Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Vil gjerne ha skikkelige svar og spør fordi dette virkelig er noe jeg tenker på. Så håper jeg slipper stakkars stebarn, eller er du helt idiot svar. Jeg har stor familie og alle kusiner gir gaver til hverandres barn. Nesten ingen av disse har truffet min stedatter så av 12 stykker har 2 gitt gave til vårt felles barn og min stedatter. Det vil altså bli en del mer gaver til felles barn. Stedatter har stor familie og får masse gaver fra mors familie. Hvordan ville dere gjort det på julaften? Bare gitt likt antall gaver omtrentlig på julaften eller åpne alle gaver. Jeg vet ikke om stedatter vil registrere forskjellen. Hun er syv år. Jeg vil ikke hun skal føle søster får mer eller at hun er mer verdt. Hun har altså ikke møtt alle de som har gitt gaver så hun vil ikke spørre om hvorfor får ikke jeg noe av Tonje for hun vet ikke hvem hun er. Noen innspill? Anonymous poster hash: d3adb...735
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Kan hun få med seg noen gaver fra mors familie? Så blir det ca likt? Anonymous poster hash: 8d827...040
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 Kan hun få med seg noen gaver fra mors familie? Så blir det ca likt? Anonymous poster hash: 8d827...040 Nei. Mor vil ikke det. De har egen feiring og vil se reaksjonen hennes når hun åpner gaver. Jeg forstår det veldig godt at hun gjerne vil dele gleden med barnet. Anonymous poster hash: d3adb...735
rytme Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 Åpner din stedatter gavene fra mors familie en annen dag, sammen med mor? Hvis hun registrerer noen forskjell så må det vel være greit å si at "søster får litt flere gaver i kveld, men du skal jo få gaver hos mamma i morgen også" eller noe slikt?
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 Hva med å snakke med henne om at de får ulikt antall gaver nettopp fordi hun ikke kjenner alle de som ditt barn kjenner? Kanskje det blir anderledes et annet år,når alle i din familie har blitt bedre kjent med henne? Hva med å snakke med kusinene og høre om de ikke kan gi en liten ting? Trenger jo ikke koste all verden. Hun er liksom midt i feil alder til å forstå at ting er ulikt...
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 Åpner din stedatter gavene fra mors familie en annen dag, sammen med mor? Hvis hun registrerer noen forskjell så må det vel være greit å si at "søster får litt flere gaver i kveld, men du skal jo få gaver hos mamma i morgen også" eller noe slikt? Ja. Hun åpner når hun kommer hjem til mor. Jeg synes det blir litt feil å gjemme unna fordi det blir litt slik i en moderne familie. Samtidig liker jeg ikke at de skal føle det er forskjellsbehandling. Hun forstår det nok i hodet men i hjertet gjør det kanskje litt vondt. Jeg vet ikke helt. Anonymous poster hash: d3adb...735
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 Hva med å snakke med henne om at de får ulikt antall gaver nettopp fordi hun ikke kjenner alle de som ditt barn kjenner? Kanskje det blir anderledes et annet år,når alle i din familie har blitt bedre kjent med henne? Hva med å snakke med kusinene og høre om de ikke kan gi en liten ting? Trenger jo ikke koste all verden. Hun er liksom midt i feil alder til å forstå at ting er ulikt... De har levert gaver for en stund siden og det var ingen med til stedatter. Jeg fikk meg ikke til å be de kjøpe noe heller. Det kan nok endre seg når de blir kjent med henne ja. Anonymous poster hash: d3adb...735
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 Det er helt greit at det er forskjellig antall. Stedatter har to julaftener. Anonymous poster hash: 326a7...509
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #9 Skrevet 20. desember 2015 Vi gjør ikke forskjell på barna- de får likt fra oss som foreldre men kommer ikke til å nekte fellesbarnet å åpne gaver fra familien min. Det har gått greit her for stebarnet åpner gaver fra mor og hennes familie når der og får da gaver i 2 omganger. Anonymous poster hash: ed11d...02f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #10 Skrevet 20. desember 2015 En 7 åring er stor nok til å forstå at hun får mindre pakker denne dagen fordi hun åpner pakker 2 dager mens søster/bror åpner pakker en dag Anonymous poster hash: 425d4...ac3
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. desember 2015 #11 Skrevet 20. desember 2015 Hva med å snakke med henne om at de får ulikt antall gaver nettopp fordi hun ikke kjenner alle de som ditt barn kjenner? Kanskje det blir anderledes et annet år,når alle i din familie har blitt bedre kjent med henne? Hva med å snakke med kusinene og høre om de ikke kan gi en liten ting? Trenger jo ikke koste all verden. Hun er liksom midt i feil alder til å forstå at ting er ulikt... De har levert gaver for en stund siden og det var ingen med til stedatter. Jeg fikk meg ikke til å be de kjøpe noe heller. Det kan nok endre seg når de blir kjent med henne ja. Anonymous poster hash: d3adb...735 Det gjør det nok helt sikkert! Er jo ikke sikkert hun enser det engang? Min sønn sier det er urettferdig at min datter (med annen far) får flere gaver enn han, men han forstår det nok og hvis han bare tenker seg om. Han er 8. Det er jo sånn det blir, desverre.
aanonym Skrevet 20. desember 2015 #12 Skrevet 20. desember 2015 Har to barn (8 og 12)med ulik far. Alle feirer jul sammen. Eldste får naturligvis mer/dyrere gaver fra sin far og hans side. Helt naturlig for alle. Unger skjønner sånt helt greit, man trenger ikke "skåne" dem for all "urettferdighet".
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #13 Skrevet 20. desember 2015 Vil bare kommentere at din stedatter er heldig som har en stemor som deg😊 Anonymous poster hash: ebe20...d38
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #14 Skrevet 20. desember 2015 Kanskje felles datter kan åpne alle kusinegavene når stedatter åpner sine hos mor? Hun får totalt sett uansett like mange gaver som søsteren. Er ikke synd i henne i så måte. Ser heller utfordringen for dere om noen år når begge to jentene får fra alle kusinene men kun stedatter får fra mors familie. DA får felles datter mindre og vil nok reagere. Anonymous poster hash: fc4e5...51a
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #15 Skrevet 20. desember 2015 Kan hun få med seg noen gaver fra mors familie? Så blir det ca likt? Anonymous poster hash: 8d827...040 Nei. Mor vil ikke det. De har egen feiring og vil se reaksjonen hennes når hun åpner gaver. Jeg forstår det veldig godt at hun gjerne vil dele gleden med barnet. Anonymous poster hash: d3adb...735 Nei, vet du hva! Det skjønner ikke jeg! Åpne gaver en annen dag enn julaften fordi mor vil se jentas reaksjon?? Snakk om forventningspress og egosentriske! Shit altså, stakkars jente! Anonymous poster hash: a03b2...3d6
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #16 Skrevet 20. desember 2015 Jeg tror en sjuåring fint skjønner at hun får mer gaver en annen dag fordi hennes familiekonstellasjon er annerledes. (Og så ville jeg tatt opp med slekta at det er en vanvittig tradisjon å gi gaver til så perifere slektninger når man har mange av dem: Det gir sykt mange pakker til ungene og det har de sjelden godt av. Men det har ingenting med bonusbarn-problematikken å gjøre). Anonymous poster hash: ddca4...2bc
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #17 Skrevet 20. desember 2015 Dette er et ikke-problem. HVIS hun skulle merke noe, trenger man ikke gå inn i det og få det til å bli en stor sak. Da sier man "jaja, bare vent til du skal til mamma i overmorgen." Ikke utdype eller forfølge det. Anonymous poster hash: a4cce...090
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #18 Skrevet 21. desember 2015 Vil bare kommentere at din stedatter er heldig som har en stemor som deg😊 Anonymous poster hash: ebe20...d38 Tusen takk. Det var hyggelig sagt. 😊 Anonymous poster hash: d3adb...735
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #19 Skrevet 21. desember 2015 Kan hun få med seg noen gaver fra mors familie? Så blir det ca likt? Anonymous poster hash: 8d827...040 Nei. Mor vil ikke det. De har egen feiring og vil se reaksjonen hennes når hun åpner gaver. Jeg forstår det veldig godt at hun gjerne vil dele gleden med barnet. Anonymous poster hash: d3adb...735 Nei, vet du hva! Det skjønner ikke jeg! Åpne gaver en annen dag enn julaften fordi mor vil se jentas reaksjon?? Snakk om forventningspress og egosentriske! Shit altså, stakkars jente! Anonymous poster hash: a03b2...3d6 Nei. Det er ikke forventningspress. Hun har en flink mamma som gleder seg over å se alt barnet får sammen med henne. Er ikke det naturlig å føle slik når man har barn man ikke får feiret med hvert år? Tror jeg ville følt på det samme om jeg ikke fikk feiret med mitt barn. Anonymous poster hash: d3adb...735
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #20 Skrevet 21. desember 2015 Jeg tror en sjuåring fint skjønner at hun får mer gaver en annen dag fordi hennes familiekonstellasjon er annerledes. (Og så ville jeg tatt opp med slekta at det er en vanvittig tradisjon å gi gaver til så perifere slektninger når man har mange av dem: Det gir sykt mange pakker til ungene og det har de sjelden godt av. Men det har ingenting med bonusbarn-problematikken å gjøre). Anonymous poster hash: ddca4...2bc Ja. Det blir faktisk litt mye. Problemet er bare at det er vanskelig å kutte ut noens barn og ikke alle. De to kusinene som også har gitt til min stedatter er mine beste venninner. De vil jeg ikke kutte ut. Synes det blir vanskelig å bare gi til deres barn. Hun ene feirer alltid jul med en tredje kusine, så føler det blir skjevfordeling. Men absolutt et i-landsproblem. Anonymous poster hash: d3adb...735
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #21 Skrevet 21. desember 2015 Dette er et ikke-problem. HVIS hun skulle merke noe, trenger man ikke gå inn i det og få det til å bli en stor sak. Da sier man "jaja, bare vent til du skal til mamma i overmorgen." Ikke utdype eller forfølge det. Anonymous poster hash: a4cce...090 Har diskutert dette med mannen og vi kommer nok til å gjøre det. Usikker på om vi skal si før vi åpner at nå har X bare halvparten av gavene sine her fordi resten er hos mamma eller ikke si noe og bare ta det om hun kommenterer. Anonymous poster hash: d3adb...735
februarprins2013 Skrevet 21. desember 2015 #22 Skrevet 21. desember 2015 så lenge hun har fering med mor først, så synes jeg ikke det er noe forskjellbehandling
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #23 Skrevet 21. desember 2015 Vi har mine og dine barn og her har begge sett med barn sagt de ikke vil ta med gave her og der. Om de får mindre ett sted så er det helt greit, for de vet de har en haug til å åpne om ikke gavehaugen er så stor på julaften. Ett år åpnet min manns barn julegavene hos mor på lillejulaften, det skal vi aldri gjøre igjen. For gleden med gaver på julaften ble mindre, da var de litt ferdige med å åpne igrunn. Så gaveåpning nr2 skjer alltid etter julaften. I år er det gaveåpning her i huset 2juledag, da er alle samlet i huset igjen. Anonymous poster hash: 8c9f1...d79
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #24 Skrevet 21. desember 2015 så lenge dere velger en situasjon hvor barnet feirer julaften to ganger, vil det - uansett hvordan dere snur og vender på det - bli en sjevfordeling av gaver. hun får gaver av sin mors familie en annen dag en julaften, ergo får hun mindre på julaften. Punktum. Denne situasjonen er det dere foreldre som har skapt. Når det kommer til dine kusiner, så bør dere selvfølgelig snakke sammen ang. forventninger til gaver. Når man er så perifere at de ikke engang har møtt din stedatter, så kan det ikke være spesielt mye kontakt dere har. Er det blodsbånd som avgjør om man kjøper gaver? er det pliktfølelse? eller er det et oppriktig ønske om å glede noen? Anonymous poster hash: 9dbdf...166
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2015 #25 Skrevet 21. desember 2015 Jeg skjønner ikke helt problemet jeg da. Når stebarna får gaver fra 4 familier, mor, far, stemor, stefar. Og felles barn kun fra familien til mor og far da er det ingen som roper om stakkars fellesbarn, og fellesbarnets som sitter der med 2 familier og halv gave mengde skal ikke tas hensyn til. Barnet må lære at verden ikke alle kan få likt og at ting er forskjellig pga forskjellige familier osv. Verden er urettferdig. Så nei dere trenger ikke ta masse hensyn, stebarn og fellesbarn har ulik familie sånn er det bare, det må barna lære å leve med. La fellesbarnets få ha alle gavene sine på julaften. Anonymous poster hash: ee3df...32c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå