Gå til innhold

Kirke vs moské for skolebarn,m

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere er klare over at julegudstjeneste er nettopp det: en gudstjeneste. Der man er ganske lenge og de høre om Jesus og blir forkynnet for?

Når man med skolen besøker en moské eller en synagoge er man der på besøk for å bli omvist, og er der kanskje i tjue minutter. Imamen eller rabbineren sier "vi tror at.." men ikke, som presten i kirka: "Gud har ofret seg for dine synder!" Osv.

Det er to helt forskjellige besøk det er snakk om

Anonymous poster hash: 5df13...588

Skrevet

Tror likevel at barn ikke tar skade av hverken det ene eller det andre...

Anonymous poster hash: a4313...73c

Skrevet

Ja? Så?

Har null problemer med at barna mine blir forkynnet for, verken av prester, imamer eller andre religiøse. Jeg har gitt dem en for tung ballast til at jeg er redd for at forkynning påvirker dem i noen som helst grad.

Skulle de en dag bli religiøse så er det ingen krise det heller.

Anonymous poster hash: c2de1...e0f

Skrevet

Skjønte ikke dette innlegget helt? Er det fortsettelse på en tidligere tråd?

Anonymous poster hash: 995ea...682

Skrevet

Her er elevene i kirken også på den typen omvisning, og den er ikke mulig å søke fritak fra. Julegudstjenesten kan man søke fritak fra. Fordi som du sier, det er en gudstjeneste. 

Skrevet

Det er rundt omkring, både her og i media, mange som mener at om man lar barna drar på besøk til moské med skolen må man la dem gå i julegudstjeneste også.

Men det er to veldig forskjellige ting.

HI

Skrevet

Her er elevene i kirken også på den typen omvisning, og den er ikke mulig å søke fritak fra. Julegudstjenesten kan man søke fritak fra. Fordi som du sier, det er en gudstjeneste.

Nettopp! Det var poenget mitt. :)

HI

Skrevet

Nettopp! Det var poenget mitt. :)

HIAnonymous poster hash: 5df13...588

Da forstår jeg, og da er jeg også enig!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her varte gudstjenesten en halvtime. Det overlevde de helt fint

Skrevet

Men overalt kan man jo velge seg bort fra gudstjenesten så jeg skjønner ikke problemet..

Anonymous poster hash: ed7bd...a3e

Skrevet

Selvfølgelig overlevde de? Hvorfor skulle de ikke det?

Hjemme hos oss for barna velge, og de vil på gudstjeneste. For meg spiller det null rolle - men bra at de synes det er koselig. Ville aldri ha tvunget dem. Vi går i kirka sammen på juleaften, og jeg vil at de skal synes dette er hyggelig, og aldri forbinde en gudstjeneste med noe de må gjøre.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hjemme hos oss for barna velge, og de vil på gudstjeneste. For meg spiller det null rolle - men bra at de synes det er koselig. Ville aldri ha tvunget dem. Vi går i kirka sammen på juleaften, og jeg vil at de skal synes dette er hyggelig, og aldri forbinde en gudstjeneste med noe de må gjøre.

Nei men det velger du jo helt selv. Her går ikke ungene velge om de skal være med klassen på gudstjeneste eller ei. Det er en del av læreplanen og da får de følge den. Syns det er noe stort tull at de kan velge! Flesteparten som valgte det bort her nå var de som syns det var kjedelig. Det er ingen god grunn! Heldigvis var muslimene med, mens de norske satt igjen å klipte pappfigurer

Skrevet

Hjemme hos oss for barna velge, og de vil på gudstjeneste. For meg spiller det null rolle - men bra at de synes det er koselig. Ville aldri ha tvunget dem. Vi går i kirka sammen på juleaften, og jeg vil at de skal synes dette er hyggelig, og aldri forbinde en gudstjeneste med noe de må gjøre. Anonymous poster hash: 995ea...682

Nei men det velger du jo helt selv. Her går ikke ungene velge om de skal være med klassen på gudstjeneste eller ei. Det er en del av læreplanen og da får de følge den. Syns det er noe stort tull at de kan velge! Flesteparten som valgte det bort her nå var de som syns det var kjedelig. Det er ingen god grunn! Heldigvis var muslimene med, mens de norske satt igjen å klipte pappfigurer

Forkynnelse en del av læreplanen? Hvilken skole er det? Så vidte jeg vet skal ikke barnehager og skoler bedrive med forkynnelse. Det skal foreldrene ta seg av, om de ønsker det.

Anonymous poster hash: fb54d...bbc

Skrevet

Jeg er ateist. Jeg står imidlertid så sterkt i min ikke-religiøse overbevisning at jeg betrakter det som svært lite sannsynlig at min sønn kommer til å "se lyset" eller konvertere til Islam.

Jeg har ingen problemer med å sende min sønn i kirke, moské eller synagoge, det samme gjelder Teknisk Museum, Frognerparken eller Folkemuséet.

Utflukt er utflukt.

Skrevet (endret)

Ja, og? Hvorfor er en del antikristne så hellig [sic] overbevist om forkynnelsens kraft, mon tro, når de samtidig er så redde for opplysning? Det skurrer voldsomt at man er så redd for at forkynnelse virker, og samtidig så ute av stand til å verdsette kunnskapen man trenger for å bli et helt menneske. Man skulle jo tro angsten var liten om troen manglet, men nei. Mangler refleksjonsnivået fullstendig på alle andre områder også? (Antakelig.)

Vi lever i en kristen kultur, selv vi som lever uten kristen tro, og å oppleve en gudstjeneste er enkelt og en del av normal dannelse. Å oppleve det samme i andre tilstedeværende trossamfunn er ikke like enkelt tilgjengelig og heller ikke like viktig for å forstå sin egen kulturelle bakgrunn, men hadde det vært tilgjengelig hadde jeg da ikke hatt større motforestillinger mot det enn mot gudstjenesten.

Endret av sug lut
Skrevet

Hjemme hos oss for barna velge, og de vil på gudstjeneste. For meg spiller det null rolle - men bra at de synes det er koselig. Ville aldri ha tvunget dem. Vi går i kirka sammen på juleaften, og jeg vil at de skal synes dette er hyggelig, og aldri forbinde en gudstjeneste med noe de må gjøre. Anonymous poster hash: 995ea...682

Tror ikke det er en del av læreplanen, men en tradisjon. Usikker, men det kan sjekkes opp.

Synes ikke det er tull at de får velge! Barna som ble igjen på skolen (mange med andre religioner og mange norske) så på film og hygget seg (i alle fall på ungdomsskolen). Jeg synes det viktigste er at juleavslutningen skal være hyggelig og meningsfull. For alle.

Dette er en stor sentrumsskole, og jeg vet at ikke alle feirer jul. Og statistisk sett vet man at ikke alle har det veldig koselig i jula hjemme heller. Derfor er det fint med hygge på skolen de to siste dagene før jul, og ekstra tid for lærerne til å sitte og prate med barna. Sån var det i allefall her. Skolegudstjeneste er ikke et "must" som barn må ha med seg. Men derimot et fint tilbud og en høytidelig avslutning for de som ønsker det. Verken mer eller mindre i mine øyne.

Skrevet

Ja, og? Hvorfor er en del antikristne så hellig [sic] overbevist om forkynnelsens kraft, mon tro, når de samtidig er så redde for opplysning? Det skurrer voldsomt at man er så redd for at forkynnelse virker, og samtidig så ute av stand til å verdsette kunnskapen man trenger for å bli et helt menneske. Man skulle jo tro angsten var liten om troen manglet, men nei. Mangler refleksjonsnivået fullstendig på alle andre områder også? (Antakelig.)

Vi lever i en kristen kultur, selv vi som lever uten kristen tro, og å oppleve en gudstjeneste er enkelt og en del av normal dannelse. Å oppleve det samme i andre tilstedeværende trossamfunn er ikke like enkelt tilgjengelig og heller ikke like viktig for å forstå sin egen kulturelle bakgrunn, men hadde det vært tilgjengelig hadde jeg da ikke hatt større motforestillinger mot det enn mot gudstjenesten.

Tror ikke personlig på noen dogmatisk religion, men har null problem med å sende barna på skolegudstjeneste - ei heller noe problem med å se at dette er en del av vår kulturelle arv. Og tror ikke at skolegudstjenesten har enorm religiøs påvirkningskraft.

Men har problem med hvorfor man skal tvinge barna - så pokkers viktig er det ikke med kirkeavsluning. Den alternative avslutningen er også veldig hyggelig. Og drikke gløgg og se film er også norsk tradisjon:) Jeg synes folk kan gjøre som de vil. Her går barna i kriken fordi de vil, ferdig med det.

Gjest Antarctica
Skrevet

Den norske kirke får 300 millioner i året til å drive trosopplæring. Da er ikke dét skolens oppgave.

Skolens oppgave mht religion står her; og det er fastslått ved lov (dvs helt uavhengig av hvilke tradisjoner den enkelte forelder oppfatter som "koselig" eller ikke):

http://www.skoledata.net/Lover/Opplaring/opl02.htm#a3a

Gudstjenester feires i norske kirker hver søndag i året. Så alle barn har fri og anledning til å få dem med seg - hvis foreldrene da syns det er viktig (ikke bare koselig.)

Skrevet

Enten har jeg vokst opp veldig skjermet, eller så har vi bare vært veldig heldige med vår prest..

Her er det intet snakk om fordømmelse, ingen brenner i helvete eller blir dømt for sine "synder".

Og det holdes rene barnegudstjenester hvor alt foregår på barnas nivå. Her er det læring gjennom lek, delaktighet og rollespill. Barna får sitte i midtgangen og de får komme opp og "hjelpe til" med f.eks å dele ut ting eller bygge ting osv.. Da presten snakket om da Jesus mettet en 5000 mennesker med 2 fisker og 5 brød (?) så fikk flere barn gå rundt i kirken og dele ut gullfisk (kjeksen) og peppernøtter (som liksom var brød). Da presten snakket om en av Jesu' tilhengere som klatret opp i et tre for å høre på Jesus så kom det plutselig en ansatt fra kirken med planker, spiker og hammere, og alle barna fikk være med på å bygge dette treet som denne mannen da liksom satt i.. Det er det lokale barnekoret som står for musikken, da er det ingen kjipe salmer osv, og det synges bare "gla'sanger" hvor barna må opp på beina og danse/gjøre bevegelser... 

Når de kommer opp i storskolen og ungdomsskolen tilpasses gudstjenesten deretter og presten snakker om mer aktuelle temaer som ungdommen interesserer seg for. Her en dag snakket de f.eks om sosiale medier og det å være et medmenneske selv om man kan være anonyme på nett. De snakket om å "gjøre mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg" osv.. Det er også ungdomskoret som synger på disse gudstjenestene. De synger f.eks "Pray" av Justin Bieber..

Så hos oss er det ofte ganske så stappfullt under disse skolegudstjenestene. Ungene ønsker selv å være med fordi de syns det er en fin opplevelse.. 

Før, da vi hadde Statskirken, var skolegudstjenestene en del av læreplanen. Men vår skole har valgt å fortsette med skolegudstjenestene etter kirke og stat ble separert nettopp fordi det er en veldig hyggelig time for barna :) 

Dessuten har de alltid et annet alternativ for de som ikke ønsker å være med..

Min sønn har en kompis som er muslimsk, og han er alltid med på skolegudstjenestene, på lik linje som min sønn var med fikk være med på et muslimsk arrangement. Vi har også måttet delta i et bryllup i "rikets sal" da min JV-fetter giftet seg. Selv har jeg vært med på en polsk-katolsk gudstjeneste (litt kjedelig å ikke skjønne hva de snakket om, men en utrolig fin opplevelse med alt annet rundt).

Jeg klarer ikke se hvorfor det er så mye bråk rundt dette! De som vil drar på gudstjeneste, de som ikke vil får bli igjen hjemme/på skolen. Dette er helt valgfritt, intet valg er bedre eller dårligere enn det andre, og vi må innse at folk er forskjellige. Vi gjør og tenker forskjellige ting, vi tror på forskjellige ting, og vi ønsker forskjellige ting for oss og våre barn.

Begynner å bli så SYKT lei disse evige diskusjonene der de ikke-troende skal fortelle de troende (eller andre som ønsker å være tilstede) hvor fælt det er i kirken, hvor hjernevaska vi og barna blir, at vi blir fortalt eventyr og er dumme nok til å tro på det, eller at kristendommen er satan sjøl (jepp, pun intended).. 

Kan ikke dere ikke-troende bare være glad til for at stat og kirke nå er separert og at man i dag kan velge HELT selv om man ønsker å sette sine bein innenfor en kirke. Så kan vi andre som ønsker at våre barn får med seg påske-/julegudstjenesten i regi av skole/barnehage få lov til det. Man velger det som passer en best uten å skulle måtte rettferdiggjøre det ovenfor "naboen" (dette gjelder så klart begge veier)!

Anonymous poster hash: 76b61...cd0
Skrevet

Det er absurd at den offentlige skolen i en sekulær stat skal legge opp til splittelse i stedet for samling i forbindelse med juleavslutninger for elevene.

Jeg fatter ikke hvorfor slikt skal foregå i en gudstjeneste. Det handler ikke om hvorvidt det tilbys alternativer eller at ungene kunne komme til å bli akutt religiøse.

Det handler kun om at en gammel uvane fra statsreligiøse tider henger hardt igjen i et samfunn som ikke er der lenger. Dette gjør at i stedet for at elevene markererer ritualet sitt med avslutning sammen, gjør de det oppdelt. Det finnes ingen pedagogisk holdbar begrunnelse for dette.

Anonymous poster hash: 2dae1...252
Skrevet

Egentlig synes jeg ikke at religion har plass i skolen. Å tro er en privat greie,noe som kommer fra det stille stund inn i en selv,ikke organisert barne orgie i kirken. Eller lage lekesal ut av kirken slik at barna synes det er gøy fordi de får skli ned trappa ol. Eller at presten leker klovn for å underholde barna,for å sette det på spissen. Alt organisert av skolen,som egentlig bør være nøytral/sekulær.

Anonymous poster hash: d0899...328

Skrevet

Det er absurd at den offentlige skolen i en sekulær stat skal legge opp til splittelse i stedet for samling i forbindelse med juleavslutninger for elevene.

Jeg fatter ikke hvorfor slikt skal foregå i en gudstjeneste. Det handler ikke om hvorvidt det tilbys alternativer eller at ungene kunne komme til å bli akutt religiøse.

Det handler kun om at en gammel uvane fra statsreligiøse tider henger hardt igjen i et samfunn som ikke er der lenger. Dette gjør at i stedet for at elevene markererer ritualet sitt med avslutning sammen, gjør de det oppdelt. Det finnes ingen pedagogisk holdbar begrunnelse for dette.

Anonymous poster hash: 2dae1...252

Nå har jeg etter å ha hatt unger i skolen siden før årtusenskiftet aldri opplevd at det ikke også er en juleavslutning PÅ skolen for ALLE. Den pedagogiske begrunnelsen for julegudstjenesten er at vi ikke er en sekulær kultur, selv om vi er en sekulær stat.

Skrevet

Egentlig synes jeg ikke at religion har plass i skolen. Å tro er en privat greie,noe som kommer fra det stille stund inn i en selv,ikke organisert barne orgie i kirken. Eller lage lekesal ut av kirken slik at barna synes det er gøy fordi de får skli ned trappa ol. Eller at presten leker klovn for å underholde barna,for å sette det på spissen. Alt organisert av skolen,som egentlig bør være nøytral/sekulær.

Det var det du fikk ut av innlegget mitt? For jeg regner med du siktet til mitt svar..?

Er ikke snakk om gjøre kirken om til en lekestue eller at presten leker klovn.

Men istedenfor å stå og forkynne så får barna ta en aktiv del i gudstjenesten slik at de faktisk forstår hva som blir sagt.. Learning by doing ;)

Skrevet

Det var det du fikk ut av innlegget mitt? For jeg regner med du siktet til mitt svar..?

Men istedenfor å stå og forkynne så får barna ta en aktiv del i gudstjenesten slik at de faktisk forstår hva som blir sagt.. Learning by doing ;)

Det du beskrev, med å gjøre religion mer "spiselig" for barn ved å fjerne selve innholdet - det syns jeg faktisk er enda verre. Det er snikkristning

Anonymous poster hash: 9d292...142

Skrevet

Det du beskrev, med å gjøre religion mer "spiselig" for barn ved å fjerne selve innholdet - det syns jeg faktisk er enda verre. Det er snikkristning

Anonymous poster hash: 9d292...142

Ikke spiselig, forståelig ;)

Men vi får bare være enige om å være uenige :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...