Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #1 Skrevet 21. desember 2015 Hvert år, samme greia! Jeg kjøper gaver til alle det er forventet at jeg kjøper til, og blakker meg helt. Prøver å holde meg til fornuftige summer, men det baller på seg i antall mennesker og summer per stk. Så får jeg penger i gave hos flere i familien, og skal liksom finne noe til meg selv som jeg trenger. Og hva blir pengene brukt på? Mat og bensin til neste lønning! Julegaver har mistet sin sjarm... Neste år SKAL jeg ta en skikkelig prat med alle rundt meg, slik at vi kan sette en grense på hvor mye vi skal kjøpe for. Dette er bare tull! Og at folk kan ønske seg litt mindre dyre ting? Søsteren min ønsket seg sengesett...og la til at nå har de 2 for 1 på satengsett...til 600 kroner stykket! Anonymous poster hash: 51b3e...18d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #2 Skrevet 21. desember 2015 Om inntekten er så forskjellig i storfamilien er det jo den med lavest lønn som må sette føringen på hvor dyre gavene skal være. Vet mange dropper gaver til de voksne, vi synes det er litt trist og gir fremdeles gaver til hverandre, men ikke så dyre. Det er koselig med en gave også til de voksne, men den trenger ikke koste mer enn en drøy hundrelapp.. Søsteren min og mannen hennes tjener sikkert tre ganger så mye som meg og min mann, men selv om de har veldig god råd har vi blitt enig om at vi bare kjøper en liten gave til hverandre, max en pocket-bok, og det fungerer veldig greit. Anonymous poster hash: 5ad84...a74
SerenaSparrow Skrevet 21. desember 2015 #3 Skrevet 21. desember 2015 Vi kjøper gaver etter egen pengebok. Det må folk respektere. Så hos ble det gaver til gjennomsnittlig 250 kr pr gave.. Det er gleden over å gi som skal telle og ikke verdien på gaven.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #4 Skrevet 21. desember 2015 Enkelt å løse: kjøp kun gaver til barn under 18 år og egne barn/barnebarn evt foreldre dersom en ikke har barn. Anonymous poster hash: 51ec1...7d7
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #5 Skrevet 21. desember 2015 Helt greit å bli enige om å droppe gaver til mer perifere familiemedlemmer. Foreldrene mine kjøper bare gave til min tante og onkel de årene de feirer jul sammen - annethvert år. Min tante og onkel har sluttet å kjøpe til mine barn. Jeg kjøper ikke gaver til venners barn - med ett unntak for min beste venninne. Anonymous poster hash: 6da1c...cca
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #6 Skrevet 21. desember 2015 Enkelt å løse: kjøp kun gaver til barn under 18 år og egne barn/barnebarn evt foreldre dersom en ikke har barn.Anonymous poster hash: 51ec1...7d7 Hadde vært uaktuelt i vår familie. Julegaver er ikke kun for barn! Anonymous poster hash: 9ea41...44e
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #7 Skrevet 21. desember 2015 Enkelt å løse: kjøp kun gaver til barn under 18 år og egne barn/barnebarn evt foreldre dersom en ikke har barn.Anonymous poster hash: 51ec1...7d7 Hadde vært uaktuelt i vår familie. Julegaver er ikke kun for barn! Anonymous poster hash: 9ea41...44e Helt enig! Vi oppfordrer familie til å spleise på gavene til våre barn, så blir det ikke så himla mange av dem! Vi kjøper gave til søsken, søskens barn og foreldre. Anonymous poster hash: 5dde3...c04
sug lut Skrevet 21. desember 2015 #8 Skrevet 21. desember 2015 Sett dine egne grenser. Du kan ikke pålegge andre å kjøpe for mer eller mindre enn de ønsker selv, eller til flere eller færre enn de ønsker, men du kan selv styre dine egne valg.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 21. desember 2015 #9 Skrevet 21. desember 2015 Hvert år, samme greia! Jeg kjøper gaver til alle det er forventet at jeg kjøper til, og blakker meg helt. Prøver å holde meg til fornuftige summer, men det baller på seg i antall mennesker og summer per stk. Så får jeg penger i gave hos flere i familien, og skal liksom finne noe til meg selv som jeg trenger. Og hva blir pengene brukt på? Mat og bensin til neste lønning! Julegaver har mistet sin sjarm... Neste år SKAL jeg ta en skikkelig prat med alle rundt meg, slik at vi kan sette en grense på hvor mye vi skal kjøpe for. Dette er bare tull! Og at folk kan ønske seg litt mindre dyre ting? Søsteren min ønsket seg sengesett...og la til at nå har de 2 for 1 på satengsett...til 600 kroner stykket! Anonymous poster hash: 51b3e...18d Det er jo direkte frekt å ønske seg så dyre ting som søsteren din gjør da. Hos oss gir vi ikke gaver til søsken og deres ektefeller som har barn. Bare tull med det kjøpehysteriet, tar jo helt av! Jeg synes du skal si ifra i litt god tid til neste år, at det ikke blir så kostbare gaver og om ikke dere bare kan bli enige om det. Det kan jo godt være at de andre også synes det blir dyrt....
