Gå til innhold

Slitne barn = spinnville barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye observasjon både av barnehagebarn og egne barn har jeg kommet frem til en teori; når barn er overstimulerte kan de bli helt hyper. Har sett toåringen og femåringen bli helt crazy og nesten maniske flere ganger. Det viser seg da alltid at de enten er slitne eller sultne. Toåringen har blitt en sur bølle som dytter og knuffer og virker sint hele tiden. Hva har forandret seg i det siste? Joda, for lite søvn på natta.

Noen andre her som har sett sammenhengen? At ungene blir som gale når de egentlig er trøtte? Om dette er tilfelle så tipper jeg mange ADHD diagnoser kunne vært unngått med nok søvn og godt kosthold 😂

Anonymous poster hash: ff2ac...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er noe jeg har erfart mye.mange som tenker at jeg lar ungen være i Bhg til den stenger,så slipper jeg at ungen er så hyper når jeg kommer hjem..også blir ungen bare mere og mere hyper.

Skrevet

Jeg kjenner godt igjen mitt barn i beskrivelsen din.

Hun blir aldri sur og grinete når hun er trøtt, men travel, rampete og ganske hyper.

Men det virker altfor enkelt å antyde at lavt blodsukker og for lite søvn blir forvekslet med ADHD. Jeg regner med at prosessen for å sette en slik diagnose går over såpass lang tid at man både opplever barnet trøtt, lei, sint, opplagt og glad.

Skrevet

Hun blir aldri sur og grinete når hun er trøtt, men travel, rampete og ganske hyper.

Men det virker altfor enkelt å antyde at lavt blodsukker og for lite søvn blir forvekslet med ADHD. Jeg regner med at prosessen for å sette en slik diagnose går over såpass lang tid at man både opplever barnet trøtt, lei, sint, opplagt og glad.

Enig.synes det er trist at så mange antyder at ADHD ikke er en sykdom,men later foreldre..

Skrevet

Jepp... de gangene sønnen min er overalt på en gang når jeg henter ham i bhg og jeg må streve veldig for å få ham rolig nok til at jeg klarer å kle på ham, så sovner han som regel i bilen.

Anonymous poster hash: 6b4d6...de3
Skrevet

Joda det har du rett i. De som får diagnosen har vel som regel ADHD også, men tror nok mange flere blir utredet for det bare pga søvn og blodsukker :) HI

Skrevet

Enig.synes det er trist at så mange antyder at ADHD ikke er en sykdom,men later foreldre..

Det var aldri min intensjon å bagatellisere ADHD, beklager :) HI

Skrevet

Joda det har du rett i. De som får diagnosen har vel som regel ADHD også, men tror nok mange flere blir utredet for det bare pga søvn og blodsukker :) HI

Utredningen skjer over en lengre periode.ikke bland det inn i ditt opprinnelige spørsmål,hold diagnosen utenfor det.

Skrevet

Har jobbet over 8 år i bhg og stusset over at så mange barn er "utagerende", "hypre" og sinte. Har stusset over og tenkt på manglende grensesetting hjemme etc. Men når man samtidig kan lese at de fleste små barn får for lite søvn, så er jo teorien interessant. Tidsklemma, lange barnehagedager i tillegg til opplegg på fritiden må jo da være en oppskrift på overstimulerte barn.. Mine egne blir i hvertfall ugjenkjennelige til tider, nesten så jeg ikke har lyst å ta dem med på besøk 😳😂 HI

Skrevet

Utredningen skjer over en lengre periode.ikke bland det inn i ditt opprinnelige spørsmål,hold diagnosen utenfor det.

Oi ble dårlig stemning gitt.. 😳

Skrevet

Jepp, stemmer her. Hvis mine barn har hatt dårlig søvn over litt tid, kombinert med dårlig eller lite mat, forvandles de til sutrete og grinete monstre. Når sant skal sies så gjør jeg det også ;)

Skrevet

Men dette er jo en kjent sak HI, og dette med søvn og mat tas hensyn til under en adhd utredning altså :)

Skrevet

Synes det er verre når de er sultne.

Anonymous poster hash: 1cfaf...288

Skrevet

Folk kjenner sine barn, og ser i motsetning til andre vanligvis lett om egne barn bare er sultne, overtrøtte osv.

Å påstå at slikt er årsak til at det startes utredninger blir så dumt at jeg ikke har ord.

Anonymous poster hash: 63605...f31
Skrevet

Og absolutt alle normalt oppegående foreldre vet da fra før at barn kan bli både sure, sinte og hypre av å være sultne, overtrøtte og slitne, så jeg stusser over at dette lanseres som en 'genial' ide HI plutselig har tenkt på....

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Overtrøtte unger går bananas og fniser og er fjollete, mens sultne unger blir kranglete og knuffete!

Sånn er i alle fall min versjon av historien.

Basalbehov må dekkes...

Men jeg har aldri lurt på om de feilte noe "mer", det går jo over når behovene er tatt hånd om.

Endret av Pashla
Skrevet

Og absolutt alle normalt oppegående foreldre vet da fra før at barn kan bli både sure, sinte og hypre av å være sultne, overtrøtte og slitne, så jeg stusser over at dette lanseres som en 'genial' ide HI plutselig har tenkt på....

Gjør det vondt å være så negativ? Selvfølgelig skjønner man jo når barnet er sulten eller trøtt i øyeblikket! Du forstår tydeligvis ikke hva jeg vil frem til, "oppegående" eller ei. Jeg snakker om at dårlig søvnkvalitet og kosthold kan vises som atferdsvansker i barnehagen på sikt.

HI

Skrevet

Folk kjenner sine barn, og ser i motsetning til andre vanligvis lett om egne barn bare er sultne, overtrøtte osv.

Å påstå at slikt er årsak til at det startes utredninger blir så dumt at jeg ikke har ord.

...du har jo tydeligvis ord? Selv om det minner mer om sure oppgulp.

Skrevet

Dette er det latterligste innlegget jeg har lest på fryktelig lenge her inne!

1: Det er da ingen "hemmelighet" at barn som er overtrøtte kan gi uttrykk for dette ved å blir hyperaktive, eller at sultne barn blir sure og grinete..?

2: Antyde at barn som har fått diagnosen ADHD kun i grunn er sultne eller trøtte....?!?

...og du jobber i bhg sier du? Trist..!!

Anonymous poster hash: 63a65...adb

Skrevet

Og absolutt alle normalt oppegående foreldre vet da fra før at barn kan bli både sure, sinte og hypre av å være sultne, overtrøtte og slitne, så jeg stusser over at dette lanseres som en 'genial' ide HI plutselig har tenkt på....

Gjør det vondt å være så negativ? Selvfølgelig skjønner man jo når barnet er sulten eller trøtt i øyeblikket! Du forstår tydeligvis ikke hva jeg vil frem til, "oppegående" eller ei. Jeg snakker om at dårlig søvnkvalitet og kosthold kan vises som atferdsvansker i barnehagen på sikt.

HI

Nei, det er ikke logisk at atferdsvansker som observeres i barnehagen skyldes dårlig kosthold og søvn. Symptomer på lavt blodsukker og overtrøtthet skal forsvinne umiddelbart etter at behovet er dekket, noe som tilsier at det skal være mange timer i løpet av døgnet i barnehagen der barna er forutsigbart harmoniske.

Og til opplysning så er mistrivsel i barnehagen ofte er en årsak når barn utagerer der.

Skrevet

Dette er det latterligste innlegget jeg har lest på fryktelig lenge her inne!

1: Det er da ingen "hemmelighet" at barn som er overtrøtte kan gi uttrykk for dette ved å blir hyperaktive, eller at sultne barn blir sure og grinete..?

2: Antyde at barn som har fått diagnosen ADHD kun i grunn er sultne eller trøtte....?!?

...og du jobber i bhg sier du? Trist..!!

Anonymous poster hash: 63a65...adb

Du er jo helt idiot tydeligvis. Et sånt miserabelt menneske som sitter å får ut gørra si med å slenge dritt på nett.

Hva er det du reagerer på? Er det ikke lov å fortelle om egne observasjoner hvis andre har sett det før?? Har du ikke sett hva jeg har skrevet lenger opp, at jeg beklaget den ADHD sammenligninga? Du, jeg har vært pedagog i bhg i over 8 år, er en forbanna dyktig en også. Så hvorfor er det da trist at jeg jobber i barnehage?? Jeg sliter ræva av meg for store og små hver dag, er omsorgsfull, fullt oppegående og engasjert. Vent litt, jeg gidder faktisk ikke forsvare meg til deg. Du lever jo tydeligvis for krangling.

Skrevet

Og absolutt alle normalt oppegående foreldre vet da fra før at barn kan bli både sure, sinte og hypre av å være sultne, overtrøtte og slitne, så jeg stusser over at dette lanseres som en 'genial' ide HI plutselig har tenkt på....Anonymous poster hash: 63605...f31

Gjør det vondt å være så negativ? Selvfølgelig skjønner man jo når barnet er sulten eller trøtt i øyeblikket! Du forstår tydeligvis ikke hva jeg vil frem til, "oppegående" eller ei. Jeg snakker om at dårlig søvnkvalitet og kosthold kan vises som atferdsvansker i barnehagen på sikt.HIAnonymous poster hash: ff2ac...763

Nei, det er ikke logisk at atferdsvansker som observeres i barnehagen skyldes dårlig kosthold og søvn. Symptomer på lavt blodsukker og overtrøtthet skal forsvinne umiddelbart etter at behovet er dekket, noe som tilsier at det skal være mange timer i løpet av døgnet i barnehagen der barna er forutsigbart harmoniske. Og til opplysning så er mistrivsel i barnehagen ofte er en årsak når barn utagerer der. Anonymous poster hash: 63605...f31

Sønnen min utagerer i barnehagen mens hjemme er han veldig grei å ha med å gjøre å er i godt humør.

Jeg tror også at barnet mistrives med å måtte være i barnehagen.

Han er en rolig gutt som ikke liker å ha 19 andre barn rundt seg.

Jeg barnehagen også deler de opp i mindre grupper iløpet av dagen men tror det uansett det altfor mange inntrykk og for mange barn.

Han er 4 år foresten..

Anonymous poster hash: d5870...479

Skrevet

Er ikke det litt elementærkunnskap at barn viser trøtthet slik..?

Barn med ADHD sover uansett ofte dårligere enn andre barn, så søvnvansker utelukker på ingen måte diagnose.

Anonymous poster hash: f06e8...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...