok til å forstå. Hun gleder seg og elsker jula, og det gjør jeg også. Vi åpner pakker hjemme, bare oss to. Men middagen skal spises hos mine foreldre.

Der kommer også mine søsken være, og maken til negativitet skal man lete lenge etter før man finner. Husker middagen ifjor... Ungene maste konstant om å få åpne gaver både før, under og rett erter middagen. Og de er lite dannet om de får begynne å åpne, de er som sultne ulver over rått kjøtt. Det er knurring, knuffing, sinne og sjalusi... Og lite takknemlighet. Og tafatte voksne som lar barna åpne gavene bare de maser nok, og det sier seg selv at det blir en tålmodighetsprøve uten like.

Planen er å fordufte kjapt etter middag. Men jeg vet på forhånd at det blir sure miner fra barna under middagen (og fra min mor som drikker ett glass for mye vin hver julaften). Og jeg tolererer ikke alkohol og sure miner hjemme, og ihvertfall ikke utakknemlighet.

Så tips til ting jeg kan si til barna mellom 8 og 14 år når de krangler og maser?

Anonymous poster hash: 521e8...f0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo for sent, men neste år ville jeg invitert noen jeg hadde lyst til å være sammen med hjem til meg 😊 Julaften er for dem man velger som familie og ikke biologisk om det egentlig bare er slitsomt. Jeg føler med deg og håper det gikk greit også håper jeg du velger noe som er bra for deg til neste år!

Skrevet

Håper du hadde en fin julemiddag osv, til tross for det du skrev i hovedinnlegget ditt. Må innrømme at noe av det værste jeg ser er barn som oppfører seg slik som du beskriver, på julaften. Greit nok at man er ivrig osv etter å åpne pakkene, klart det, men barna bør jo lære seg folkeskikk, sette pris på der de får osv. Å være den voksne som prøver å "oppdra" barna eller si noe lurt til, som du spør om, blir vanskelig på julaften. Da hadde jeg nok bare latt det fare, bitt tenna sammen og gledet meg til å dra hjem å åpne bare dere to...

God jul!! 😊

Anonymous poster hash: ea6ae...245

Skrevet

Vel overstått julemiddag. Tårer og sjalusi sto på menyen, samt utålmodighet som tilbehør.

Nei, neste år tror jeg at jeg selv lager maten og inviterer noen!

Anonymous poster hash: 521e8...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...