Gå til innhold

Min mor er så ufin med samboeren min..

Anbefalte innlegg

Skrevet

og nå skal vi feire jul sammen. Hun har sagt til meg at hun ikke liker han, noe jeg synes er veldig trist. Nøyaktig hvorfor vet jeg egentlig ikke, men jeg tror hun merker min samboer ikke er en stor fan av henne heller. Jeg og henne har over årene hatt et turbulent forhold grunnet ting i fortiden der hun lurte min far til separasjon for så å gå fra han å flytte sørover med sin nye mann, og tok meg og min søster med. Mye vondt, som jeg prøver å legge bak meg, men hun gjør ikke det. Min samboer liker lite måten hun behandler meg på, og hun merker nok at han ikke liker henne.

Så hun overser han totalt hver gang vi er på besøk. Når han prater om noe bryter hun bare inn og begynner å snakke om noe annet. Akkurat som hun ikke hører han. På lørdag var hun over å spiste middag hos oss, og min samboer viste henne pc-skjermen jeg hadde kjøpt i gave til han siden han hadde bursdag noen dager før- "Åja, får jeg låne pcen litt så jeg får sjekke e-mailen min?" var alt hun svarte. Ingen gratulerer med dagen, ingenting. Men senere presterte hun å si at hun hadde ringt min onkel og gratulert han med dagen to dager tidligere. 

Jeg synes hun er forbanna uforskammet. Men jeg vet at om jeg nevner noe til henne, kommer hun til å drite i å komme på julaften av ren "spite". Jeg tenker jeg kan ikke gi igjen med same mynt på julaften heller å surne til alt for alle. Jeg, mamma, søstra mi, samboern og begge ungene skal feire sammen, og jeg vil ha en koselig julaften. Hvordan i alle dager skal jeg løse dette om min mor skal være en drittsekk mot min samboer? 

Anonymous poster hash: 57067...ad3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gvordan kan det bli en trivelig jul npr hun er sånn mot din samboer. Han støtter deg, du burde støtte han. Pass på så du ikke skyver vekk samboeren din for holde fast i en relasjon som åpenbart har store skader fra før. Jula for han er nok ødelagt uansett.

Anonymous poster hash: 1a634...9ed

Skrevet

Skal hun være ufin ville jeg bedt henne feire alene. Eller, ville hvertfall ikke feiret sammen med henne

Anonymous poster hash: 286a1...f9a

Skrevet

Det kan jo ikke bli det, jeg bare håper ikke hun er slik på julaften også. Jeg vet at om jeg tar tilbake med samme mynt mot henne blir hun rasende. Hun har allerede gitt meg et hælvette fordi hun trodde vi ikke skulle feire med henne, etter jeg hadde sagt at vi skal det. Sendte en anklagende melding hvor hun sa hun kunne jobbe uansett, så vi bare kunne feire uten henne. Snakka ikke med henne på to uker etter det, før hun plutselig skifta mening og mente alt var en misforståelse, og vil feire med oss likevel. Jeg var frista til å si at vi hadde lagt andre planer nå, men hun er tross alt min mor, og det ville vært stygt å la henne sitte alene på julaften.

Men jeg vil så visst ikke ofre en fin julefeiring for min samboer for at hun skal være kjip. Jeg tenker da får hun heller bli forbanna da, for jeg kommer til å bryte inn om hun skal holde på sånn på julaften å. Ikke å si noe spesifikt, men jeg kommer til å avbryte henne å prate med mannen så han får snakke seg ferdig før hun får prata. Makan til barnslig oppførsel fra et 50 års gammelt menneske.

HI

Skrevet

Hva er problemet med å si ifra til henne? Det er det du som bør gjøre, på vegne av din mann og din valgte familie. Si at du ser hvordan hun oppfører seg, og at du vil ha deg frabedt det fra nå av. Vær hyggelig, eller ikke vær her.

Skrevet

Fordi da er det en sannsynlighet at hun driter i å komme på julaften. Vel og bra kanskje, men ikke så hyggelig å måtte forklare ungene at bestemor ikke kommer likevel. Men jeg tror jeg blir nødt uansett, så får det bare gå sin gang. Jeg vil ikke ha noe av at hun skal sitte der å ødelegge julefeiringa for min mann, og meg for den saks skyld. Sender henne en melding og sier ifra på en så pen måte jeg kan. Så får det briste eller bære.

HI

Skrevet

Det er jo hun som lager dårlig stemning og holder dere "gisler" for å komme på julaften.. Som flere har nevnt her så er jo jula så godt som ødelagt for samboeren din, må jo være kjempegøy å gå og grue seg til julaften pga en ufyselig svigermor som samboeren ikke klarer å si i fra til... So what om hun blir sur? Det kan hun for selv, ærlig talt et voksent menneske må klare å skjønne at du må prioriterer din egen familie over å skulle tekkes moren din som ei lita jente.

Nei si heller i fra nå så slipper du å måtte bryte opp juleselskapet og lage dårlig stemning på selve julekvelden.

Føler med samboeren din, den situasjonen kan ikke være spesielt festlig.

Hilsen ei som ble nødt til å ta saken i egne hender å kaste ut svigerfar på nyttårsaften når mannen var for veik....

Anonymous poster hash: d26ad...6b4
Skrevet

Hvem er viktigst for deg? Din mann og dine barn og ikke minst deg selv....eller din mamma som lager jula sur allerede før hun kommer? ?

Skrevet

Min mann og mine barn er selvsagt viktigst. Jeg får ta en prat med henne, selv om jeg må si jeg virkelig kvier meg. Mannen vil jo ikke si noe for å gjøre ting verre, det forstår jeg jo. Men jeg vi helst unngå en ødelagt julaften, det ville ikke vært første gang hun ødela heller. Hadde hun ikke vært min mor hadde jeg kuttet all kontakt med henne, hun er egentlig et ganske egosentrisk og giftig menneske.

HI

Skrevet

Min mann og mine barn er selvsagt viktigst. Jeg får ta en prat med henne, selv om jeg må si jeg virkelig kvier meg. Mannen vil jo ikke si noe for å gjøre ting verre, det forstår jeg jo. Men jeg vi helst unngå en ødelagt julaften, det ville ikke vært første gang hun ødela heller. Hadde hun ikke vært min mor hadde jeg kuttet all kontakt med henne, hun er egentlig et ganske egosentrisk og giftig menneske.

HI

Du vet du ødelegger julen for deg selv, din mann og ikke minst dine barn ved å la henne holde på? Jeg ville seriøst bedt henne holde seg hjemme hvis hun ikke kan oppføre seg. Blod er jammen ikke tykkere enn at vi skal kaste bort verdifull tid og ikke minst høytid på mennesker som tapper oss for energi.

Skrevet

Ikke send henne en sms, Hi, ring henne eller snakk med henne ansikt til ansikt. Det er det mest redelige å gjøre.

Da kan hun heller ikke bli sint fordi du bare sender sms og ikke snakker med henne.

Fortell henne at du synes det er trist at hun ikke kan være høflig overfor samboeren din. Si at det er han du ønsker å leve med og du synes det er synd at hun ikke kan behandle ham ordentlig, at hun ikke gratulerer ham med dagen, at hun avbryter ham når han snakker og ignorerer ham. Si at ved å gjøre det så sårer hun deg mer enn samboer, og spør henne om det er det hun mener å gjøre? Si gjerne også at hun trenger ikke like ham, for det er ikke hun som skal leve med ham, men at du forventer at hun opptrer høflig og hyggelig rundt ham og at hun behandler ham ordentlig heretter.

Og boikotter hun julaften så si til henne at det i så fall er hennes valg, ikke deres. At hun er mer enn velkommen hos dere hvis hun bare oppfører seg vennlig og høflig mot alle. Om hun ikke ønsker å oppføre seg så er det like greit at hun selv velger å ikke feire sammen med dere.

Og velger hun å utebli så husk at det er hun selv som velger dette, det er ikke du, Hi. Og derfor skal heller ikke du la det få ødelegge noe av julen for deg eller dine.

Anonymous poster hash: 54cb9...87a
Skrevet

Jula er da mer enn julaften! Og dere voksene klarer da bite i dere en dag til med "uhygge", om dere har klart det så langt. Snakk med samboeren din, skån barna for ukoselig stemning, overse moren din og sett reglene 1. juledag! Hun har ikke noe med å oppføre seg som hun vil dersom hun skal være med dere, MEN når dere selv har utsatt og utsatt den ubehagelige samtalen helt til siste liten og vel så det, syns jeg dere kan skylde dere selv, oppføre dere som voksene og la barna få en julaften de har fortjent. Du og samboeren din klarer med en god samtale i forkant og le av din mors idioti! Garantert :)

Anonymous poster hash: 3929f...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...