Gå til innhold

Synspunkter, er dette urettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 8år har brukket hånden og måtte operere i helgen. Som "premie" fikk hun en stor eske med lego av besteforeldrene (mine foreldre). Det andre barnet vårt på 3år fikk også en eske lego av dem, i mindre størrelse slik at han ikke skulle stå å se på at hun plutselig fikk noe.

Mamma ville gi han differansen på konto, noe jeg mener er helt feil. De (yngste) må lære seg å se på at eldste får noe uten at han alltid får. Det jevner seg alltid ut i lengden likevel.

Nå mener da samboeren min at dette var urettferdig av foreldrene mine- at hun fikk en stor eske og han en liten. Og at det var helt teit av dem å gi henne dette en uke før jul.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 39267...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes meg vel! Hun fikk en stor eske. Han fikk en mindre eske. Regner med at barna er fornøyde og da klarer sikkert dere voksne også å være det uten å lage mer styr ut av det.

Anonymous poster hash: 25d22...994
Skrevet

Herregud!!!; urettferdig?? Er da ikke DE som har brukket noe? Nei ærlig talt . samme om d er før jul. Bare dattera di som burde få!

Så kan heller de få en gang om de skader seg. Hallo. Får allr barna gaver på hverandres bursdag og? En legopakke må de tåle !

Anonymous poster hash: 081c5...98b

Skrevet

Takk! Jeg ble så provosert at jeg for å sette det på spissen måtte sammenligne det med den gangen 3åringen fikk en stor eske lego av hans foreldre når han hadde sluttet med bleie. 8åringen fikk ingenting, og ingen reagerte.

Vi har ikke for vane å gi til begge. Det jevner seg alltid og det er bare sunt å lære seg å måtte se på. Hadde blitt dyrt med 3barn i hus😬

3åringen var jo bare kjempe glad for at han fikk lego han også. Så her er det mannfolket som henger seg opp i ting.

Hi

Anonymous poster hash: 39267...fec

Skrevet

Da datteren min brakk armen, så fikk hun en leke hun hadde ønsket seg en stund, bestemme middag og film vi skulle kose oss med den dagen. Lillebroren fikk en mindre leke, syntes han og burde få en liten ting. Men det var hun som brakk armen. Og neste gang er det plutselig motsatt.

Anonymous poster hash: bae45...a30
Skrevet

Så heldige barna deres er, som får sånt av besteforeldrene. Jeg ser for øvrig ingenting urettferdig her overhodet.

Anonymous poster hash: b2341...5e5
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på dem som må dele eller gi alt helt likt! Ok, gi likt så langt der lar seg gjør men alt har en grense. Har jeg med eldste til sykehuset på kontroll, pleier hun å få en liten ting. Han som er et år mindre får ingenting.. 7 og 6 år. Det går faktisk helt fint! I ditt tilfelle synes jeg bare eldste kunne fått noe, greit som det ble gjort men å sette inn på konto blir bare for sært.

Anonymous poster hash: c124d...7a2

Skrevet

La meg gjette. Datteren er kun din, sønnen er deres felles?

Anonymous poster hash: 432f4...69d

Skrevet

Synes det er helt innafor, jeg.

Det jevner seg jo ut i lengden, som du sier, og barn må lære at alt ikke alltid er likt.

Et vennepar er helt nazi der. Da yngstemann skulle ha dåp forlangte de at eldste også skulle få gaver slik at det ble rettferdig. En gang hadde jeg med meg en Melkerull til femåringen deres, og yngstemann var baby. Da påpekte de at jeg forskjellsbehandlet barna. Herregud, babyen var tre mnd!!! Babyen spiser ikke sjokolade og skjønner uansett ikke at eldstemann fikk noe og ikke han! Babyen arvet også klær fra mine barn, men da måtte jeg visst også ta med noe til eldstemann som ikke arvet noenting. Blir helt matt av de! Dersom de begge får noe de ønsker seg til jul, så må det koste det samme ellers blir det urettferdig og man "må" da sette inn differansesummen på barnas konto. Det er rett og slett ikke lengte noe hyggelig å gi barna deres gaver! Barna er glade og takknemlige, men foreldrene ødelegger all givergleden.

Anonymous poster hash: 2f8ab...fba

Skrevet

Det jevner seg jo ut i lengden, som du sier, og barn må lære at alt ikke alltid er likt.

Et vennepar er helt nazi der. Da yngstemann skulle ha dåp forlangte de at eldste også skulle få gaver slik at det ble rettferdig. En gang hadde jeg med meg en Melkerull til femåringen deres, og yngstemann var baby. Da påpekte de at jeg forskjellsbehandlet barna. Herregud, babyen var tre mnd!!! Babyen spiser ikke sjokolade og skjønner uansett ikke at eldstemann fikk noe og ikke han! Babyen arvet også klær fra mine barn, men da måtte jeg visst også ta med noe til eldstemann som ikke arvet noenting. Blir helt matt av de! Dersom de begge får noe de ønsker seg til jul, så må det koste det samme ellers blir det urettferdig og man "må" da sette inn differansesummen på barnas konto. Det er rett og slett ikke lengte noe hyggelig å gi barna deres gaver! Barna er glade og takknemlige, men foreldrene ødelegger all givergleden.

Sykeste??? Hva faen skjer med folkeskikk? Neste gang tar du jo ikke med noe til noen med den oppførselen. Om du i det hele tatt gidder å komme. Skulle du lagt en 20kr på bøssa til babyen da? Hahahahaha idioter!

Anonymous poster hash: 081c5...98b

Skrevet

Er det sant? Hvordan skal barna da takle det i den virkelige verden, der man ikke alltid får når andre får? Hadde hatt problemer med å ta med noe i det hele tatt dit, men er jo leit at det skal gå utover barna, da. Ville nok ikke orket å være venner med slike folk, så det løser seg vel slik..;)

Anonymous poster hash: 9e3bb...69f

Skrevet

Når det gjelder hi: synes det var hyggelig at minste fikk noe i det hele tatt, at de husket på minste. Overhodet ikke urettferdig! Tvert om mener jeg at barn kan lære at man ikke alltid får noe. Og særlig hvis det bare går den ene veien, minste for alltid, men ikke eldste. Er ofte sånn, og selv om "stakkars lille skjønner jo ikke og må jo få", så opplever eldste urettferdigheten. Ikke alltid kjekt å være eldst.

Gjest Antarctica
Skrevet

Lillebror skal ikke ha penger på konto for at storesøster har brukket armen! Hvor sykt er nå dét, da...

Skrevet

Lillebror vet jo ikke hva det vil si å få penger på konto uansett. Det er heller ikke urettferdig at den som skal få en trøstepremie får den største tigen, det er en måte for søsken å lære om livet på. Vil også tro at det eldste barnet ikke er felles, og om det er tilfelle er det viktig at du er litt obs på forskjellsbehandling sånn generelt, for det her var jo helt sykt.  En ting er om faren mener at de bør ha en like stor ting (noe jeg ikke er enig i, men kunne forstått at noen kan tenke), men penger på konto vil jo ikke barnet merke at har noe sammenheng med det søsteren fikk uansett

Anonymous poster hash: 8a766...113
Skrevet

Det er klart man bør ha et overordnet syn på at barna i det lange løp får sånn noen lunde det samme, men må måle i milligram er lite smart. Hos oss har nok eldste fått flere helt nye ting, rett og slett fordi de andre to har måttet arve sykler, ski osv.

Vi har faktisk et vennepar vi, som holder på med dette rettferdighetstyranniet. Det arter seg sånn at hvis han ønsker seg en ny PC, så kan han ikke kjøpe det før de har råd til at hun kjøper noe tilsvarende dyrt. Hun kan komme lykkelig med nye diamanter, kjøpt inn fordi han ville ha PS4.

Skrevet

Er det sant? Hvordan skal barna da takle det i den virkelige verden, der man ikke alltid får når andre får? Hadde hatt problemer med å ta med noe i det hele tatt dit, men er jo leit at det skal gå utover barna, da. Ville nok ikke orket å være venner med slike folk, så det løser seg vel slik..;)

Har ikke mye kontakt med de, for de er sære på mange andre områder også. Likevel har vi en slags familierelasjon, så noe må vi jo omgås. Men dette gave-greiene er virkelig helt sykt. De har sendt ønskelister for barna med prisliste og kontonr til barna slik at man kan sette inn evt differanse der. I sommer passet jeg eldste barnet deres og kjøpte en film vi kunne kose oss sammen med. Hun fikk med filmen hjem, og det ble galt da lillebror (som jeg ikke passet) ikke fikk noenting. Gutten var da under ett år! Da sa jeg til foreldrene at jeg godt kunne få tilbake filmen, men det fikk jeg jammen ikke. Jeg fikk derimot beskjed om at de ikke satt pris på forskjellsbehandling av barna deres!

I år kjøper jeg faktisk ikke julegave til barna deres. Jeg regner uansett ikke med å se de igjen før til sommeren.

Skrevet

Er datteren din fra tidligere forhold og 3 åringen felles barn?

Anonymous poster hash: 52134...9f9

Skrevet

Syns dette var helt greit. En treåring er vel uansett ikke så opptatt av størrelsen på legoesken? Jeg syns mannen din er teit!

Anonymous poster hash: 4727c...302

Gjest Antarctica
Skrevet

Om han nå skulle ha merket at han fikk mindre, er det uansett HELT greit å si "nei, du får ikke det samme, det er ikke du som er i fokus nå."

Skrevet

Helt greit!

Hadde det tilsvarende skjedd her i huset - altså at et av barna f.eks brakk armen - hadde det vært de andre ungene som hadde vært ute og kjøpt "trøstepakke"

Anonymous poster hash: e8ddf...bc7
Skrevet

Jeg forstår ikke i det hele tatt hvorfor søsken skal få gave når det er bare det ene barnet som har bursdag, vært på sykehus, fått en premie på idrettsaktivitet osv. Mine to eldste driver med samme aktiviteter (2 stk), og det er akkurat 3 år aldersforskjell mellom dem. Eldste gjør det mye bedre i den ene aktiviteten, og får selvfølgelig høyere plasseringer. Skulle jeg ha forlangt at begge søsknene fikk lik plassering? I den andre aktiviteten er det jo helt galemathias, den yngste har høyere skills enn den eldste. Både fordi hun er mykere, trener mer og er tøffere (kampsport). Skal jeg forlange at min eldste skal idømmes like mange seiere i kamp som søster? At han skal få høyere karakterer på teknikk? Jeg er helt imot å gi gave til søsken i situasjoner som bursdag, premier, sykehusinnleggelser osv. Da lærer barna at de får ting når andre får, hver gang, og at de kan forlange sånt videre. Slår tilbake på dem når de blir voksne.

Anonymous poster hash: 7fcd7...32f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...