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #10 Skrevet 21. desember 2015 Takk for mange svar. Jeg burde jo kjøpt gaver spredt litt mer utover året, tenker det samme hver gang...men så har jeg ikke så god råd, og familien klarer aldri å bestemme seg for hva de ønsker seg, så det faller i fisk hver gang. Høsten er det alltid ekstra utgifter uansett, med vinterklær, sko og ulltøy til barna som skal handles inn. Men så liker jeg jo også å gi noe som de andre blir glade for, og da ender jeg alltid opp med å kjøpe mer enn jeg i utgangspunktet tenkte. Men nå er det nok. Neste år skal vi ha en grense, i alle fall jeg, som SL sier. 200 kroner får holde! Jeg har kjøpt for 1500 bare til søsteren min og de nesten voksne barna hennes...og det er ikke det at de ikke fortjener det, hadde jeg hatt råd skulle jeg kjøpt for mye mer. Men de trenger jo egentlig ingenting heller! De har alt og mer til! Anonymous poster hash: 51b3e...18d
3 i april Skrevet 21. desember 2015 #11 Skrevet 21. desember 2015 Fåreslå å kjøpe til ungene, bli enige om en fast sum feks 200 kr pr barn. Til alle de voksne kan dere bli enige om en liten oppmerksomhet som feks en flaske vin en konfekteske, noe god te eller kaffe, dette er gaver som ikke trenger og koste mer enn en hundrings. I vår familie så kjøper jeg for 200 kr pr barn og vi har begrenset det til kun tantebarn, vi gir ikke til venners barn nettopp Pgs at det blir så fryktelig mange og kjøpe til, dessuten så får alle barna så fryktelig mange gaver at det er slettes ikke nødvendig å kjøpe bare for og kjøpe. Jeg kjøper dyrere gaver til egne barn. Vi kjøper heller ikke til egne venner. Vi har heller et venne julebord før jul hvor vi tar oss en fest og koser oss med god mat,dette funker for oss alle
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #12 Skrevet 21. desember 2015 Tenkte akkurat det samme som deg i går. Vi må også ta en prat med de rundt oss om prisnivået på gaver. Anonymous poster hash: 2cd99...e21
klg,2 boys now:) Skrevet 21. desember 2015 #13 Skrevet 21. desember 2015 Vi år ble vi voksne enig om og gjøre noe hyggelig sammen istede for gaver.gå ut og spise eller noe.da kan man tilpasse etter sin egen pengebok.galskap og handle etter handleliste også skal enn sitte og ikke ha penger til og leve pga d.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #14 Skrevet 21. desember 2015 Jeg har kjøpt etter evne hvert år. Med min og samboer sin familie blir det en del gaver. Jeg har hatt en grense på 300kr til enkeltpersoner og 500kr til par. Til barna har jeg alltid kjøpt gavekort på 200kr. De leser mye, men jeg aner jo ikke hva de har av bøker så da blir det gavekort. Jeg og samboer har grense på 1000kr. Nå planlegger jeg hvert år hva jeg skal kjøpe og så følger jeg med på tilbud. I år har jeg funnet nesten alt på tilbud og har brukt veldig lite på julegavene. Anonymous poster hash: 3f315...f3c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #15 Skrevet 21. desember 2015 Enkelt å løse: kjøp kun gaver til barn under 18 år og egne barn/barnebarn evt foreldre dersom en ikke har barn.Anonymous poster hash: 51ec1...7d7 Hadde vært uaktuelt i vår familie. Julegaver er ikke kun for barn! Anonymous poster hash: 9ea41...44e Eller så har vi sånne som ikke har familie eller venner, hvis alle bare gir til barn så er det enkelte voksne som aldri får julegave. Anonymous poster hash: 3644a...6b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå