Gå til innhold

Asperger syndrom i familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om broren min har Asperger syndrom. Han har alltid vært andrelsedes. Mamma brukte lang tid på å få ham til å le da han var spedbarn. I barndomen var han sky, hadde to venner. I ungdomsårene like han å sitte på rommet og lærte seg lekser utenat. Hadde få venner i ungdomsårene. Nå som voksen, 34, har han hatt sex to ganger, aldri i et forhold. Han har vært forelsket én gang. Er usedvanlig opptatt av at egent ting blir behandlet varsom. Tåler ikke at ting står feil. Kan ikke bruke ny potetskreller fordi han er redd for å kutte seg. Liker ikke å bli klemt på/ tatt på. Blir helt stiv. Veldig nærtagen og følsom.

Han søker ny jobb siden 2013 og vært jevnlig til jobbintervju men får aldri jobb. Jeg gav han tips om å ta med notater og CV. Det hadde han aldri tenkt på. Han trodde at alt måtte læres utenat. Jeg hadde et liksom intervju med han. Alt var pugget utenat " Hei mitt navn er x, jeg bor på x, jeg er x år. Jeg liker å gå på ski...". Da han fikk spørsmål på "fortell litt om deg selv?" Greide han ikke å svare.

Mamma sier han ble mye teste når han var liten, men de fant aldri noe.

Han begynner å bli bedre til å snakke for seg, men kan fremdeles bruke flere minutter på å tenkte ut et svar på et spørsmål.

Dere som har familiemedlemmer som har Asperger syndrom. Hvordan kan jeg hjelpe han?

Anonymous poster hash: d4e34...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du snakke med han om dette? I då fall bør han utredes sporenstreks. Livet til min bror ble snudd på hodet (til det bedre) da han fikk diagnose. NAV behandler han med mer forståekse, han har krav på en masse hjelp han ikke var klar over og ikke minst - det ble mye lettere for oss andre å forholde oss til han uten bli skuffet eller irritert. For nå forstr vi HVORFOR han er som han er.

Mange vil si at en diagnose ikke betyr noe, alle er forskjellige uansett og bla bla bla - men for meg, min bror og hele vår familie har diagnosen vært utelukkende en velsignelse.

Så det er mitt tips. Få han diagnostisert.

Anonymous poster hash: 4097e...7e9

Skrevet

Jeg lurer på om broren min har Asperger syndrom. Han har alltid vært andrelsedes. Mamma brukte lang tid på å få ham til å le da han var spedbarn. I barndomen var han sky, hadde to venner. I ungdomsårene like han å sitte på rommet og lærte seg lekser utenat. Hadde få venner i ungdomsårene. Nå som voksen, 34, har han hatt sex to ganger, aldri i et forhold. Han har vært forelsket én gang. Er usedvanlig opptatt av at egent ting blir behandlet varsom. Tåler ikke at ting står feil. Kan ikke bruke ny potetskreller fordi han er redd for å kutte seg. Liker ikke å bli klemt på/ tatt på. Blir helt stiv. Veldig nærtagen og følsom.

Han søker ny jobb siden 2013 og vært jevnlig til jobbintervju men får aldri jobb. Jeg gav han tips om å ta med notater og CV. Det hadde han aldri tenkt på. Han trodde at alt måtte læres utenat. Jeg hadde et liksom intervju med han. Alt var pugget utenat " Hei mitt navn er x, jeg bor på x, jeg er x år. Jeg liker å gå på ski...". Da han fikk spørsmål på "fortell litt om deg selv?" Greide han ikke å svare.

Han begynner å bli bedre til å snakke for seg, men kan fremdeles bruke flere minutter på å tenkte ut et svar på et spørsmål.

Dere som har familiemedlemmer som har Asperger syndrom. Hvordan kan jeg hjelpe han?

Det høres definitivt ut som broren din sliter med noe, men det kan like gjerne være generell angst ut fra det du beskriver. En diagnose høres det ikke ut som du har kompetanse til å sette, og diagnosen du nevner er dessuten sjelden og har en rekke kriterier du ikke er inne på. Men spør broren din om han har vurdert psykolog du, det kan høres ut som han vil kunne ha nytte av det.

Til info så er et svært vanskelig arbeidsmarked om dagen, og desto lengre tid han har vært ledig, desto vanskeligere vil det også være å få jobb. Han er dessuten ikke alene om å ha problemer med "Fortell om deg selv" ;). Jeg og et par venninner som også søker jobber har snakket om at vi ofte får jernteppe når det eller enkelte andre spørsmål kommer, siden det sjelden er lett å linke svaret direkte opp mot kvalifikasjoner.

Anonymous poster hash: 18081...644

Skrevet

Høres ut som en autismelidelse/ aspergerlignende tilstand. Å lære seg å le skal jo være spontant hos normale barn.

Kanskje innslag av tvangslidelse? (Ryddigheten, at han må ha alt på fast plass osv.)

Anonymous poster hash: b4368...96f

Skrevet

Flere av de tingene her var nesten som å lese litt om meg selv. Måtte google asperger nå, og ser at flere av symptomene passer godt for meg og, men absolutt ikke alle. Men om det bare er personlighetstrekk eller noe annet er ikke godt å si.

Anonymous poster hash: 0eed6...282

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...