Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Min kjære bestemor flyttet nettopp på aldershjem. Hun er frisk og rask,men noe dement så hun kan ikke være alene nå som bestefar er død. De har i alle år tatt seg 1. Likør til kaffen på kvelden. Liten kaffelikør, bailys etc ca 1 egg glass . Aldershjem met nekter henne å fortsette med dette. Kan de det ? Hun blir jo på ingen måte beruset ? Bestefar som var på lindrende enhet fikk nyte det han ønsket av snacks og alkohol de siste ukene. Personalet der sa det var kjekt vi hjalp han og handle inn likør. For de som arbeidet der hadde ikke mulighet til å tilby pasientene slikt. Kan jeg klage på at bestemor ikke får kose seg med en likør ? På rommet naturligvis, så de andre ikke blir misunnelig. Anonymous poster hash: 02fc4...a29
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Kan hun ikke feire med dere og få all den likør hun vil, da? Det var slik vi gjorde det. De tilfellene hvor hun/han var for dårlig til å være med på festligheter så sneik vi inn det de ønsket, var ingen sykepleiere som sjekket under besøk Anonymous poster hash: 96a27...09f
☆☆☆ Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 Har jobba i eldreomsorgen i mange år, har aldri hørt om at nokon blir nekta å kose seg med alkohol. Og ho er ei voksen dame, kan ikkje sjå at dei skal ha hjemmel til å nekte henne dette.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 Takk 😊 da skal jeg prøve igjen. Hun vil gjerne ha en flaske stående på rommet, slik hun kan ta seg litt selv om vi i familien ikke er der. Hun blir hentet hjem i helgenw. Men vi har ikke overskudd til å passe henne i uken, for hun er endel våken på natten. Anonymous poster hash: 02fc4...a29
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 De kan ikke nekte henne å nyte alkohol, men de kan ikke servere henne. Det kan være en utfordring at hun er dement, ettersom hun kan glemme hvor mye hun har drukket, og derfor drikke mer. Personalet har somregel meget begrenset med ressurser, og vil derfor ikke kunne tilrettelegge så mye for et greit inntak heller. Men hennes rom er hennes, og hun kan drikke og oppbevare alt hun vil.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 Takk 😊 da skal jeg sette igjen litt av og til . 😊 ikke så mye at hun kan være uheldig å havne på en snurr. Så får det sure pleiere bare gå å sure seg 😊 Anonymous poster hash: 02fc4...a29
☆☆☆ Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 De kan ikke nekte henne å nyte alkohol, men de kan ikke servere henne. Det kan være en utfordring at hun er dement, ettersom hun kan glemme hvor mye hun har drukket, og derfor drikke mer. Personalet har somregel meget begrenset med ressurser, og vil derfor ikke kunne tilrettelegge så mye for et greit inntak heller. Men hennes rom er hennes, og hun kan drikke og oppbevare alt hun vil. Kva legg du i å ikkje kunne servere? Det er ingen slik regel der eg jobbar, aldri hørt at andre har det heller. Utan skjenkeløyve kan ein ikkje stå for salg, men vi har ingen restriksjonar på eigeninnkjøpt drikke. Om ikkje den gamle kan skjenke det han/ho vil drikke i glaset gjer vi sjølvsagt det. Held glaset også om nødvendig, om det er ei utfordring å drikke sjølv. Teoreisk kan ein komme i ein situasjon der den pleietrengande er dritings og likevel vil ha meir, men eg har aldri høyrt at det har skjedd. Alle eg veit om som har blitt berusa på institusjon har stått for skjenkinga sjølv.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 De kan ikke nekte henne å nyte alkohol, men de kan ikke servere henne. Det kan være en utfordring at hun er dement, ettersom hun kan glemme hvor mye hun har drukket, og derfor drikke mer. Personalet har somregel meget begrenset med ressurser, og vil derfor ikke kunne tilrettelegge så mye for et greit inntak heller. Men hennes rom er hennes, og hun kan drikke og oppbevare alt hun vil. Kva legg du i å ikkje kunne servere? Det er ingen slik regel der eg jobbar, aldri hørt at andre har det heller. Utan skjenkeløyve kan ein ikkje stå for salg, men vi har ingen restriksjonar på eigeninnkjøpt drikke. Om ikkje den gamle kan skjenke det han/ho vil drikke i glaset gjer vi sjølvsagt det. Held glaset også om nødvendig, om det er ei utfordring å drikke sjølv. Teoreisk kan ein komme i ein situasjon der den pleietrengande er dritings og likevel vil ha meir, men eg har aldri høyrt at det har skjedd. Alle eg veit om som har blitt berusa på institusjon har stått for skjenkinga sjølv. klønete formulering av meg, jeg mente det du sa. De kan selvsagt skjenke i glass av pasientens egen drikke, men de må ha løyve for å servere av sin egen. Flere sykehjem har jo også skjenkeløyve for å kunne servere litt alkohol til middagen til høytider og helger.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #9 Skrevet 20. desember 2015 De aldershjem jeg kjenner til tilbyr beboerne likør eller et glass vin til spesielle anledninger - så sant det ikke er spesielle grunner - som medisinering eller alkoholisme - som gjør at de ikke kan nyte alkohol. Jeg kjenner ikke til noen regel som sier at et sykehjem ikke kan servere alkohol - det er ut fra en tanke om at dette er beboernes hjem og at de skal kunne fortsette et tilnærmet likt liv som når de bodde i egen bolig. I de tilfellene hvor pårørende har kjøpt inn alkohol til beboer har alkoholen blitt låst inn i medisinskap og porsjonert ut. Både på grunn av at demens og alkohol på rommet kan skape problemer i forbindelse med hukommelsen. Det er så ansatte som serverer for eksempel et glass vin til beboer hver kveld, eller så mye som de har en avtale om. Anonymous poster hash: d2396...fdf
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #10 Skrevet 20. desember 2015 Dette er jo selvsagt noe som løses på forskjellige måter, noen steder helt i tråd med regelverket, mens andre lager seg sine egne regler, enter utfra moralisme eller tidligere erfaringer. Vi har hatt en beboer som drakk seg drita full, og ble et problem å hanskes med - men da prøvde vi å inngå avtaler med denne og pårørende. Et sjukehjem skal fungere som et hjem, og der er det hun som bestemmer. Å posjonere ut på den måten, for å så nekte henne et glass til blir misbruk av den makten personalet faktisk har over beboerne. Snakk med primærkontakt evnt avdelingsleder og hør hvorfor de gjør som de gjør. Anonymous poster hash: 8b4dc...f1a
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #11 Skrevet 20. desember 2015 Jeg har jobbet steder der pårørende har kjøpt inn alkohol, og enten satt det på rommet til pasienten, eller at vi personalet har låst det inn og gitt ut avtalte mengder. Vi har diskutert det litt oss imellom, da flere ytret ubehag over noen pasienter som ble fulle og urimelige i oppførsel. Ingen av oss kunne komme på noen lover som nekter pasientene å ha egen alkohol. Vi kjøper derimot ikke inn alkoholen, det må pårørende eller pasienten stå for selv. Anonymous poster hash: 82d78...5ac
Surogvanskelig Skrevet 20. desember 2015 #12 Skrevet 20. desember 2015 Da jeg jobbet på sykehjem spanderte kommunen faktisk likør og vin på julaften. Noen gikk på medisiner som abselutt ikke skal kombineres med alkohol. De ble nekta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå