Gå til innhold

Rotete hjem, ensbetydende med engasjerte foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det ofte er slik, at mange tillater seg å ha et kaos av et hjem, og forklarer det med prioriteringer.. Altså, at de prioriterer tid med barna sine. Jeg kjenner mange der den ene jobber skift, og der det alltid er kaos. Den som har fri på dagtid prioritere da seg selv, enten ved å ligge på sofaen, ut på lunsj, trene etc. Sjeldent blir husarbeid prioritert. Synes et ryddig hjem er veldig viktig for barna, hjemmet er deres fristed, godt å slippe rot og kaos rundt seg da!

Nei, jeg trives best i et ryddig miljø, og det gjør mine barn også. Og sannsynligvis dine med...!

Anonymous poster hash: 541a0...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener omvendt. Barn trenger orden og rutiner rundt seg. Jeg har orden i huset, ryddig og rent. Rydder er kveld. Men vi er likevel veldig engasjerte med å følge opp både skole og fritidsaktiviteter, inviterer til lek her hjemme og det er alltid ekstra barn her.

Skrevet

Rotete hjem er nok heller et tegn på overveldete foreldre..

Min bror har det helt bombet hos seg. De har nok vansker med å grensesette barna i tillegg, så rydding av leker er helt fremmed for dem.

Ryddig hjem er best, men vet egentlig ikke om barn er sååå opptatt av det

Anonymous poster hash: 9fa35...0a3

Skrevet

Stor forskjell på litt smårot (som jeg synes det virker som de fleste har..) og bombet hjem.. Tror ikke noen får problemer om det er litt smårot jeg da..

Anonymous poster hash: 99904...542

Skrevet

Ps, jeg kjenner forresten noen som er helt på motsatt side av skalaen. Hjemmet er alltid prikkfritt.

Aelv med to småbarn ser man det nesten ikke på huset. Det synes jeg virker tristere. Nå har de et superstylet hjem helt fritt for hjemmelaget julepynt

Anonymous poster hash: 9fa35...0a3

Skrevet

Det spørs jo hva du definerer som et rotete hjem - er det rot eller er det uhygienisk rot, søppel, osv. Dessuten handler det om hva man kaller ryddig. Når det er superryddig hos meg er det fremdeles rotete etter mange andres standard, men ikke min.

Skrevet

Her er det stort sett kronisk rotete. Jeg er kronisk syk, og 100% alene med 2 barn, jeg har bare lært meg å prioritere hva som er viktigst. Og det er helt greit med litt rot, men vi har det ikke møkkete. Jeg er og elendig på husarbeid, går nok mest rundt meg selv.

Anonymous poster hash: 74235...3ff
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har vel generelt et lite ryddig hjem. Det skyldes en haug med sammenfallende uheldige faktorer: at jeg er travel, at vi er mange i heimen, at jeg syns rydding er veldig kjedelig og at alle i huset har fått samme, la oss si, "romslige" terskel for rot... Om jeg er engasjert? Ja, det også. Men det kunne jeg godt være i tillegg til å være ryddig, hvis jeg ikke var rotete av legning.

Skrevet

Er ikke alle som deg HI? Ta dem! De er sikkert dårlige mennesker!

Anonymous poster hash: bff9d...406
Skrevet

Det må være så deilig å se ned på andre, Hi. Håper du føler deg mye bedre enn allmuen!

Anonymous poster hash: 9eaed...8b6

Skrevet

Så godt at vi er forskjellige. Personlig så kan jeg si at jeg bruker overskuddet på å rydde. Har en smertegrense på hvor ille det kan bli før jeg bare må panisk rydde og vaske alt. Men kommer jeg hjem fra jobb og er sliten, så er det middag og lekser som prioriteres, så lar vi alt annet ligge til dagen etter. Ganske ofte rydder jeg skitten oppvask mens ungene spiser frokost, fordi jeg ikke orket kvelden før.

Anonymous poster hash: 1849f...26c
Skrevet

Nei. Like lite som ryddige hjem nødvendigvis har engasjerte foreldre med gode rutiner. Du må nok kjenne familiene ganske godt for å si noe om det.

Skrevet

En såkalt "svinesti" forbinder jeg med late mennesker, her mener jeg at det virkelig flyter over. Disse menneskene har gjerne problemer av et eller annet slag.

Jeg tror de fleste har litt "normalt" rot. Jeg har vel det mange ville beskrive som et plettfritt hjem, men det kommer av at jeg rydder og vasker før gjester kommer. Normalen er litt smårot her og der. En gang kom svigermor på uanmeldt besøk midt i en eksamensperiode, det var superrotete, og Gud så pinlig det var. Hun kommenterte at vi hadde det "snuskete" og så dro hun frem støvsugeren.

Videre syns jeg ikke rotete hjem er ensbetydende med engasjerte foreldre, det er et tåpelig argument for å unnskylde rotet sitt. Det avhenger vel hvor mye jobben og andre aktiviteter krever, ikke selve barna. Jeg har full forståelse for at noen travle sjeler prioriterer kvalitetstid med barna en lørsdagsmorgen fremfor å brette klær, men det betyr ikke at de som har brettekanter ikke prioriterer barna sine (kanskje brettekantene kom fredagskvelden da barna var til sengs?).

Anonymous poster hash: 24d3c...e0b

Skrevet

Det med et ryddig hjem, handler vel stort sett om rutiner. Ja, vi har en supertravel hverdag med barn å følge opp, jobb og lekser, men likevel har vi det stort sett veldig ryddig. Og vet barna syns det er godt med orden rundt seg. Eldstemann på åtte reagerer veldig på en kamerat der rotet går opp i knehøyde (hans ord!), og syns det er synd på gutten. Orden i omgivelsene tror jeg skaper trygghet for barna. Jeg blir i hverfall megastressa av masse rot!  (PS: leker er ikke rot)

Anonymous poster hash: 9d383...b4b
Skrevet

Jeg kjøper meg hjelp, dvs vi har en dame som kommer 2 hele dager i uken og vasker hus, klesvask mm. Det innebærer at kvelden før hun kommer må det være kjempe ryddig for hun skal ikke bruke tiden sin på rydding. Det igjen sørger for at vi har gode rutiner på å rydde opp hver kveld uka gjennom slik at vi slipper dugnad mandag kveld før hun kommer.

Jeg fungerer ikke hvis det er generelt uryddig eller småskittent i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...