Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Jeg har et barn som ikke alltid er så lydhør. Hun er 5 år gammel og elsker å leke gjemsel/at noen fanger henne. Noen ganger når jeg henter og sier at nå må hun komme, så vil hun heller springe unna. Dette kan jeg lett løse ved å overse det og si at vi ikke skal leke nå/si at nå går mamma i gangen og hun må komme. Så snakker jeg med henne når hun kommer (for det gjør hun). Noen ganger er hun vanskeligere enn andre og springer i vei. Jeg snakker rolig, men bestemt til henne. Tror ikke jeg høres sur eller kjeftende ut, jeg er bare bestemt. Prøver å ikke tulle med henne, for tull får henne ikke av gårde. Hun er ikke sånn hver dag, det skjer bare av og til. Det som irriterer meg litt er når en ansatt skal "hjelpe" meg å fange henne inn. Noen av dem sier bare "nå må du høre på mammaen din/mamma sier du er henta nå". Det gjør meg ingenting. En annen prøver fysisk å hente henne inn, springer etter og "drar" henne med seg. Jeg vet at det ikke fungerer, og etter 4 år i samme barnehage så burde hun egentlig også kjenne jenta godt nok til å vite at dette ikke fungerer. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si i den situasjonen, for om jeg også begynner å springe etter så tar hun det som en lek. Dessuten så klarer jeg å få med meg barnet uten "hjelp". Ikke tar det lang tid heller, henting tar ca fem minutter (maks 10 min om jeg snakker med de ansatte om noe, leter etter klær, osv). Men er det normalt, eller er det noe som bare skjer oss? Ikke tar det lang tid før hjelpen kommer heller, det er nok at jeg sier nå skal vi dra en eller to ganger, så griper den ansatte inn. Har aldri sett de gjøre det med noen andre barn.. Anonymous poster hash: ad8a3...e0b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Jeg vil bare si at det ikke alltid er så lett å være barnehageansatt og vite hva alle de forskjellige foreldrene ønsker. Hvis du ikke vil ha hjelp, så si i fra på en ok måte, de ansatte er ikke tankelesere. Andre foreldre ville kanskje blitt irritert for å ikke få hjelp. Så si i fra, de kan umulig vite hva du tenker hvis du ikke formidler det Anonymous poster hash: 8ca48...72e
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Altså, det jeg mener med at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre i den situasjonen, er at jeg tenker at den ansatte trenger ikke bruke tiden sin på å hente inn barnet når jeg allerede er kommet. Da tenker jeg at jeg tar over. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formidle det. HI Anonymous poster hash: ad8a3...e0b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Takk for svar du over her Du har jo rett i det, noen vil kanskje ha litt hjelp. Ikke så lett å vite hva alle vil, litt greit å se det fra den ansattes perspektiv også. HI Anonymous poster hash: ad8a3...e0b
Gjest Antarctica Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Si det du sier her? Hos oss på SFO har de bare definert det slik at når den voksne er ankommet, er barnet/barna hentet.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Vår gutt gjør det samme, og i vår bhg vil de ikke at vi skal komme lenger inn enn i garderoben ved henting. De vil også gjerne at hentingen skal gå så fort som mulig. Så da blir de jo pent nødt til å hente ham for oss når han ikke kommer av seg selv. Anonymous poster hash: 11493...41f
Elsker livet Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Du kan si at den ansatte ikke trenger å hente henne fordi du har en teknikk på dette selv. Men jeg forstår godt hvorfor de hjelper deg, er ikke godt å vite at du ønsker en slik variant som du bruker. Selv har jeg gjerne lyst å gjøre det samme når foreldre kommer å henter barna sine hjemme hos oss. Det tar evigheter med enkelte, og jeg har ikke lyst å stå i døra i en time hver eneste gang. Jeg tilbyr dem å komme inn å sette seg, men nei, de skal dra hjem med en gang. De står og prater i 10 min. roper på barnet flere ganger, jeg må til slutt snakke strengt til deres barn for at det skal komme, barnet tar på seg en sko far/mor følger ikke opp og barnet forsvinner igjen. Så roper de til barnet innimellom at det må komme mens de prater videre. Det ender opp med en bil som står på tomgang og jeg rett opp og ned (en smule irritert) i en time før de kommer seg hjemover. Det der orker jeg ikke med mine barn. Så de har fått tydelig beskjed om at når de blir hentet skal de kle på seg med en gang, og følge med i bilen. Prater jeg med foreldrene 5 min. tåler de å vente den tiden. Så jeg tenker at med den taktikken, kan det hende du har dette i vente.
LivetErEnLek Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 En fem åring som holder på sånn hadde irritert vettet av meg. Eller det vil si, DU hadde irritert vette av meg. Med mindre hun har en diagnose, er hun stor nok til å skjønne når du leker og når du ikke gjør det. Blir helt matt av folk som diller med ungene sine. Det som er på sin plass ved sånn oppførsel, er å hente ungen fysisk etter en advarsel og om nødvendig bære henne ut i bilen. I starten vil det bli Texas fordi ungen er vandt med å gjøre som hun vil og manipuleres og avledes. Men etterhvert vil det synke inn at det er lurt å ta en beskjed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå